Människocentrerade system (HCS)

Människocentrerade system är en avdelning vid Institutionen för datavetenskap. Avdelningens forskning och undervisning är inriktad på att studera och förbättra interaktionen mellan individer, datorsystem och informationsresurser.

En kvinna går med en servicerobot i en korridor Foto Jonas Järmen

Forskning och undervisning

Human-Centered Computing

Vi forskar och undervisar om interaktion mellan människa och dator, multimodala gränssnitt inklusive naturligt språk och förstärkt verklighet, interaktions- och tjänstedesign, kollaborativ och social datoranvändning, såväl som allestädes närvarande och mobil datoranvändning och tillgänglighet.

Kognitionsvetenskap

Inom detta område bedriver vi forskning och undervisning om distribuerad och situerad kognition, kognitiv etnografi, inlärningsteknologier och designkognition.

Vi forskar också om artificiell intelligens inklusive kunskapsrepresentation, maskininlärning och naturlig språkbehandling.

I kognitiva system täcker vi in mänskliga faktorer, kognitiv ergonomi, människa-maskin-interaktion samt ledningssystem, katastrofhantering, säkerhetssystem och resiliens.

Informationssystem

Inom detta område fokuserar forskningen och undervisningen på beslutsstödsystem, datautvinning, semantiska webben och ontologier.

Grundutbildning

HCS ansvarar för grundutbildning inom kognitionsvetenskap, kognitiva system, människa-datorinteraktion, språkteknologi och kunskapsteknik, samt medverkar i ytterligare kurser inom många andra områden.

Aktuellt vid HCS

Nyheter och reportage

Första forskarna i nya Fenomenmagasinet

När Fenomenmagasinet slår upp dörrarna till sina nya lokaler i Valla fritidsområde öppnar också möjligheten till närmare samarbeten med LiU. Forskarna Aseel och Erik Berglund är bland de första att flytta in.

Serverrum,data på svart skärm.

Maskinpsykologi – en brygga till generell AI

AI som är lika intelligent som människor kan bli möjlig tack vare psykologiska inlärningsmodeller, kombinerat med vissa typer av AI. Det menar Robert Johansson som i sin avhandling har utvecklat begreppet maskinpsykologi.

Kvinna som håller i sin tryckta avhandling

Nybliven doktor i kognitionsvetenskap: Kajsa Weibull

Kajsa Weibull vid Inst för datavetenskap försvarade den 22 november sin avhandling om hur varningar kan stötta bilförare när de ska lämna fri väg för utryckningsfordon. Nu fortsätter hon som forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Forskning och samverkan vid HCS

TextAD – Automatiska textanpassningar för elever med lässvårigheter

Forskningsprojektet TextAD syftar till att beskriva kopplingen mellan läsare och text och sedan använda den kunskapen för att automatiskt skapa texter anpassade för olika typer av svaga läsare.

Att vända strömmen

Projektet "Att vända strömmen" syftar till att med hjälp av så kallade megaspel öka kunskapen om hur energisystemets utformning och framtida omvandling påverkar omgivande samhälle, miljö och klimat.

Spelbräde med marker och spelpjäser

Spelet om konsumtionen

Spelet är ett forskningskommunikationsprojekt där storskaliga sociala simuleringar, så kallade megaspel, används för att hjälpa grupper utforska olika intressen och idéer kring omställning till hållbar konsumtion av mat, semester och heminredning.

Senaste publikationerna

2025

Huanyu Li, Jana Vataščinová, Ondřej Zamazal, Ying Li, Patrick Lambrix, Eva Blomqvist (2025) Development and Outlook of the Circular Economy Track at the Ontology Alignment Evaluation Initiative
Åsa Elwér, Evelina Rennes, Karin Nilsson, Lina Cederborg, Daniel Holmer, Arne Jönsson (2025) Including people in the automatic text adaptation process: empirical findings from students with intellectual disability Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, s. 1-19 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Erik Marsja, Sam Thellman, Anna Anund (2025) Trust in automated shuttle buses predicts intention to use and behavioral expectations Transportation Research Interdisciplinary Perspectives (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Anna Martín Bylund, Linnéa Stenliden, Mattias Arvola (2025) Slow Torture, Magic Books or Potentially Worth Further Exploring: Mapping Young Students' Thoughts About Reading and Creative Alternatives PCE2025 Conference Proceedings (Konferensbidrag)
Valentina Fantasia, Katie Winkle, Katherine Harrison, Tom Ziemke, Dominika Lisy, Anna Dobrosovestnova (2025) Rethinking (Human) Bodies in HRI: Embodied Interactions Every Day Social Robots with AI: Prospects, Risks, and Responsible Methods: Proceedings of Robophilosophy 2024, 19–23 August 2024, Aarhus University, Denmark, and online, s. 703-707 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Huanyu Li, Jana Vataščinová, Ondřej Zamazal, Ying Li, Patrick Lambrix, Eva Blomqvist (2025) Results and Discussions from Aligning Ontologies in the Circular Economy Domain Proceedings of The 3rd International Workshop on Knowledge Graphs for Sustainability (KG4S 2025) co-located with the 22nd Extended Semantic Web Conference (ESWC 2025), s. 13-24 (Konferensbidrag)
Ana Moreira, Patricia Lago, Rogardt Heldal, Stefanie Betz, Ian Brooks, Rafael Capilla, Vlad Constantin, Leticia Duboc, Joao Paulo Fernandes, Ola Leifler, Ngoc-Thanh Nguyen, Shola Oyedeji, Birgit Penzenstadler, Anne-Kathrin Peters, Jari Porras, Colin C. Venters (2025) A Roadmap for Integrating Sustainability into Software Engineering Education ACM Transactions on Software Engineering and Methodology, Vol. 34, Artikel 139 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Marcus Jessen, Mattias Arvola, Sam Thellman, Tom Ziemke (2025) Reading with Robots: A Research-through-Design Study International Journal of Social Robotics, Vol. 17, s. 1381-1394 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Tom Ziemke (2025) The role of intentionality in human-robot interaction How that robot made me feel, s. 37-62 (Kapitel i bok, del av antologi)
Lina Hertzberg, Birgitta Thorslund (2025) Teaching Driving Skills to Learners with ASD: The Role of Effective Communication Teaching Driving Skills to Learners with ASD: The Role of Effective Communication (Konferensbidrag)

Kontakta oss

Medarbetare vid HCS 

Alla medarbetare

Om institutionen