I år fyller CETIS 30 år och under åren har vi haft många värdefulla samarbeten och hängiven personal med olika arbetsuppgifter - alla lika viktiga. Men, vilka är vi och vad är vår huvudsakliga sysselsättning? Här kommer en kort presentation så du kan lära känna oss lite bättre.

CETIS är placerat vid Linköpings universitet och lokaliserat till LiU Norrköping. Det startade 1994 och 1996 utnämnde regeringen CETIS till ett nationellt resurscentrum för teknikundervisningen i förskola och grundskola och på eget initiativ arbetar vi även med gymnasiets teknikprogram.

Gruppbild på CETS personal. CETIS CETIS personal har tjänster på flera lärosäten; Linnéuniversitetet, Linköpings universitet, Kungliga tekniska högskolan (KTH) samt Mälardalens universitet. Här nedan följer en kort presentation av våra medarbetare.

Mer om Charlotta Nordlöf

Charlotta Nordlöf lutar sig mot ett räcke och bär en blå skjorta och är fotograferad inomhus.
Charlotta Nordlöf

Biträdande universitetslektor med bakrund som gymnasielärare i Teknik.

Arbete: Jag har arbetat på CETIS sedan 2016 och är nu biträdande föreståndare. Jag jobbar också på Linköpings universitet med undervisning för blivande lärare, framför allt på KPU (kompletterande pedagogisk utbildning), och även med forskning

Familj: Make och två tonårssöner.

Bor: I Åby, strax utanför Norrköping.

Bakgrund: Högskoleingenjör inom design och produktutveckling och gymnasielärare i teknik. Disputerade i teknikens didaktik 2022. 

På fritiden: På helgerna är jag ofta på fotbollsplanen och ser en match eftersom båda mina söner spelar fotboll. Jag gillar att vara ute, till exempel att plocka svamp. Jag tycker också om att botanisera i secondhandbutiker.

Kopplar av med: Med promenader i skogen, trädgårdspyssel och ljudböcker. I vardagen kopplar jag av med att cykla mellan hemmet och jobbet.
 
Vad tycker du bäst om med teknikämnet? Teknikämnets bredd och möjligheter! Det rymmer mycket och kan anpassas till olika förutsättningar. Titta i tidningen på morgonen och gör en tekniklektion utifrån vad som står där. Det är roligt – att kunna anpassa undervisningen till det som händer just nu.

Kontakta mig gärna om du har frågor om: CETIS material och aktiviteter. charlotta.nordlof@liu.se

 

Mer om Jonas Hallström

Jonas Hallström lutar sig mot ett räcke inomhus på Täppan.
Jonas Hallström

Professor i teknikens didaktik och CETIS forskningsansvarig.

Arbete: Jag arbetar på CETIS sedan 2005. Jag är också professor i teknikens didaktik vid forskningsmiljön Teknik, naturvetenskap och didaktik (TekNaD), IBL, Linköpings universitet. Jag forskar, har olika administrativa uppdrag, handleder doktorander och undervisar.

Familj: Fru och tre barn.

Bor: I villa söder om Linköping.

Bakgrund: Gymnasieingenjör, lärare och teknikhistoriker.

På fritiden: Spelar bas, fågelskådar och är ute i naturen.

Kopplar av med: Jag tycker om att läsa skönlitteratur och fågelskådning. 

Vad tycker du bäst om med teknikämnet?
Teknikämnet handlar om den konstruerade värld som människan skapat, ur flera olika perspektiv. Det blir på så sätt ett ämne där både kreativitet och kritiskt tänkande får rum, vilket är väldigt spännande.

Kontakta mig gärna om du har frågor om: Forskningsfrågor inom teknikens didaktik. jonas.hallstrom@liu.se


Mer om Pernilla Sundqvist

Inomhusporträtt av Pernilla Sundqvist som har en röd tröja, en vit jacka och bakgrunden är blå.
Pernilla Sundqvist

Med förskolan i fokus

Arbete: Jag arbetar deltid på CETIS sedan 2022. Förutom det är jag lektor vid Mälardalens universitet. Där undervisar jag i lärarutbildningarna, främst förskollärarutbildningen, arbetar med utveckling av utbildningarna och forskar. Min forskning handlar om teknikämnet och teknikundervisning i förskolan och grundskolan, samt om utbildning och fortbildning för lärare och förskollärare.

