CETIS är placerat vid Linköpings universitet och lokaliserat till LiU Norrköping. Det startade 1993 och år 1996 utnämnde regeringen CETIS till ett nationellt resurscentrum för teknikundervisningen i förskola och grundskola. På senare tid har även gymnasieskolans teknikämne involverats i CETIS verksamhet. CETIS initierar exempelvis ett nätverk för tekniklärare verksamma på gymnasiet.
CETIS huvuduppgift är att tillsammans med förskolans, grundskolans och teknikprogrammets personal, landets lärarutbildare, näringslivsföreträdare och andra intresserade stimulera och utveckla teknikundervisning. Ett mål är en god teknisk allmänbildning hos alla elever på grundskolan då tekniken spelar en avgörande roll för våra liv och för samhällsutvecklingen. Därför borde teknisk allmänbildning vara en självklarhet. Ytterligare mål för CETIS är att vara en betydelsefull aktör när det gäller att lyfta och utveckla T och E i STEM när diskussioner om STEM-utbildning aktualiseras.
Även om Teknik har funnits i den svenska grundskolan i årtionden är det på sätt och vis ett nytt kunskapsområde, som kombinerar "teori och praktik", och som förutsätter att humaniora, samhälls- och naturvetenskap integreras. Annars är det svårt att förstå tekniken och dess betydelse för människa och samhälle. Samma sak gäller för teknikämnet på gymnasiet som ska ge relevanta kunskaper och förmågor för exempelvis framtida ingenjörer.CETIS har en betydande roll för att bistå den teknikdidaktiska forskningen både nationellt och internationellt, samt att utveckla material, diskutera teknikämnets innehåll och mål, driva nätverk samt att samverka med flera aktörer.