27 oktober 2016

LiU-professorn i organisk elektronik, Magnus Berggren, får Ingenjörsvetenskapsakademiens guldmedalj för sin nyskapande forskning inom organisk elektronik. ”Oerhört hedrade och en medalj till hela vår forskargrupp” kommenterar han.
Magnus Berggren får IVA:s guldmedaljFoto: Daniel RoosIngenjörsvetenskapsakademiens guldmedaljer ska lyfta fram och visa på teknikens fundamentala roll för samhället i stort. IVA uppmärksammar därför varje år några personer som gjort unika och betydelsefulla insatser inom något av akademins områden.
IVA lyfter speciellt fram Magnus Berggrens forskning kring elektroniska papper och bioelektroniska komponenter.

– Det var verkligen en stor överraskning när jag fick beskedet och oerhört hedrande, speciellt med tanke på vilka personer som fått ta emot guldmedaljen genom åren, säger Magnus Berggren.

Snabbt växande fält

Den organiska elektroniken är ett forskningsområde som växt sig allt starkare och forskargruppen vid Laboratoriet för organisk elektronik, Campus Norrköping, består i dag av ett 60-tal personer. De första företagen har också knoppats av.

– Det är verkligen roligt att vårt område uppmärksammas. Det här är en medalj jag delar med hela forskargruppen, säger Magnus Berggren.

Han har fått mycket uppskattning och flera priser tidigare, men detta är den första guldmedaljen.

– Det är klart att det känns lite extra!

Första LiU-professorn i industriell marknadsföring

En guldmedalj får även Lars-Gunnar Mattson, professor emeritus vid Handelshögskolan i Stockholm. 1973 var han den första professorn i industriell marknadsföring vid Linköpings universitet.

Även styrelseproffset Marie Ehrling tilldelas IVAS guldmedalj och årets Stora guldmedalj tilldelas professor Dan Brändström, tidigare bland annat universitetsdirektör vid Umeå universitet och statlig utredare.

Medaljerna delas ut under IVAs årliga Högtidssammankomst, den 28 oktober i Konserthuset i Stockholm och ur Prins Daniels hand.

LOE