Aktuellt: Med revidering av de olika arbetsområdena i inspirationsmaterialet Teknik tillsammans.

Familj: Man och två söner, varav en utflugen. 

Bor: Född och uppvuxen i Västerås.

Bakgrund: I grunden utbildad lärare för de tidiga åren. Arbetade som förskollärare ett par år innan jag påbörjade forskarutbildning 2013. Har sedan dess arbetat på Mälardalens universitet.

På fritiden: Spelar padel, tränar, umgås med familj och vänner.

Kopplar av med: TV-serier, böcker, promenader – gärna i skogen eller vid vattnet.

Vad tycker bäst om med teknikämnet: Då jag fokuserar mest på de yngre barnen där deras intresse är en viktig utgångspunkt tycker jag om bredden i tekniken. Det finns något för alla, något som kan intressera eller väcka nyfikenhet. Även möjligheten att konkret utforska och undersöka saker. Att man till exempel kan se hur saker fungerar och undersöka hur olika material fungerar för ett visst syfte. Det är konkret och synligt 

Kontakta mig gärna om du har frågor om: CETIS arbete med teknikundervisning för förskolan. pernilla.sundqvist@mdu.se


Mer om Susanne Engström

Porträtt av Susanne Engström som står inomhus klädd i vit topp och svart kofta.
Susanne Engström

Aktuell med Röda tråden - ett CETIS dokument.

Arbete: Jag arbetar som projektledare vid CETIS, Linköpings universitet. Jag arbetar även på KTK i Stockholm som tekniklärarutbildare
och med forskning inom teknikdidaktik.

 

Aktuell: Som initiativtagare till målbilden inom teknikundervisning i grundskolan. Den kommer presenteras här på CETIS hemsida.


Familj:
Make, två katter och fyra utflugna barn.

 

Bor: I lägenhet, centralt i Uppsala.

 

Vanligaste frågan: Hur gick tåget?

 

Bakgrund: Civilingenjör inom samhällsbyggnadsteknik, ämneslärare i teknik, fysik och matematik, doktor i naturvetenskapernas och teknikens didaktik, lektor i teknikdidaktik och docent i teknikvetenskapens lärande vid KTH. Forskar inom teknikdidaktik och undervisar på KPU-program.

 

På fritiden: Fritidspolitiker i bland annat utbildningsnämnden, målar i olja, bistår UIF friidrott, besöker gärna second hand-affärer.
Kopplar av med: Promenader, bokläsning, TV-serier och grönt te.

 

Vad tycker du bäst om med teknikämnet: Att det har bredd, djup samt är involverat med människan och våra förutsättningar. Teknikämnet omfamnar det mesta som har varit och är angeläget för mänskligheten, det ska leda till att elever får syn på tekniska lösningar och dess konsekvenser samt hur människor samspelar med teknik. Tekniklärare kan välja teman utifrån dagsaktuella händelser och samtidigt skapa relevant, kursplanenära undervisning.


Kontakta mig gärna om du har frågor om: CETIS Röda tråden-dokument, KPU och CETIS nätverksträffar. sengstro@kth.se


 

 

Mer om Claes Klasander

Claes Klasander bär en blommig skjorta och lutar sig mot ett räcke.
Claes Klasander

Teknikdidaktiskt intresserad resenär.

Arbete: Sedan 2014 är jag föreståndare för CETIS. Det är ett mycket spännande, roligt och mångfacetterat arbete som innefattar samverkan och många olika kontakter, både i Sverige och utomlands. Jag har så många bra kollegor! Dessutom handleder jag doktorander, undervisar på lärarprogrammen m.m.

Aktuell: Med att slutföra vårt nya inspirationsmaterial för högstadiet: Värld i förändring – uppföljaren på Stad i förändring.

