– I starten av Växthus-projektet hade vi börjat nosa på cirkulära affärsmodeller. Vi ville växa och göra det med miljön i fokus. Växthus-projektet passade oss perfekt. Det säger David Bergman, grundare och ägare av Storbildsfabriken i Linköping.
David Bergman har stora miljöambitioner för sitt företag Storbildsfabriken. 2025 ska företaget vara koldioxidneutralt och arbetet att hitta nya cirkulära affärsmodeller är unikt i branschen.

– Växthus har varit väldigt bra för oss. Möten, föreläsningar och mellan dem mingel som givit många nya kontakter med intressanta människor. Jag har kommit tillbaka från varje möte med ny kraft och energi, intygar David Bergman.

Effektiva flöden

Storbildsfabriken har funnits sedan 2005, David Bergman är inte bara grundare, han är också idéspruta och förändring står högt på dagordningen i en annars ganska trögrörlig bransch. Storbildsfabriken heter det de gör: trycker stora bilder, på papper, väv, vepor och vad kunderna än önskar. Företaget har 17 anställda, fler är på väg in.

David Bergman, StorbildsfabrikenDavid Bergman, Storbildsfabriken Foto: Almi ÖstergötlandEffektiva flöden och processer som griper in i varandra gör det möjligt för Storbildsfabriken att lämna en offert på ett par timmar och leverera på tre.
– Våra kunder är alltid ute i sista minuten, skrattar David Bergman.

Men blir snabbt allvarlig, för det handlar också om att komma in lite tidigare i processen och hjälpa kunderna att placera skärmar, bilder och budskap där de gör mest nytta.

– Vi kan effektivisera för företag som har många återförsäljare exempelvis, vilka material som ska vart. Kan vi spara en halv miljon åt dem på sista raden så spelar det ingen roll att en beachflagga kostar hundra kronor mer.

Det förekommer nämligen också prisdumpning i branschen med billiga produkter från exempelvis Kina.

Starkt miljödriv

– Vi gick med i Växthus för att kunna bli tydligare i våra erbjudanden och framför allt kunna trycka på miljöaspekterna, säger han.

Miljötänket skiljer honom från de flesta av konkurrenterna och han har också börjat testa cirkulära affärsmodeller. Kunder, som stora bilföretag, kan ha 60-70 olika återförsäljare med behov av olika typer av material. Till en mässa exempelvis kan de även hyra tält, flaggor, rollups och vepor.

– När materialet är använt tar vi hem det, tvättar, lagar och underhåller. Vi lagerhåller ställningar, tält och stolpar och hyr ut grejorna till nästa kund. Kunderna slipper ha skrubbar fyllda med trasiga rollups och mögliga tält, de beställer på nätet, vi levererar, hämtar och återanvänder.

När materialet väl är uttjänt bygger de nu upp rutiner för att lämna till återvinning, rätt material på rätt plats. Även för Storbildsfabriken hägrar en ISO certifiering.
Han har byggt upp ett virtuellt showroom där kunderna kan bygga upp sina egna miljöer och med hjälp av VR gå omkring i dem.

LiU-studenter gav svar

David Bergman har även haft sex LiU-studenter till hjälp, som inom ramen för sina kandidatuppsatser tittade på vilken miljöpåverkan företaget har. Det handlade om allt ifrån produkter, produktion och transporter till elförbrukning.

– Det var bra för nu vet vi att 83 procent av vår miljöpåverkan kommer från våra produkter och 50 procent av det handlar om aluminium i stänger och stolpar. Nu vet vi också var åtgärderna gör mest nytta, säger han.

En annan del i arbetet har varit att skapa en styrelse med stort miljömedvetande, ordförande är Gert Kindgren, tidigare vd för Calluna och en ny vd är rekryterad från Ikea.

– Det är viktigt att ha duktigt folk omkring sig. Kan vi börja ställa krav på våra leverantörer och påverka våra kunder kan vi också påverka hela branschen i rätt riktning, säger David Bergman.

Professor Olof HjelmOlof Hjelm Foto: Peter ModinOlof Hjelm, professor vid Avdelningen Industriell miljöteknik, har tillsammans med Almis Peter Björling drivit projektet Växthus:

– Projekt som Växthus är bra vägar till intressanta företag inte bara för våra studenter utan även för oss forskare. Dels får vi testa våra idéer och dels som i fallet Storbildsfabriken kan de sedan bli del av ett större forskningsprojekt. Vi har sedan något år tillbaka ett Vinnovaprojekt tillsammans med bland andra Storbildsfabriken där vi utvecklar verktyg för mindre företags utveckling av mer hållbara produkter, kommenterar Olof Hjelm.

Läs mer om projekt Växthus