Människocentrerade system (HCS)

Människocentrerade system är en avdelning vid Institutionen för datavetenskap. Avdelningens forskning och undervisning är inriktad på att studera och förbättra interaktionen mellan individer, datorsystem och informationsresurser.

En kvinna går med en servicerobot i en korridor Foto Jonas Järmen

Forskning och undervisning

Human-Centered Computing

Vi forskar och undervisar om interaktion mellan människa och dator, multimodala gränssnitt inklusive naturligt språk och förstärkt verklighet, interaktions- och tjänstedesign, kollaborativ och social datoranvändning, såväl som allestädes närvarande och mobil datoranvändning och tillgänglighet.

Kognitionsvetenskap

Inom detta område bedriver vi forskning och undervisning om distribuerad och situerad kognition, kognitiv etnografi, inlärningsteknologier och designkognition.

Vi forskar också om artificiell intelligens inklusive kunskapsrepresentation, maskininlärning och naturlig språkbehandling.

I kognitiva system täcker vi in mänskliga faktorer, kognitiv ergonomi, människa-maskin-interaktion samt ledningssystem, katastrofhantering, säkerhetssystem och resiliens.

Informationssystem

Inom detta område fokuserar forskningen och undervisningen på beslutsstödsystem, datautvinning, semantiska webben och ontologier.

Grundutbildning

HCS ansvarar för grundutbildning inom kognitionsvetenskap, kognitiva system, människa-datorinteraktion, språkteknologi och kunskapsteknik, samt medverkar i ytterligare kurser inom många andra områden.

Aktuellt vid HCS

Nyheter och reportage

Första forskarna i nya Fenomenmagasinet

När Fenomenmagasinet slår upp dörrarna till sina nya lokaler i Valla fritidsområde öppnar också möjligheten till närmare samarbeten med LiU. Forskarna Aseel och Erik Berglund är bland de första att flytta in.

Serverrum,data på svart skärm.

Maskinpsykologi – en brygga till generell AI

AI som är lika intelligent som människor kan bli möjlig tack vare psykologiska inlärningsmodeller, kombinerat med vissa typer av AI. Det menar Robert Johansson som i sin avhandling har utvecklat begreppet maskinpsykologi.

Kvinna som håller i sin tryckta avhandling

Nybliven doktor i kognitionsvetenskap: Kajsa Weibull

Kajsa Weibull vid Inst för datavetenskap försvarade den 22 november sin avhandling om hur varningar kan stötta bilförare när de ska lämna fri väg för utryckningsfordon. Nu fortsätter hon som forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Forskning och samverkan vid HCS

Att vända strömmen

Projektet "Att vända strömmen" syftar till att med hjälp av så kallade megaspel öka kunskapen om hur energisystemets utformning och framtida omvandling påverkar omgivande samhälle, miljö och klimat.

Spelbräde med marker och spelpjäser

Spelet om konsumtionen

Spelet är ett forskningskommunikationsprojekt där storskaliga sociala simuleringar, så kallade megaspel, används för att hjälpa grupper utforska olika intressen och idéer kring omställning till hållbar konsumtion av mat, semester och heminredning.

En grupp av studenter arbetar sittandes vid bord

Just Transitions - forskarskola

Forskarskolan Just Transitions bygger kunskap och kompetens kring hur en rättvis klimatomställning kan förverkligas i en lokal kontext. Forskarskolan bygger på sju doktorandprojekt och en plattform för kunskapsutbyte.

Senaste publikationerna

2025

Ana Moreira, Patricia Lago, Rogardt Heldal, Stefanie Betz, Ian Brooks, Rafael Capilla, Vlad Constantin, Leticia Duboc, Joao Paulo Fernandes, Ola Leifler, Ngoc-Thanh Nguyen, Shola Oyedeji, Birgit Penzenstadler, Anne-Kathrin Peters, Jari Porras, Colin C. Venters (2025) A Roadmap for Integrating Sustainability into Software Engineering Education ACM Transactions on Software Engineering and Methodology, Vol. 34, Artikel 139 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Marcus Jessen, Mattias Arvola, Sam Thellman, Tom Ziemke (2025) Reading with Robots: A Research-through-Design Study International Journal of Social Robotics (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Tom Ziemke (2025) The role of intentionality in human-robot interaction How that robot made me feel, s. 37-62 (Kapitel i bok, del av antologi)
Lina Hertzberg, Birgitta Thorslund (2025) Teaching Driving Skills to Learners with ASD: The Role of Effective Communication Teaching Driving Skills to Learners with ASD: The Role of Effective Communication (Konferensbidrag)
Lina Hertzberg, Birgitta Thorslund, Helena Selander (2025) Creating a supportive learning environment for learner drivers with neurodevelopmental disorders
Elsa Andersson, Johan Falkenjack, Arne Jönsson (2025) Applying and Optimising a Multi-Scale ProbitModel for Cross-Source Text Complexity Classification and Ranking in Swedish Proceedings of the Joint 25th Nordic Conference on Computational Linguistics and 11th Baltic Conference on Human Language Technologies (NoDaLiDa/Baltic-HLT 2025) (Konferensbidrag)
Birgitta Thorslund, B. Lidestam (2025) Self-reported challenges in the driving license process for adolescents with ADHD and ASD Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, Vol. 113, s. 237-249 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Anna Dobrosovestnova, Franziska Babel, Hannah Pelikan (2025) Beyond the User: Mapping Subject Positions for Robots in Public Spaces 2025 20th ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI), s. 163-173 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Emma Mainza Chilufya, Mattias Arvola, Susanne Severinsson, Anna Martín Bylund, Linnéa Stenliden, Arezou Mortazavi, Tom Ziemke (2025) The BookBot Project: Conceptual Design of a Social Robot Facilitating Reading Motivation Chatbots and Human-Centered AI: 8th International Workshop, CONVERSATIONS 2024, Thessaloniki, Greece, December 4–5, 2024, Revised Selected Papers, s. 132-149 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Lina Hertzberg, Elin Ejdetjärn, Fredrik Grén, Madelene Holm, Lucas Kronstad, Kalle Källman, Gustav Markholm, Birgitta Thorslund (2025) App to support learner drivers with ADHD Human Factors and Ergonomics Society European Chapter: Annual Meeting 2025, Bologna, 2025 (Konferensbidrag)

Kontakta oss

Medarbetare vid HCS 

Alla medarbetare

Om institutionen