Familj: Fru, tre utflugna barn med respektive och fem barnbarn, min far och min syster.

Bor: Sedan mer än 35 år tillbaka i en villa i Åtvidaberg.

Vanligaste frågan: Har du kommit ihåg det där, Claes?

Bakgrund: Högstadielärare i Ma och NO-ämnen i ca 15 år, sedan universitetslärare och doktorand i teknikens didaktik. Disputerade 2010 med en avhandling om systemperspektiv i teknikundervisningen. Den är jag fortfarande nöjd med.

På fritiden: 
Just nu är det mycket med vårt band, där jag spelar gitarr och sjunger. Vi har en egen replokal! Försöker också lära mig italienska.

Kopplar av med: TV-serier, promenader, matlagning, inkl. sylta, safta och baka.

Vad tycker du bäst om med teknikämnet? 
Att det bidrar till barnens omvärldsuppfattning, så att de kan förstå sig på ”den konstruerade världen”, hitta sin plats i den och förstå varför det är som det är, varför vi har det si och andra så, och hur det skulle kunna bli framöver. Teknikens och människans roll för hållbar utveckling är viktigast just nu. Barn och ungdomar gillar att fundera över tekniken omkring dem. Och det är ett innehåll som är spännande och utmanande att undervisa om, speciellt när man lyfter blicken från prylarna och börjar se samband och mönster.

Kontakta mig gärna om du har frågor om: 
Aktiviteter som är kopplade till teknikundervisning. claes.klasander@liu.se

Mer om Johan Boström

Inomhusporträtt av Johan Boström klädd i brun skjorta och grå väst.
Johan Boström

Teknikdidaktiker med intresse för popkultur

Arbete: Jag har varit anställd på CETIS sedan 2023, men har jobbat med lärarutbildning inom teknikens didaktik på Linnéuniversitetet sedan 2013. Jag är i grund och botten 4–9-lärare i teknik, matematik och fysik. 2022 disputerade jag med min avhandling Att möjliggöra tekniklärande i konstruktionsaktiviteter – en aktionsforskningsstudie i förskolan.

Familj: Partner och två tonårsbarn.
​​
Bor: I villa norr om Kalmar.

Bakgrund: Grundskollärare, lärarutbildare och forskare.

På fritiden: Umgås jag med familjen, tittar på filmer och tv-serier, läser enorma mängder serier och poddar om superhjältar.

Kopplar av med: Att översätta serier.

Vad tycker du bäst om med teknikämnet? Dess tydliga roll i att hjälpa barn och elever att utveckla de kunskaper, färdigheter och förmågor de behöver för att bli demokratiska medborgare.

Kontakta mig gärna om du har frågor om: CETIS arbete med teknik i förskola och grundskola, våra konferenser med mer. johan.bostrom@lnu.se


Mer om Katarina Rehder

Katarina Rehder har en brun blus och beiga byxor mot en bakgrund av färgade textilrutor.
Katarina Rehder

Upptäckte hur spännande teknik är genom CETIS. 

Aktuell: Med nytt nummer av Teknikundervisning i skolan, pågående arbete med vår hemsida och sociala medier. 

Familj: Make och utflugen son.

Bor: Lägenhet, centralt i Norrköping.

Vanligaste frågan: När är deadline för tidskriften?

Bakgrund: Journalistik, copywriting, olika fotoutbildningar och marknadsföring.

På fritiden: Jag umgås gärna med vänner och familj, tycker mycket om att vara utomhus, gärna med kameran och god matsäck som sällskap. Vandring och resor är härligt – under alla årstider. 

Tycker bäst om med teknikämnet: Att det alltid finns spännande och intressanta områden att fylla tidskriften med. 

Kopplar av med: Att lyssna på musik, helst de grupper jag växte upp med på 80-talet. Jag tycker om att läsa böcker – ibland deckare, ibland romaner. Vandra och jogga är också avkopplande.

Kontakta mig gärna om du har frågor om: Tidskriften  Teknikundervisning i skolan. Inte bara om du har frågor, kanske vill du bidra med en text eller tipsa om innehåll. katarina.rehder@liu.se