Nedan följer fullständig forskningspersonsinformation som innehåller detaljer om vad det innebär att delta i studien. Efter att du läst igenom informationen finns en länk till en intresseanmälan för att delta. Lämnar du en intresseanmälan ringer vi upp dig i ett samtal där du har möjlighet att ställa frågor, få mer information samt gå med i studien. En intresseanmälan är inte bindande för deltagande.

Tveka inte att kontakta oss vid frågor eller andra funderingar:

Forskningskoordinator
Isabel Lindbom
Barnafrid, Linköpings universitet
E-post: isabel.lindbom@liu.se, Tel: 013-282594

Information till forskningspersoner

Vi vill fråga dig om du vill delta i forskningsprojektet Resiliens bland barn och unga vuxna på flykt  en kvalitativ studie med samskapande med målgruppen och intresseorganisationer.

I det här dokumentet får du information om projektet och om vad det innebär att delta.

Vad är det för ett projekt och varför vill vi att du ska delta?

Nationella kunskapscentrumet Barnafrid vid Linköpings universitet genomför en studie som syftar till öka förståelse för resiliens (motståndskraft vid livets utmaningar) bland barn och unga vuxna på flykt. Som en del av studien önskar vi bjuda in barn och unga vuxna på flykt (15-25 år) samt representanter för olika organisationer som jobbar med barn och unga vuxna på flykt att delta i workshops där man arbetar tillsammans i syfte att ta fram en intervjuguide. Denna guide kommer att användas i intervjuer där barn och unga vuxna på flykt får berätta om sina erfarenheter av resiliens.

I workshopen kommer du att få fördjupad kunskap i vetenskapliga metoder samt ta fram frågeställningar kopplade till resiliens i samband med flykt från andra länder till Sverige. Forskningshuvudman för projektet är Linköpings universitet. Med forskningshuvudman menas den organisation som är ansvarig för projektet. Forskningen är godkänd av Etikprövningsmyndigheten, diarienummer är 2024-00397-01.

Hur går projektet till?

Du kommer att bjudas in till en workshop som tar ca 3-4 timmar. Workshopen kommer att handla om resiliens. Metoder som används i workshop kommer att förhandlas gemensamt, men kan exempelvis vara gruppdiskussioner, brainstorming-övningar, fotoövningar med mera. I workshopen deltar också forskare som studerar workshop-metoden. De kommer att följa workshopen och göra observationer om social samverkan i gruppen samt vilka olika sätt deltagare deltar i workshopen.

Du kommer även att få inbjudan att ge återkoppling på ett utkast för en intervjuguide. Återkopplingen kan ges med e-post (ca 15min). Plats och tid för workshopen kommer vi gemensamt att bestämma. Du kommer även bli inbjuden att fylla i en enkät som utvärderar workshopen. Det tar ca 5 minuter att fylla i enkäten. Du får också en inbjudan att delta i en kort intervju (ca 15-20min) där forskare frågar om dina erfarenheter av att delta i workshop samt hur den kan förbättras.

Projekts titel: Resiliens bland barn och unga vuxna på flykt - en kvalitativ studie med samskapande med målgruppen och intresseorganisationer

Man kan delta i workshopen men avstå enkäten och/eller den efterföljande intervjun.

Möjliga följder och risker med att delta i projektet

När man pratar om utmaningar kopplade till flykt så kan det väcka känslor hos en. Skulle du under workshopen må dåligt och behöva gå undan är det helt okej. Skulle du känna att du behöver ytterligare hjälp och stöd från en vuxen kan vi hjälpa dig att komma i kontakt med vården.

Barnafrids personal har en skyldighet enligt lag att göra en anmälan vid misstanke om ett lagbrott. Likaså är vi skyldiga att göra en orosanmälan om det framkommer uppgifter att en minderårig skulle riskera fara illa.

Vad händer med dina uppgifter?

Projektet kommer att samla in och registrera information om dig i form av material som vi tillsammans arbetat med. Allt material som har tagits fram i workshopen kommer att behandlas så att inte obehöriga kan ta del av dem. Forskare som observerar workshopen kommer att fylla i ett observationsprotokoll som inte kommer innehålla information som direkt kan kopplas till dig. Enkäten som utvärderar workshopen besvaras anonymt.

Intervjun kommer att spelas in (röst och bild) och därefter analyseras. Informationen kommer inte gå att koppla till enskilda personer. Ansvarig för dina personuppgifter är Linköpings universitet. Enligt EU:s dataskyddsförordning har du rätt att kostnadsfritt få ta del av de uppgifter om dig som hanteras i projektet, och vid behov få eventuella fel rättade. Du kan också begära att uppgifter om dig raderas samt att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Rätten till radering och till begränsning av behandling av personuppgifter gäller dock inte när uppgifterna är nödvändiga för den aktuella forskningen.

Om du vill ta del av uppgifterna ska du kontakta Professor Laura Korhonen, laura.korhonen@liu.se, telefon 013-28 11 81. Dataskyddsombud nås på dataskyddsombud@liu.se. Om du är missnöjd med hur dina personuppgifter behandlas har du rätt att ge in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, som är tillsynsmyndighet.

Hur får du information om resultatet av projektet?

Du kommer att få information gällande intervjuguiden per e-post. Studiens resultat kan senare även läsas i vetenskapliga artiklar.

Försäkring och ersättning

Alla forskningspersoner ska ha ett heltäckande försäkringsskydd. Ingen ersättning utgår för deltagande.

Deltagandet är frivilligt

Ditt deltagande är frivilligt och du kan när som helst välja att avbryta deltagandet. Om du väljer att inte delta eller vill avbryta ditt deltagande behöver du inte uppge varför, och det kommer inte heller att påverka din framtida vård eller behandling. Om du vill avbryta ditt deltagande ska du kontakta den ansvariga för projektet (se nedan).

Ansvariga för projektet

Ansvarig för projektet är Professor Laura Korhonen, Nationellt Kunskapscentrum Barnafrid, Sandbäcksgatan 7, 58220 Linköping. E-post: laura.korhonen@liu.se, Tel: 013-28 11 81.