I det här projektet har vi undersökt skönlitterära läsecirklar i årskurs 4-7. Läsecirklarnas syfte var att få så många elever som möjligt att bli så kallade ”bokslukare”. I projektet beskrivs de hinder som uppstår för att man ska få till djupare samtal om böckerna. Eleverna relaterade det lästa till att det kändes eller verkade ”verkligt”, eller genom att åberopa fakta eller genom att återge egna erfarenheter. Ytterligare en del i projektet visade hur genus konstruerades i boksamtalen; de litterära figurerna diskuterades på både stereotypa och icke-stereotypa sätt. Projektet behandlar även hur annorlundaskap skapades i boksamtalen genom att lyfta fram olikheter och sätta upp ett antal implicita och explicita kontraster mellan ”dom” och ”oss”. Projektet visar slutligen hur identiteterna bokslukare respektive kämpande läsare skapas i boksamtalen samt att eleverna positioneras i två kontinuum: villig eller ovillig läsare respektive snabba eller långsamma läsare. Ett viktigt fynd var att snabbläsare inte alltid överensstämmer med att vara bokälskare. I detta arbete studeras också skolbarns möte med det moderna kulturarvet. Hur tar barn till sig dels traditionella kulturyttringar, dels populärkultur? Finns det ett motsatsförhållande mellan användningen av bred populärkultur och förståelsen för den ”goda” litteraturen? Frågor som dessa besvaras, anser vi, bäst genom att utforska barns spontana samtal kring kulturyttringar.
Huvudsökande: Karin Aronsson, Stockholms universitet
Publikationer inom projektet
Eriksson Barajas, K. (2016). Eight Books to Promote Reading. Experiences from a Book Club in Grades 4–7. The New Review of Children's Literature and Librarianship, 22(1), 15-35.
Eriksson Barajas, K. (2012). Boksamtalets dilemman och möjligheter. Stockholm: Liber. Boken (tryckt version) finns att köpa av författaren. Pris 30 kronor (+ ev. porto). För inköp vänligen kontakta katarina.eriksson.barajas@liu.se. Begränsat antal. UTFÖRSÄLJNING!
Eriksson Barajas, K., & Aronsson, K. (2009). Avid versus struggling readers: co-construed pupil identities in school booktalk. Language & Literature, 18(3), 281–299.
Eriksson Barajas, K. (2009). Diskursiv receptionsforskning – en väg till kunskap om berättelsen i vardagen. I A. Sparrman, J. Cromdal, A. Evaldsson & V. Adelsvärd (Red.), Den väsentliga vardagen: Några diskursanalytiska perspektiv på tal, text och bild (pp. 131-147). Stockholm: Carlssons.
Eriksson Barajas, K. (2008). Beyond Stereotypes? Talking about gender in school booktalk. Ethnography and Education, 3(2), 129–144.
Eriksson, K., & Aronsson, K. (2005). ‘We’re really lucky’: co-creating ‘us’ and ‘the Other’ in school booktalk. Discourse & Society, 16(5), 719–738.
Eriksson, K., & Aronsson, K. (2004). Building Life-World Connections during School Booktalk. Scandinavian Journal of Educational Research, 48(5), 511–528.
Eriksson, K. (2002). Booktalk Dilemmas. Teachers’ organisation of pupils’ reading. Scandinavian Journal of Educational Research, 46(4), 391–408.
Eriksson, Katarina (2002b) Life and fiction. On intertextuality in pupils’ booktalk (Diss.). (Linköping studies in arts and science, no. 251). Linköping: Linköpings universitet.