Människocentrerade system (HCS)

Människocentrerade system är en avdelning vid Institutionen för datavetenskap. Avdelningens forskning och undervisning är inriktad på att studera och förbättra interaktionen mellan individer, datorsystem och informationsresurser.

En kvinna går med en servicerobot i en korridor Foto Jonas Järmen

Forskning och undervisning

Human-Centered Computing

Vi forskar och undervisar om interaktion mellan människa och dator, multimodala gränssnitt inklusive naturligt språk och förstärkt verklighet, interaktions- och tjänstedesign, kollaborativ och social datoranvändning, såväl som allestädes närvarande och mobil datoranvändning och tillgänglighet.

Kognitionsvetenskap

Inom detta område bedriver vi forskning och undervisning om distribuerad och situerad kognition, kognitiv etnografi, inlärningsteknologier och designkognition.

Vi forskar också om artificiell intelligens inklusive kunskapsrepresentation, maskininlärning och naturlig språkbehandling.

I kognitiva system täcker vi in mänskliga faktorer, kognitiv ergonomi, människa-maskin-interaktion samt ledningssystem, katastrofhantering, säkerhetssystem och resiliens.

Informationssystem

Inom detta område fokuserar forskningen och undervisningen på beslutsstödsystem, datautvinning, semantiska webben och ontologier.

Grundutbildning

HCS ansvarar för grundutbildning inom kognitionsvetenskap, kognitiva system, människa-datorinteraktion, språkteknologi och kunskapsteknik, samt medverkar i ytterligare kurser inom många andra områden.

 

Aktuellt vid HCS

Nyheter och reportage

Aseel Berglund forskar om rörelse på jobbet.

Spela datorspel på jobbet – för hälsans skull

Människan är en jägare och samlare. Men i dagens moderna samhälle sitter vi mer än någonsin – något vår stenålderskropp inte mår bra av. Det vill forskarna Aseel och Erik Berglund ändra på med hjälp av datorspel på jobbet.

Illustrerat omslag av Skolverkets läroplaner Lgr22.

Agneta Gulz expert i regeringens läroplansutredning

I december 2023 tillsatte regeringen en läroplansutredning. Nu är det klart vilka experter som ska stödja den och en av dem är Agneta Gulz, professor vid Institutionen för datavetenskap.

Forskare interagerar med en social robot.

De undersöker om en robot kan väcka barns läslust

Forskare på Linköpings universitet undersöker om en läsrobot kan öka läslusten hos fjärdeklassare. Det tvärvetenskapliga projektet förenar forskare inom teknik, kognition och pedagogik och genomförs i samverkan med Utbildningskontoret i Norrköping.

Forskning och samverkan vid HCS

Spelbräde med marker och spelpjäser

Spelet om konsumtionen

Spelet är ett forskningskommunikationsprojekt där storskaliga sociala simuleringar, så kallade megaspel, används för att hjälpa grupper utforska olika intressen och idéer kring omställning till hållbar konsumtion av mat, semester och heminredning.

En grupp av studenter arbetar sittandes vid bord

Just Transitions - forskarskola

Forskarskolan Just Transitions bygger kunskap och kompetens kring hur en rättvis klimatomställning kan förverkligas i en lokal kontext. Forskarskolan bygger på sju doktorandprojekt och en plattform för kunskapsutbyte.

Att vända strömmen

Projektet "Att vända strömmen" syftar till att med hjälp av så kallade megaspel öka kunskapen om hur energisystemets utformning och framtida omvandling påverkar omgivande samhälle, miljö och klimat.

Senaste publikationerna

2024

Md Fahim Sikder, Resmi Ramachandranpillai, Daniel de Leng, Fredrik Heintz (2024) FairX: A comprehensive benchmarking tool for model analysis using fairness, utility, and explainability Proceedings of the 2nd Workshop on Fairness and Bias in AI, co-located with 27th European Conference on Artificial Intelligence (ECAI 2024), Artikel 16 (Konferensbidrag)
Wanjun Chu, Johan Blomkvist, Ludwig Halvorsen (2024) Experience prototyping with an educational robot platform: development and pedagogical reflection from an interaction design course
Birgitta Thorslund, Lina Hertzberg, Helena Selander, Björn Lidestam (2024) Experiences from the driving license process test for Adolescents with ADHD and ASD: Pre-driver education issues and test situations PROCEEDINGS OF THE 19TH SWECOG CONFERENCE, s. 120-124 (Konferensbidrag)
Birgitta Thorslund, Sam Thellman, Helena Selander (2024) An Evaluation of Driver Education Goal Fulfillment in a Simulator-Based Driver Screening Test PROCEEDINGS OF THE 19TH SWECOG CONFERENCE, s. 155-160 (Konferensbidrag)
Kajsa Weibull (2024) Emergency Vehicle Approaching: Att varna förare genom det Samverkande Intelligenta Transportsystemet
Kajsa Weibull, Björn Lidestam, Johanna Holm, Erik Prytz (2024) Alternative Emergency Vehicle Lighting Affects Traffic Behaviors Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Emily Hofstetter, Ola Leifler, Björn Johansson, Peter Berggren (2024) Facilitating systems thinking in serious game design by highlighting inter-player relationships ECCE '24: Proceedings of the European Conference on Cognitive Ergonomics 2024, Artikel 23 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Robert Johansson (2024) Empirical Studies in Machine Psychology
Franziska Babel, Robin Welsch, Linda Miller, Philipp Hock, Sam Thellman, Tom Ziemke (2024) A Robot Jumping the Queue: Expectations About Politeness and Power During Conflicts in Everyday Human-Robot Encounters PROCEEDINGS OF THE 2024 CHI CONFERENCE ON HUMAN FACTORS IN COMPUTING SYTEMS, CHI 2024 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Aseel Berglund, Leonie Klompstra, Helena Orädd, Johan Fällström, Anna Strömberg, Tiny Jaarsma, Erik Berglund (2024) The Rationale Behind the Design Decisions in an Augmented Reality Mobile eHealth Exergame to Increase Physical Activity for Inactive Older People With Heart Failure JMIR Serious Games, Vol. 12, Artikel e50066 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Kontakta oss

Medarbetare vid HCS 

Alla medarbetare

Om institutionen