01 juni 2016

Vanligt fönsterglas kan bli tre gånger hårdare om de beläggs med en tunn film av kisel, syre, kväve och magnesium. Det visar forskare vid Linnéuniversitetet och LiU i en artikel i tidskriften Vacuum.
Forskningen har letts av Sharafat Ali, docent vid Linnéuniversitetet, men i samarbete med LiU-forskare, bland dem Jens Birch och Per Eklund, professor respektive docent vid Avdelningen för tunnfilmsfysik.
Krossat glasFoto: Miguel Saavedra
– I projektet har vi kombinerat vår spetskompetens inom såväl tunnfilmssyntes som materialanalys med växjöforskarnas tidigare studier på dessa material i bulkform, säger Jens Birch.

Fyra grundämnen ger styrkan

Kombinationen av de fyra grundämnena kisel, syre, kväve och magnesium ger materialet intressanta egenskaper. Det släpper igenom synligt ljust och är tre gånger så hårt som vanligt fönsterglas, egenskaper som gör det lämpligt att använda som ytskikt på exempelvis smarta mobiler, läsplattor och i fordon.

Forskningen har till största delen finansierats av stiftelsen ÅForsk.

Artikeln:
Novel transparent Mg-Si-O-N thin films with high hardness and refractive index, Sharafat Ali och Bo Jonson, Linnéuniversitetet, Biplab Paul, Roger Magnusson, Grzegorz Greczynski, Esteban Broitman, Per Eklund och Jens Birch, Linköpings universitet, Vaccum 2016. doi:10.1016/j.vacuum.2016.05.02