Laboratoriet för Organisk Elektronik (LOE)Visa/dölj innehåll

Vid LOE forskar och utvecklar vi komponenter och system som utnyttjar elektroniska och optiska funktioner i organiska molekyler och plaster.

LOE ligger i den absoluta forskningsframkanten inom organisk elektronik och är världsledande inom vissa inriktningar. Specifikt är vi intresserade av kopplingen mellan joners och elektroners egenskaper för att utveckla nya teknologier inom områden såsom omvandling och lagring av energi, "internet of things", medicinsk teknologi och biologi.

Forskningen spänner över kemisk syntes, materialvetenskap, komponenter, system och applikationer. Projekt närmare applikationer och kommersialisering sker i nära samarbete med RISE. Resultat publiceras regelbundet i ledande high-impact tidskrifter.

Forskningen vid LOE stöds av stora bidrag från den svenska regeringen, Europeiska kommissionen och flera svenska stiftelser. Forskning utförs i det över 1000 mstora Renrummet och vid Printed Electronics Arena på Campus Norrköping.

LOE består av över 100 forskare, studenter och personal som spänner över 11 forskargrupper. Professor Magnus Berggren är forskningsledare och avdelningschef för LOE.

KalenderVisa/dölj innehåll

22 oktober 2021

Disputation inom tillämpad fysik: Dennis Cherian

kl. 14.00 – 17.30 Online via Zoom eller K1, Kåkenhus, Campus Norrköping

Dennis Cherian vid Institutionen för teknik och naturvetenskap, försvarar sin avhandling med titeln ”Iontronic devices for precision delivery and seperation of ions”. Disputationen är öppen för allmänheten och hålls på engelska. Opponent: Associate Professor Alon Gordodetsky, University of California, USA.  Handledare: Daniel Simon För deltagande online kontakta Jennie Jordenlöv, jennie.jordenlov@liu.se, för zoomlänk.

5 november 2021

Disputation inom tillämpad fysik: Chiara Diacci

kl. 10.00 – 15.00 Online via Zoom eller K1, Kåkenhus, Campus Norrköping

Chiara Diacci vid Institutionen för teknik och naturvetenskap, försvarar sin avhandling med titeln ”Organic Electrochemical Transistor – Based Biosensors”. Disputationen är öppen för allmänheten och hålls på engelska. Opponent: Francesca Santoro, Italian Institute of Technology.  Handledare: Daniel Simon För deltagande online kontakta Jennie Jordenlöv, jennie.jordenlov@liu.se, för zoomlänk.

NyheterVisa/dölj innehåll