Elever som avbryter lektionen, har låg självkänsla eller kanske kan mer än läraren. Lärarrollen innebär ständiga utmaningar. Internationell forskning visar att lärarutbildningen har svårt att förbereda studenterna tillräckligt på hur de ska leda i klassrummet. Hur kan vi hjälpa de blivande lärarna att träna för utmanande situationer i skolan?

Yrkesverksamma lärare simulerar undervisning med digitala elever
Yrkesverksamma lärare simulerar undervisning med digitala elever. Fotograf: My Kronqvist
Den frågan ställer sig pedagogikforskarna Marcus Samuelsson och Gunnel Colnerud vid LiU 2009. Det går ju inte att testa olika ledarstilar på eleverna i ett klassrum och sedan backa och göra om ifall det inte fungerar som planerat. Det är varken etiskt eller praktiskt möjligt.

Men med en simulering skulle det fungera. Simuleringen är ett sätt att återskapa verkligheten i en kontrollerad miljö. Så får till exempel läkare, piloter och brandmän nödvändig träning innan det är skarpt läge. Varför inte lärare också?

Tillsammans med kollegor från datavetenskap söker Marcus Samuelsson och Gunnel Colnerud pengar för att utveckla Sveriges första simulering för lärare. De får pengarna och skapar en text- och en ljudbaserad simulering som fungerar lite som interaktiv radioteater.

Deltagarna sitter två och två och spelar rollen som läraren Robert med femton års erfarenhet. De kan till exempel få höra att det är tisdag morgon, dagens första lektion, och två elever saknas. Vad gör de? När de har valt ett alternativ får de höra elevernas reaktion. De kan fundera och diskutera kring hur de reagerar och varför de väljer som de gör – och gå tillbaka, pröva andra alternativ och göra om tills de är nöjda.

Först i Europa med virtuell simulering

Interaktion mellan lärare och vuxna studenter
Marcus Samuelsson leder simulering.Fotograf: My Kronqvist
Simuleringsträningen blir en framgång och det är dags för nästa steg. Marcus Samuelsson och Joakim Samuelsson, som forskar om matematikdidaktik, gör en studieresa till USA. Med sig hem har de en virtuell simulering – TeachLivE – som LiU är först i Europa att använda.

I simuleringen får en lärarstudent möta en till åtta elever, avatarer med olika personligheter. Någon är blyg, någon är väldigt uppgiftsfokuserad, någon stör hela tiden. Programmet är dynamiskt och eleverna reagerar olika på lärarstudentens ledarskap. Efteråt får studenten omedelbar återkoppling av lärare med specialistkompetens, något som är svårt att återkomma i ett vanligt klassrum.

Den direkta responsen på genomförandet är något som lärarstudenterna uppskattar väldigt mycket. Jämfört med deras verksamhetsförlagda utbildning går det också att styra vilka situationer de får träna på. I simuleringen blir de utmanade på centrala aspekter för undervisning. Det sker i en tillåtande miljö där det går att göra fel utan att någon – elev eller avatar – blir ledsen eller sårad.

LiU ligger i framkant när det gäller simulering inom lärarutbildning. En studie visar att tre timmars simuleringsträning bidrar lika mycket till känslan av att man kan undervisa om något som tre veckors verksamhetsförlagd utbildning. Den känslan är viktig, inte minst när läraren ska arbeta med känsliga frågor som Förintelsen, yttrandefrihet eller hets mot folkgrupp. Det är ämnen som ganska många nya lärare undviker för att de inte känner sig trygga med att undervisa om dem.

Och visst är eleverna värda lärare som har fått testa och träna, lära känna sina egna reaktioner och reflektera över vad de skulle kunna göra annorlunda. Likaväl som flygpassagerare vill att piloten ska ha tillbringat många, många timmar i en flygsimulator innan det är dags att lyfta med ett riktigt flygplan.

Lärare står framför en skärm med digitala elever
Avatarerna reagerar olika på lärarens ledarskap.Fotograf: My Kronqvist

Inspirera andra till lärande och utveckling

Läs mer om simuleringsträning

Förnyare från början