Högskoleprovet anordnas två gånger om året, en gång på våren och en gång på hösten, och är ett urvalsprov som mäter de kunskaper och färdigheter som är viktiga för studier vid universitet och högskola.
Högskoleprovet

Vanliga frågor

Varför ska jag göra högskoleprovet?

Genom att göra högskoleprovet kan du förbättra dina möjligheter att komma in på kurser och program. För den som inte har ett konkurrenskraftigt gymnasiebetyg kan bra resultat på högskoleprovet ge den extra chans som behövs för att komma vidare.

Kan jag göra bort mig?

Du kan använda ditt resultat för att söka till högskolan i fem år. Det är alltid ditt bästa resultat från de senaste fem åren som gäller. Provet arrangeras en gång på vårterminen och en gång på höstterminen. Ett mindre gott provresultat försämrar inte dina chanser att antas på annan grund. Du kan alltså bara ha fördelar av att göra provet.

Var kan jag skriva högskoleprovet?

Linköpings universitet arrangerar högskoleprovet i Linköping och Norrköping. Om du bor i trakterna eller vistas här vid tiden för ett prov är någon av dessa provorter ett naturligt val. Men du kan även skriva provet  på någon annan ort i Sverige. Högskoleprovet är detsamma i hela riket och ges vid samma tidpunkt överallt, en lördag eller söndag mellan 8.30 och 16.15, så det finns inget formellt skäl att välja annan provort än den som ligger bekvämast till. Ange alltid önskad provort vid anmälan. Skulle du vilja byta provort efter sista anmälningsdag måste du betala en ny anmälningsavgift. Kontakta då den högskola du vill byta till.

Orter där du kan skriva högskoleprovet

Hur anmäler jag mig till högskoleprovet?

Anmälan till Högskoleprovet gör du via www.studera.nu. Anmälningsavgiften är 550 kr. Om avgiften ändras hittar du information om det på studera.nu. Du kan betala via din internetbank eller med Visa eller Mastercard.

Den som inte har gjort anmälan i tid får inte delta i det aktuella provet. Kom också ihåg att anmälan är personlig och bindande. Om du av någon anledning inte kan göra provet så får du alltså inte tillbaka anmälningsavgiften. Avgiften kan inte heller överföras till nästa tillfälle.

Senast en vecka före provet får du en kallelse med provlokal och tider. Om du inte får kallelsen, kontakta den högskola du anmält dig till.

Mer information om anmälan till högskoleprovet

Kommande högskoleprov

Förberedelser och resultat

Förbered dig genom att öva på gamla högskoleprov

Du kan förbättra ditt resultat på högskoleprovet både genom att öka dina kunskaper och genom att förbättra din studieteknik. På studera.nu kan du ladda ner övningsprov och göra ett interaktivt prov. Där kan du även ladda ner gamla högskoleprov med facit.

Tidigare högskoleprov att öva på

Fler tips på förberedelser inför högskoleprovet

Tips under provdagen

• Läs instruktionerna noga.
  • Kom i tid. Inpasseringskontroller kan förekomma.
  • Använd tiden väl.
  • Fastna inte vid svåra uppgifter.
  • Våga gissa, du kan inte få minuspoäng.
  • Var noggrann när du markerar svaren.
  • Anteckna gärna i provhäftet.
  • Svarshäftet måste fyllas i inom provtiden.
  • Ta det lugnt och koncentrera dig på ditt prov.
  • Koppla av under rasterna och ät en ordentlig lunch.

Mer information om provdagen

Efter provet

Facit publiceras på studera.nu efter klockan 17.00 samma dag som provet har ägt rum. Du kan också hitta facit på SVT:s text-TV, sidan 170. De större dagstidningarna brukar publicera de rätta svaren dagen efter provet.

Omkring fyra veckor efter provdagen kan du hämta ditt resultat elektroniskt på studera.nu. Resultatet förs samtidigt automatiskt över till antagning.se och läggs till dina meriter på Dina sidor. Om du behöver provresultatet som en handling kan du spara ner det på din dator.

Om du saknar svenskt personnummer ska du logga in med ditt svarshäftesnummer och den e-postadress du använde vid anmälan. Resultatet förs däremot inte över till antagning.se automatiskt utan du måste själv skriva ut det och skicka in det.

Sökande till Polishögskolan behöver också skriva ut och själva skicka in provresultatet till Polishögskolan.

Här hittar du frågor och facit från senaste högskoleprovet

Här hämtar du ditt resultat på högskoleprovet

Fusk

Det är brottsligt att fuska på högskoleprovet.

Information om fusk på högskoleprovet

Du kan ställa frågor om högskoleprovet via e-post till hogskoleprovet@liu.se. Kom ihåg att ange din egen e-postadress om du skickar förfrågan från annan avsändare. Du kan också ringa växeln 013-28 10 00 och fråga efter högskoleprovet.

Relaterat innehåll