Skönlitterära berättelser om The Road och The Lord of the Rings används för att ta upp miljö- och klimatfrågor i gymnasiet och på högstadiet. Vi söker nu lärare som använder skönlitteratur med engelska som undervisningsspråk för att ta upp klimatfrågor i sin undervisning.

Solnedgång över ett vackert landskap, i förgrunden ligger en uppslagen bok.
Fotograf: Matt_Gibson
The Road, The Lord of the Rings, Parable of the Sower, The Left Hand of Darkness, The Vegetarian, Oryx and Crake, och till och med texter från den litterära kanon, såsom Pride and Prejudice.. är några av de skönlitterära verk som används för att ta upp klimatfrågor som många gymnasie- och högstadieelever möter som en del av sin undervisning i skolan. Kanske är du en av de många lärare som använder skönlitteratur som ett didaktiskt verktyg i sin undervisning? Kanske använder du ett av verken ovan, eller andra verk inom klimatfiktion, dystopisk fiktion, utopisk fiktion, eller ett ekokritiskt perspektiv på den litterära kanon för att undervisa om klimatfrågor? För vår forskningsstudie söker vi nu lärare och elever i gymnasiet eller högstadiet som använder skönlitteratur, drama, poesi eller spelfilm i sin undervisning om klimatfrågor.

Klimatfrågorna i kursplanen

Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur skönlitteratur och spelfilm kan användas i undervisningen för att fördjupa elevers kunskap om klimatfrågor. Särskilt fokus ligger på hur samtal mellan lärare och elever utvecklas kring det de har läst eller sett, och hur dessa diskussioner kan bidra till en större medvetenhet om hållbar utveckling.

I samband med den sjätte ministerkonferensen för "Miljö för Europa" rapporterade Sveriges utbildningsdepartement hur FN:s strategi för utbildning för hållbar utveckling (UNECE) införlivats i den svenska läroplanen (Svenska Unescorådet, 2007). Senare har Agenda 2030 och särskilt mål 4 – God utbildning – blivit en grundpelare i läroplanens arbete på alla nivåer i utbildningssystemet (Svenska Unescorådet, 2021).

Detta syns också i gymnasieskolans styrdokument. I läroplanens allmänna mål framhåller Skolverket (2024) att miljöperspektivet i undervisningen ska hjälpa elever att förstå hur deras livsstil och samhällets funktioner kan förändras i riktning mot en mer hållbar framtid.

Hur genomförs studien?

Undervisningen kommer att spelas in med en eller flera videokameror och röstinspelare. Forskaren kommer att vara närvarande före undervisningen för att ge läraren och eleverna möjlighet att ställa frågor, men kommer inte att delta i själva undervisningen. Lektionen kommer att genomföras som om den inte spelats in, och forskaren kommer inte att delta i planeringen eller genomförandet av undervisningen.

Hantering av data och konfidentialitet

Det som sägs under den inspelade undervisningen kommer att behandlas konfidentiellt. Videoinspelningarna kommer att analyseras av forskaren. I enstaka fall kan kortare klipp från inspelningarna visas för den närmaste forskargruppen för att hjälpa till med analysen av materialet. De analyser som publiceras kommer att baseras på anonymiserade transkriptioner av det som sägs under lektionerna. Videoinspelningarna kommer inte att distribueras till tredje part eller publiceras online. Den personuppgiftsansvarige, det vill säga i detta fall deltagarnas namn, skola och uttalanden, är Linköpings universitet. Personuppgifterna kommer att kodas och anonymiseras i allt material som kan visas eller publiceras. Videoinspelningarna kommer att lagras på en separat hårddisk som kommer att vara låst och endast hanteras av forskaren och den ansvariga forskaren vid universitetet. För att inte störa undervisningen behöver alla i klassen, eller i en grupp om gruppdiskussioner förekommer, samtycka till att delta.

Projektet har godkänts av Etikprövningsmyndigheten (ref. 2024-05820-01).

Vill du delta i studien?

Om du är intresserad eller känner någon som kan vara det, kan du kontakta Dakota Lagercrantz via mail för ett informellt samtal. Om eleverna deltar eller inte påverkar inte lärarens bedömning av undervisningen.

Datainsamlingen planeras fortsätta under 2025.

Kontakt

Organisation