En övningsskola och ett övningsförskoleområde kännetecknas av:
- Engagerade, särskilt utvalda förskolor och skolor, som samverkar med LiU
- Flera VFU-studenter placeras på samma skola under samma VFU-period. Studenten får återkomma till skolan under flera VFU-perioder.
- Flera handledare tar emot studenter på förskoleområde/skolan samtidigt och kan därmed samverka kring aktiviteter och utvärdering
- Handledarna är erfarna handledare och genomför/har genomfört handledarutbildning 7,5 hp
Studenten genomför halva VFU-tiden i en kommun och förskola/skola och resterande VFU-veckor på en annan förskola/skola, gärna i en annan kommun. Övningsförskoleområden och övningsskolor som utsetts kännetecknas av att de sökt uppdraget och valts ut av kommun i samråd med LiU. Flera studenter ska kunna placeras på en övningsskola/ett övningsförskoleområde samtidigt och de ska kunna återkomma under flera VFU-perioder, det vill säga hög koncentration av studenter och handledare och kontinuitet över tid. En annan viktig faktor är samverkan, vilket till exempel sker genom att kommunrepresentanter och rektorer deltar i kontinuerliga möten med programansvariga och VFU-teamet.
Beroende på vilket år studenten påbörjar sin lärarutbildning, så är det olika förskoleområden och skolor som involveras. VFU-koordinator beställer platser i de kommuner som vi samverkar med och sedan utser kommunens VFU-samordnare handledare till studenterna i samråd med skolornas rektorer.
Studenten får önska ort men alla måste vara beredda att resa till sin VFU-skola.