En övningsskola och ett övningsförskoleområde kännetecknas av:

  • Engagerade, särskilt utvalda förskolor och skolor, som samverkar med LiU
  • Flera VFU-studenter placeras på samma skola under samma VFU-period. Studenten får återkomma till skolan under flera VFU-perioder.
  • Flera handledare tar emot studenter på förskoleområde/skolan samtidigt och kan därmed samverka kring aktiviteter och utvärdering
  • Handledarna är erfarna handledare och genomför/har genomfört handledarutbildning 7,5 hp

Studenten genomför halva VFU-tiden i en kommun och förskola/skola och resterande VFU-veckor på en annan förskola/skola, gärna i en annan kommun. Övningsförskoleområden och övningsskolor som utsetts kännetecknas av att de sökt uppdraget och valts ut av kommun i samråd med LiU. Flera studenter ska kunna placeras på en övningsskola/ett övningsförskoleområde samtidigt och de ska kunna återkomma under flera VFU-perioder, det vill säga hög koncentration av studenter och handledare och kontinuitet över tid. En annan viktig faktor är samverkan, vilket till exempel sker genom att kommunrepresentanter och rektorer deltar i kontinuerliga möten med programansvariga och VFU-teamet.

Beroende på vilket år studenten påbörjar sin lärarutbildning, så är det olika förskoleområden och skolor som involveras. VFU-koordinator beställer platser i de kommuner som vi samverkar med och sedan utser kommunens VFU-samordnare handledare till studenterna i samråd med skolornas rektorer.

Studenten får önska ort men alla måste vara beredda att resa till sin VFU-skola.

Grundlärarprogrammet F-3 och 4–6

Student som antas till Grundlärarprogrammet F-3 eller Grundlärarprogrammet åk 4–6 genomför 20 veckors verksamhetsförlagda utbildning (VFU) på speciellt utvalda övningsskolor i en eller två av våra samarbetskommuner.

Student som så önskar kan erbjudas enstaka VFU-period på icke-övningsskola i kommun som inte har tilldelats övningsskola, under förutsättning att särskilda kriterier uppfylls.

Förskollärarprogrammet

LiU kommer från och med hösten 2023 att placera förskollärarstudenter på särskilt utvalda Övningsförskoleområden i våra samverkanskommuner. Student som så önskar kan erbjudas enstaka VFU-period på icke-övningsskola i kommun som inte har tilldelats Övningsförskoleområde, under förutsättning att särskilda kriterier uppfylls.

Tre kvalitetsaspekter

Koncentration

Fler studenter och VFU-handledare i övningsskolor.

Samverkan

Mer dialog, kunskap och ansvar i övningsskolor.

Kompetens

Framgångsrik satsning på att utbilda VFU-handledare.

Handledare och rektorer

Handledare

  • Handledarna förväntas ha genomgått eller påbörja handledarutbildning (7,5 hp) senast året efter övningsskolan utsetts/börjat ta emot studenter.
  • Behörig och legitimerad förskollärare/lärare
  • Arbetat minst 3 år (annars behövs ”back upp-stöd” av erfaren handledare)
  • Genomgått LiU:s Handledarintroduktion
  • Delta i VFU-kursintroduktioner (i de kurser student handleds)

Handledarens ansvar

Handledaren ansvarar för att:

  • kontakta VFU-samordnaren om studenten inte hört av sig senast en vecka före VFU-perioden börjar
  • Sätta sig in i uppdraget och de dokument som kursansvarig skickar ut. Information om uppdraget finns i VFU-guide för handledare samt delta i VFU-kursintro
  • handleda studenten i den del av utbildningen som syftar till att utveckla sociala och didaktiska förmågor samt utvärdera dessa förmågor
  • möjliggöra för studenten att ingå i arbetslaget och vara med i det dagliga planerings- och uppföljningsarbetet
  • se till att Plan för övergripande frågor tas upp med studenten,
  • hålla i handledningssamtal med studenten minst en timme per vecka
  • efter avslutad VFU fylla i omdömesformuläret samt delge och återkoppla till studenten
  • när alla VFU-dagar är gjorda, ta en kopia på omdömesformuläret och skicka originalet till examinator - senast en vecka efter avslutad VFU, om inget annat anges
  • snarast kontakta kursansvarig/examinator om det uppstår problem som kan leda till att studenten får svårt att nå målen eller inte hinner genomföra samtliga VFU-dagar inom avsatt tid

