Inför kommande läsår
Under februari respektive september ska valwebben uppdateras med handledarnas namn, behörigheter och vilka ämnen och åldrar de förväntas undervisa i kommande läsår.
I mars, respektive oktober, börjar VFU-koordinatorerna beställa VFU-platser via valwebb inför kommande termin, vilket syns under status ”Beställd”. Därefter utses handledare och dessa matchas med student i valwebb så snart som möjligt.
Om en student inte kommer att kunna placeras i ditt område, är det viktigt att koordinatorn meddelas via mejl eller telefon så snart som möjligt (ej endast genom anteckning i valwebben).
Om en student placeras på ett annat verksamhetsområde, t.ex. en Gy-student placeras på 7-9, måste en notering om detta göras på studentens anteckningsfält överst på individvyn (studiegången). Vid frågor kontakta VFU-koordinator.
Avslutande VFU i ÄLP: Ange vilka/vilket ämne studenten placerats i. (Till exempel SH + EN eller SH). Detta för att VFU-besöken ska kunna bemannas med rätt kompetens hos besökande lärare.
Senast fyra veckor före kursstart
Senast fyra veckor före VFU-kursens start ska statusen för VFU-placeringarna ändras till ”klar att påbörjas”. Om en student inte har fått en placering fyra veckor före kursstart, men där placering är på gång, måste VFU-samordnaren anteckna detta i anteckningsfältet under ”VFU-placering”/beställd student och sedan ändra status till ”klar att påbörjas”. Detta för att koordinator ska veta att placering är på gång.
(Om anteckning önskas visas för student – öppna studentens sida och skriv i ”anteckning” överst, samt klicka i rutan ”student” under ”publik”.)
Senast tre veckor före kursstart
Senast tre veckor före kursstart ska status ändras till ”publiceras”. Då först kan kursansvarig och student se placeringar. Även om inte allt är klart, måste student få information om vad som är på gång senast tre veckor före VFU-start. Student kan efter ”publicering” även se de anteckningar som gjorts i ”VFU på kurs” och som markerats med ”student”.
Efter avslutad VFU
Ändra till status klar i valwebben när VFU är genomförd för de studenter som faktiskt har varit ute och rapporterats. Observera: i november och maj klarmarkeras även de studenter som förväntas vara ute på VFU under resterande del av innevarande termin, även om du inte vet om studenten kommer att närvara hela tiden. Detta för att fakturering och utbetalning av handledarersättningar ska kunna ske före halvårs- respektive årsskifte. Påminnelse skickas ut när det är dags att klarmarkera.
Instruktion ”Att klarmarkera placeringar i Valwebb: Klar-Avbokad-Avbruten:
- Klar + X dagar = genomfört VFU enligt plan
- Avbokad med 1 dag = påbörjade ingen VFU, markeras med 1 dag och kommun ersätts med 200:- som kompensation om handledare utsetts, annars 0 dagar. (Koordinator ansvarar för att justera dagar.)
- Avbokad med 3 dagar = sent avbokad VFU (mindre än 5 dagar före start) där student ej påbörjat VFU, men där handledaren får ersättning för planeringsarbete. (Koordinator ansvarar för att justera dagar.)
- Avbruten med x dagar = påbörjad VFU som avbrutits. Ange antal dagar som VFU genomförts. (Koordinator ansvarar för att justera dagar.) OBS! De som ändrats till ”avbokade” eller ”avbruten” ska därefter inte ändras till ”klar”.