Människocentrerade system (HCS)

Människocentrerade system är en avdelning vid Institutionen för datavetenskap. Avdelningens forskning och undervisning är inriktad på att studera och förbättra interaktionen mellan individer, datorsystem och informationsresurser.

En kvinna går med en servicerobot i en korridor Foto Jonas Järmen

Forskning och undervisning

Human-Centered Computing

Vi forskar och undervisar om interaktion mellan människa och dator, multimodala gränssnitt inklusive naturligt språk och förstärkt verklighet, interaktions- och tjänstedesign, kollaborativ och social datoranvändning, såväl som allestädes närvarande och mobil datoranvändning och tillgänglighet.

Kognitionsvetenskap

Inom detta område bedriver vi forskning och undervisning om distribuerad och situerad kognition, kognitiv etnografi, inlärningsteknologier och designkognition.

Vi forskar också om artificiell intelligens inklusive kunskapsrepresentation, maskininlärning och naturlig språkbehandling.

I kognitiva system täcker vi in mänskliga faktorer, kognitiv ergonomi, människa-maskin-interaktion samt ledningssystem, katastrofhantering, säkerhetssystem och resiliens.

Informationssystem

Inom detta område fokuserar forskningen och undervisningen på beslutsstödsystem, datautvinning, semantiska webben och ontologier.

Grundutbildning

HCS ansvarar för grundutbildning inom kognitionsvetenskap, kognitiva system, människa-datorinteraktion, språkteknologi och kunskapsteknik, samt medverkar i ytterligare kurser inom många andra områden.

Aktuellt vid HCS

Nyheter och reportage

Serverrum,data på svart skärm.

Maskinpsykologi – en brygga till generell AI

AI som är lika intelligent som människor kan bli möjlig tack vare psykologiska inlärningsmodeller, kombinerat med vissa typer av AI. Det menar Robert Johansson som i sin avhandling har utvecklat begreppet maskinpsykologi.

Kvinna som håller i sin tryckta avhandling

Nybliven doktor i kognitionsvetenskap: Kajsa Weibull

Kajsa Weibull vid Inst för datavetenskap försvarade den 22 november sin avhandling om hur varningar kan stötta bilförare när de ska lämna fri väg för utryckningsfordon. Nu fortsätter hon som forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Robert Johansson i disputationssalen

Nybliven doktor i datalogi: Robert Johansson

Robert Johansson, Inst för datavetenskap, försvarade 21 november sin avhandling i maskinpsykologi som berör frågor om inlärning och artificiell generell intelligens, AGI. Närmast undervisar han i en ny kurs i maskinpsykologi baserad på avhandlingen.

Forskning och samverkan vid HCS

Spelbräde med marker och spelpjäser

Spelet om konsumtionen

Spelet är ett forskningskommunikationsprojekt där storskaliga sociala simuleringar, så kallade megaspel, används för att hjälpa grupper utforska olika intressen och idéer kring omställning till hållbar konsumtion av mat, semester och heminredning.

En grupp av studenter arbetar sittandes vid bord

Just Transitions - forskarskola

Forskarskolan Just Transitions bygger kunskap och kompetens kring hur en rättvis klimatomställning kan förverkligas i en lokal kontext. Forskarskolan bygger på sju doktorandprojekt och en plattform för kunskapsutbyte.

Att vända strömmen

Projektet "Att vända strömmen" syftar till att med hjälp av så kallade megaspel öka kunskapen om hur energisystemets utformning och framtida omvandling påverkar omgivande samhälle, miljö och klimat.

Senaste publikationerna

2025

Kajsa Weibull, Björn Lidestam, Erik Prytz (2025) Driver's gaze behavior when approached by an emergency vehicle - The effects of in-car warnings and system introduction Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, Vol. 109, s. 137-146 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

Kajsa Weibull, Tereza Kunclová, Björn Lidestam, Erik Prytz (2024) Geofencing to prevent collisions in drivers' interactions with emergency vehicles Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, Vol. 28, Artikel 101297 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Sofie Pilemalm, Anna Follin, Erik Prytz (2024) Digitalized co-production of emergency response: ICT-enabled dispatch and coordination of volunteers at the emergency site Journal of Humanitarian Logistics and Supply Chain Management (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Marie Hindorf, Denise Bäckström, Carl-Oscar Jonson, Anders Jonsson, Peter Berggren (2024) Decision-making during training of a Swedish navy command and control team: a quantitative study of workload effects Cognitive Processing (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Franziska Babel, Sam Thellman, Hannah Pelikan, Hatice Sahin Ippoliti, Tom Ziemke (2024) 2nd Workshop on Cars As Social Agents (CarSA): Interdisciplinary Perspectives on Human-Vehicle Interaction ADJUNCT PROCEEDINGS OF THE 13TH NORDIC CONFERENCE ON HUMAN-COMPUTER INTERACTION, NORDICHI 2024, Artikel 45 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Lars Taxén (2024) Theorizing project management from a dialectical perspective
Patrick Ebel, Pavlo Bazilinskyy, Mark Colley, Courtney Goodridge, Philipp Hock, Christian P. Janssen, Hauke Sandhaus, Aravinda Ramakrishnan Srinivasan, Philipp Wintersberger (2024) Changing Lanes Toward Open Science: Openness and Transparency in Automotive User Research PROCEEDINGS OF THE 16TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON AUTOMOTIVE USER INTERFACES AND INTERACTIVE VEHICULAR APPLICATIONS, AUTOMOTIVEUI 2024, s. 94-105 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Magnus Nylin, Jonas Lundberg, Magnus Bång, Kostiantyn Kucher (2024) Glyph Design for Communication Initiation in Real-Time Human-Automation Collaboration Visual Informatics, Vol. 8, s. 23-35 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Md Fahim Sikder, Resmi Ramachandranpillai, Daniel de Leng, Fredrik Heintz (2024) FairX: A comprehensive benchmarking tool for model analysis using fairness, utility, and explainability Proceedings of the 2nd Workshop on Fairness and Bias in AI, co-located with 27th European Conference on Artificial Intelligence (ECAI 2024), Artikel 16 (Konferensbidrag)
Wanjun Chu, Johan Blomkvist, Ludwig Halvorsen (2024) Experience prototyping with an educational robot platform: development and pedagogical reflection from an interaction design course

Kontakta oss

Medarbetare vid HCS 

Alla medarbetare

Om institutionen