Laboratoriet för Organisk Elektronik (LOE)

Vid LOE forskar och utvecklar vi komponenter och system som utnyttjar elektroniska och optiska funktioner i organiska molekyler och plaster.

LOE ligger i den absoluta forskningsframkanten inom organisk elektronik och är världsledande inom vissa inriktningar. Specifikt är vi intresserade av kopplingen mellan joners och elektroners egenskaper för att utveckla nya teknologier inom områden såsom omvandling och lagring av energi, "internet of things", medicinsk teknologi och biologi.

Forskningen spänner över kemisk syntes, materialvetenskap, komponenter, system och applikationer. Projekt närmare applikationer och kommersialisering sker i nära samarbete med RISE. Resultat publiceras regelbundet i ledande high-impact tidskrifter.

Forskningen vid LOE stöds av stora bidrag från den svenska regeringen, Europeiska kommissionen och flera svenska stiftelser. Forskning utförs i det över 1000 mstora Renrummet och vid Printed Electronics Arena på Campus Norrköping.

LOE består av över 100 forskare, studenter och personal som spänner över 11 forskargrupper. Professor Magnus Berggren är forskningsledare och avdelningschef för LOE.

Video

Kalender

29 april 2024

Spikprat Cyril Routier  ITN/LOE

kl. 14.00 – 14.30 Utanför entrén till Campus Norrköpings bibliotek, Kåkenhus, Campus Norrköping

Cyril Routier, doktorand vid institutionen för teknik och naturvetenskap, berättar om sin avhandling “Plant Nanobionics: From Localized Carbon Capture to Precision Molecular Delivery." Spikpratet är på engelska. Alla är välkomna!

8 maj 2024

Spikprat Marzieh Zabihipour ITN/LOE

Marzieh Zabihipour, doktorand vid institutionen för teknik och naturvetenskap, berättar om sin avhandling ”Organic Electrochemical Transistors for Printed Digital Circuits.” Spikpratet är på engelska. Alla är välkomna!

14 maj 2024

Disputation inom Tillämpad fysik: Mohsen Mohammadi

kl. 13.00 – 17.00 Sal K1, Kåkenhus, Campus Norrköping

Mohsen Mohammadi, vid Institutionen för teknik och naturvetenskap, försvarar sin avhandling med titeln "Stretchable Electronics using Wood-based Functional Materials".  Disputationen är öppen för allmänheten och hålls på engelska. Opponent är Professor Martin Kaltenbrunner, Johannes Kepler University Linz, Österrike. Handledare är Klas Tybrandt, LiU.

17 maj 2024

Disputation inom Tillämpad fysik: Cyril Routier

kl. 10.00 – 13.00 Sal K4, Kåkenhus, Campus Norrköping

Cyril Routier, vid Institutionen för teknik och naturvetenskap, försvarar sin avhandling med titeln "Plant Nanobionics: From Localized Carbon Capture to Precision Molecular Delivery".  Disputationen är öppen för allmänheten och hålls på engelska. Opponent är Associate Professor Seon-Yoeng Kwak, Seoul National University, Sydkorea. Handledare är Eleni Stavrinidou, LiU.

24 maj 2024

Disputation inom Tillämpad fysik: Anatolii Makhinia

kl. 10.00 – 13.00 Sal K1, Kåkenhus, Campus Norrköping

Anatolii Makhinia, vid Institutionen för teknik och naturvetenskap, försvarar sin avhandling med titeln "Advanced Additive Manufacturing of Organic Electrochemical Transistors for Bioelectronic and Logic Circuit Applications".  Disputationen är öppen för allmänheten och hålls på engelska. Opponent är Dr Barbara Stadlober, Institute for Sensors, Photonics and Manufacturing Technologies, Joanneum Research, Österrike. Handledare är Simone Fabiano, LiU och Peter Andersson Ersman, RISE.

Arbeta på LOE

Nyheter

Doktorand utvald till prestigefyllda listan "Forbes 30 Under 30 Europe 2024"

Hanne Biesmans, doktorand vid Linköpings universitet, har valts ut till den årliga prestigefyllda listan "Forbes Under 30 Europe Class Of 2024" i kategorin Vetenskap och hälsovård.

Forskare (Xenofon Strakosas) vid mikroskop.

Miljondonation till forskartjänst inom elektroniska mediciner

Stig Wadströms stiftelse donerar cirka tio miljoner kronor till LiU. Donationen ska finansiera en forskartjänst inom elektroniska mediciner. Forskaren som fått tjänsten är Xenofon Strakosas vid Laboratoriet för organisk elektronik i Norrköping.

Person i labbrock och handskar häller en blå vätska på en glasyta.

Miljövänligare metod för att skapa organiska halvledare

Forskare vid LiU har utvecklat ett nytt miljövänligare sätt att skapa ledande bläck för användning i organisk elektronik som solceller och konstgjorda nervceller. Fynden banar väg för framtidens hållbara teknologi.

LOE nyheter via Twitter