11 oktober 2016

Kungliga vetenskapsakademien valde i veckan in tre nya ledamöter, bland dem Igor Abrikosov, professor i teoretisk fysik vid LiU.
Igor Abrikosov, professor i teoretisk fysikFoto: IFM, Linkoping UniversityIgor Abrikosov valdes in som svensk ledamot i klassen för fysik.

– Det är en stor ära för mig att bli invald, det är en grupp som består av Sveriges främsta forskningspersonligheter och jag hoppas kunna bidra till akademins verksamheter, säger Igor Abrikosov, verksam vid Institutionen för fysik, kemi och biologi vid LiU.

De två övriga som valdes in är Christer Fuglesang, KTH, och Per-Olof Wickman, Stockholms universitet, båda som svenska ledamöter i klassen för humaniora och framstående förtjänst inom vetenskap.