Aktuell med Röda tråden - ett CETIS dokument.
Arbete: Jag arbetar som projektledare vid CETIS, Linköpings universitet. Jag arbetar även på KTK i Stockholm som tekniklärarutbildare
och med forskning inom teknikdidaktik.
Aktuell: Som initiativtagare till målbilden inom teknikundervisning i grundskolan. Den kommer presenteras här på CETIS hemsida.
Familj: Make, två katter och fyra utflugna barn.
Bor: I lägenhet, centralt i Uppsala.
Vanligaste frågan: Hur gick tåget?
Bakgrund: Civilingenjör inom samhällsbyggnadsteknik, ämneslärare i teknik, fysik och matematik, doktor i naturvetenskapernas och teknikens didaktik, lektor i teknikdidaktik och docent i teknikvetenskapens lärande vid KTH. Forskar inom teknikdidaktik och undervisar på KPU-program.
På fritiden: Fritidspolitiker ibland annat utbildningsnämnden, målar i olja, bistår UIF friidrott, besöker gärna second hand-affärer.
Kopplar av med: Promenader, bokläsning, TV-serier och grönt te.
Vad tycker du bäst om med teknikämnet: Att det har bredd, djup samt är involverat med människan och våra förutsättningar. Teknikämnet omfamnar det mesta som har varit och är angeläget för mänskligheten, det ska leda till att elever får syn på tekniska lösningar och dess konsekvenser samt hur människor samspelar med teknik. Tekniklärare kan välja teman utifrån dagsaktuella händelser och samtidigt skapa relevant, kursplanenära undervisning.
Kontakta mig gärna om du har frågor om: CETIS Röda tråden-dokument, KPU och CETIS nätverksträffar. sengstro@kth.se