Elever som avbryter lektionen, kommer sent eller inte dyker upp alls. Lärarrollen innebär ständiga utmaningar. Internationell forskning visar att lärarutbildningen har svårt att förbereda studenterna tillräckligt på hur de ska ta ledningen i klassrummet.

Två gymnasielärare vid datorn under simuleringen. Foto: Anna Nilsen

Hur kan vi hjälpa de blivande lärarna att träna för svåra situationer i skolan? Så att de är förberedda när de blir provocerade av en elev?

Den frågan ställer sig pedagogikforskarna Marcus Samuelsson och Gunnel Colnerud vid LiU 2009. Det går ju inte att testa olika ledarstilar på eleverna i ett klassrum och sedan backa och göra om ifall det inte fungerar som planerat. Det är varken etiskt eller praktiskt möjligt.

Men med en simulering skulle det fungera. Simuleringen är ett sätt att återskapa verkligheten i en kontrollerad miljö. Så får till exempel läkare, piloter och brandmän nödvändig träning innan det är skarpt läge. Varför inte lärare också?

Tillsammans med kollegor från datavetenskap söker Marcus Samuelsson och Gunnel Colnerud pengar för att utveckla Sveriges första simulering för lärare. De får pengarna och skapar en simulering som fungerar lite som interaktiv radioteater.

Deltagarna sitter två och två och spelar rollen som läraren Robert med femton års erfarenhet. De kan till exempel få höra att det är tisdag morgon, dagens första lektion, och två elever saknas. Vad gör de? När de har valt ett alternativ får de höra elevernas reaktion. De kan fundera och diskutera kring hur de reagerar och varför de väljer som de gör – och gå tillbaka, pröva andra alternativ och göra om tills de är nöjda.

Fler simuleringar utvecklas och används av lärarstudenter. Reaktionerna är positiva. ”Detta borde alla lärare få vara med om”, säger många.

Och visst är eleverna värda lärare som har fått träna och lära känna sina egna reaktioner på provokationer. Likaväl som flygpassagerare vill att piloten ska ha tillbringat många, många timmar i en flygsimulator innan det är dags att lyfta med ett riktigt plan.

Inspirera andra till lärande och utveckling

Läs mer om ledarskap i klassrummet

Förnyare från början