Undrar du vad som krävs för att komma in på en viss utbildning? Genom att titta på tidigare års antagningspoäng kan du se vilka chanser du har att komma in på din utbildning. Men fokusera inte för mycket på det. Antagningspoängen varierar från år till år. Är du behörig – sök!

Räcker mitt meritvärde?

För att komma in på en utbildning krävs först och främst att du uppfyller kraven på behörighet. Sedan beror det på hur många andra som sökt utbildningen och vad de har för meritvärde.

Om du vill se vilket meritvärde som har krävts under tidigare terminer för att komma in på en viss utbildning kan du titta på antagningsstatistiken i Hitta och jämför utbildningar på Studera.nu.

Till Hitta och jämför på Studera.nu

Om sökfunktionen på studera.nu

I Studera.nu:s sökfunktion Hitta och jämför hittar du statistik över vilka antagningspoäng som har krävts för att komma in på en viss utbildning under tidigare terminer. Du kommer till statistiken genom att söka fram en utbildning du vill titta på och sedan klicka på länken Antagningsstatistik i beskrivningen av utbildningen.

Studera.nu:s sida om hur du hittar statistiken

Utökad antagningsstatistik för samtliga universitet och högskolor

Om du vill ha mer avancerad statistik hittar du antagningspoäng till samtliga universitet och högskolor på Universitets- och högskolerådets (UHR) hemsida:

Antagningsstatistik på uhr.se

Om sökfunktionen på uhr.se

I UHR:s sökfunktion för antagningsstatistik kan du söka fram antal sökande, antal antagna och antagningspoäng för olika terminer de senaste åren. Statistiken är uttagen efter sista anmälningsdag respektive efter urval 1 och 2. Det finns möjlighet att filtrera på olika urvalsgrupper.

Information om behörighet och urval

Så gör du din ansökan

Hjälp att välja