Det är inte ovanligt att barn och unga vuxna på flykt utsätts för våld innan, under eller efter flykt, vilket kan leda till psykisk ohälsa som till exempel posttraumatiskt stressyndrom. Samtidigt har många klarat av utmaningar kopplade till flykten väl och kunnat anpassa sig till nya förhållanden i sitt nya hemland. Denna motståndskraft kan kallas för resiliens.

En pojke som håller i en gul ryggsäck. Ansiktet syns inte.
Johner Images
Syftet med studien

Syftet med studien är att förbättra förståelsen för resiliens (förmågan att stå emot och klara av en förändring, samt återhämta sig och vidareutvecklas) och hur resiliens kan främjas hos barn och unga vuxna på flykt i Sverige.

Forskningsprojektet bedrivs på Barnafrid som är ett nationellt kunskapscentrum om våld mot barn vid Linköpings universitet.

Så går det till

I studien kommer unga personer med flyktingbakgrund intervjuas av oss. Intervjuerna baseras på en intervjuguide som i ett första steg tas fram genom workshops.

Just nu söker vi personer med flyktingbakgrund (minst 15 år gamla) eller personer med erfarenhet av att arbeta med personer på flykt eller migrationsrelaterade frågor för deltagande i workshops. Under workshopen kommer deltagarna arbeta tillsammans för att ringa in relevanta frågor till intervjuguiden som ska användas i de kommande intervjuerna med unga på flykt, samt lära sig mer om resiliens, våld, samskapande och forskning.

Läs mer och anmäl dig här.

Vem står bakom?

Projektet finansieras av statliga medel från FORTE och Joanna Cocozzas stiftelse. Ansvarig forskare är professor Laura Korhonen och projektet är godkänt av Etikprövningsnämnden (dnr 2024-00397-01).

Vill du komma i kontakt med oss?

Du är välkommen att kontakta Isabel Lindbom (forskningskoordinator) genom att skicka ett mail till isabel.lindbom@liu.se.