I utvärdering av sjukvårdskapacitet följs och studeras ofta simulerade patienter, där medicinska interventioner registreras. Patientens status kan antingen vara statisk eller dynamisk.

Båda tillvägagångssätten har sina begränsningar. För att åtgärda detta har en datormodell för dynamiska patienter utvecklats, som modellerar human fysiologi och kan utsättas för trauma. Den dynamiska patientmodellen svarar på konsekvenserna av trauma över tid. Modellen kan simulera ett stort antal patienter av olika ålder, kön och co-morbiditet, så som passagerare i en fiktiv bussolycka. Den dynamiska patientmodellen kan komma att användas i övning och träning av medicinstudenter, användas i stokastisk simulator för att utvärdera katastrofmedicinsk förmåga eller för att utvärdera medicinskt utfall för simulerade patienter i övningar.

Publikationer

2025

Kajsa Weibull, Björn Lidestam, Erik Prytz (2025) Driver's gaze behavior when approached by an emergency vehicle - The effects of in-car warnings and system introduction Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, Vol. 109, s. 137-146 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

Kajsa Weibull, Tereza Kunclová, Björn Lidestam, Erik Prytz (2024) Geofencing to prevent collisions in drivers' interactions with emergency vehicles Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, Vol. 28, Artikel 101297 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Sofie Pilemalm, Anna Follin, Erik Prytz (2024) Digitalized co-production of emergency response: ICT-enabled dispatch and coordination of volunteers at the emergency site Journal of Humanitarian Logistics and Supply Chain Management (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Ansvarig forskare