VFU-introduktioner

Handledare och studenter förväntas delta vid VFU-kursintroduktioner där handledare och studenter bjuds in tillsammans. Det är kursansvarigs ansvar att bjuda in till sådan introduktion. I samband med dessa möten avsätts även tid för handledare och student att gå igenom Överenskommelsen samt grovplanera VFU-perioden.

Rektor

Samtliga möten sker online och kallelse med länk skickas ut via mejl. Om du är ny rektor eller har frågor du vill lyfta är du välkommen att delta på ”check-in möten”. Inbjudan skickas ut till berörda.

Rektorns ansvar - skola

Rektor ansvarar för att inför varje VFU-period:

  • inventera behörigheter och handledarkompetens hos lärare och säkerställa att de undervisar i det aktuella ämnet.
  • bistå VFU-samordnaren i placeringsarbetet
  • förbereda ”skolan”(= all personal inklusive matpersonal, vaktmästare) på att studenter kommer Tänk på vilket budskap ni vill förmedla om läraryrket.
  • ta emot och välkomna studenter när nya studenter kommer till skolan så "att studenterna känner sig sedda" (speciellt viktigt under vecka 41 första terminen)
  • skapa förutsättningar för handledare att delta i VFU-kursintroduktioner inför VFU-period
  • tillse att samtliga handledare har genomfört ”handledarintroduktion”, som finns online på VFU-webbsidan och tar cirka 1 timme
  • skapa förutsättningar för handledare att samarbeta kring till exempel bedömning
  • skapa förutsättningar för studenter att samverka och utbyta erfarenheter kring planering och kursuppgifter.
  • övervaka att ”Plan för övergripande frågor” genomförs, det vill säga det som studenterna ska få ta del av/informeras om under de respektive VFU-perioderna (utöver det som själva VFU-kursen examinerar)
  • kontohantering: om möjligt - förbereda för studenter som behöver access till lärplattform etc.

Rektorns ansvar - förskola

Rektor ansvarar för att inför varje VFU-period:

  • inventera behörigheter och handledarkompetens hos förskollärare som planeras användas som handledare
  • underlätta för VFU-samordnaren i kommunen genom att se till så att placeringsarbetet går smidigt. (Många rektorer väljer att utse en VFU-kontaktperson på skolan.)
  • förbereda ”förskolan/förskoleområdet” på att studenter kommer
  • tillse att samtliga handledare har genomfört ”handledarintroduktion”, som finns online på VFU-webbsidan och tar cirka 1 timme
  • ta emot och välkomna studenter när nya studenter kommer till skolan så "att studenterna känner sig sedda" (speciellt viktigt under vecka 42 första terminen)
  • påminna om etiska frågor och sekretess och ansvara för att studenterna informeras om rutiner för och skriver under avtal om sekretess
  • skapa förutsättningar/underlätta för handledarna att handleda och samverka
  • organisera samverkan kring bedömning för handledare
  • organisera samverkan mellan studenter
  • ansvara för att “Plan för övergripande frågor” följs och hanteras
  • kontohantering: om möjligt - förbereda för studenter som behöver access till lärplattform etc.

Plan för övergripande områden

Här beskrivs det innehåll som studenterna ska informeras om utöver det som själva VFU-kursen examinerar. Rektor har huvudansvar för att detta lyfts under VFU-perioderna.

Övergripande planer

Kontakt