Hur fick du information om materialet?
- Jag var inne på CETIS hemsida och läste om den regionala konferensen som skulle anordnas i Göteborg under hösten 2018 och blev nyfiken på seminariet 200 timmar Teknik och att det skulle presenteras ett förslag på arbetsmaterialet (matriserna). Jag har behörighet i teknikämnet och tycker att skolämnet behöver få en mer självklar plats.
Varför ville du testa det?
- Jag tycker att matriserna var klockrena! Något som vi pedagoger har eftersökt en lång tid. Matriserna är tydliga och enkla att förstå. Det är väldigt bra att varje tema visar så tydligt vilka förmågor eleverna utvecklar och vad jag kan koppla det till i det centrala innehållet. Inspirationsmaterialet är ett gediget material som underlättar för många pedagoger som är osäkra på teknikämnet och vad som ska beröras. Förhoppningsvis resulterar det i att fler pedagoger undervisar ”rätt” i teknikämnet, vilket gynnar eleverna och samhället i framtiden. Utmaningen blir att pedagogen arbetar med det som en röd tråd i grundskolan och ger ett bra slutresultat i årskurs 9.
Har du saknat någon form av arbetsmaterial?
- Jag har saknat ett material som tydligt visar vilka förmågor eleverna tränar i teknikämnet. Det är lätt att missa vissa delar och alla pedagoger har olika åsikter och erfarenheter om vad som är viktigt i ämnet. När det finns färdiga matriser skapar det en mer likvärdig undervisning. Mina kollegor i förskoleklass blev också inspirerade av materialet och önskar att ett liknande material utvecklas för dem. Det är viktigt att börja så tidigt som möjligt med att fånga teknikintresset!
Hur planerar du att använda materialet?
- Jag och mina kollegor i årskurs 1 har redan genomfört ett tema från matriserna (leksaker) och nu har vi planerat för tema nummer två under vårterminen (köket, prylar och källsortering). Vi samplanerar vår undervisning så att alla elever får möta ämnet Teknik på ett likvärdigt sätt. Ämnet är även lätt att koppla ihop med andra skolämnen och teman.
Arbete med temat Leksaker från matris nummer 2 i inspirationsmaterialet 200 timmar Teknik
Arbete med temat Leksaker från matris variant 2 i inspirationsmaterialet 200 timmar Teknik.
Vad är positivt med materialet?
- Matriserna kan bidra till att vi går mot en mer likvärdig undervisning i teknikämnet. Det är teman som skapar ett intresse hos eleverna så de får en positiv bild av vad teknik kan vara och att det inte behöver vara så svårt. Framtiden kräver teknikkunniga människor som är vana vid att reflektera och arbeta kring frågor som berör människan och tekniken. Dessutom kommer miljöaspekten inom tekniken att bli en viktig del och en utmaning för kommande generationer, därför behöver våra elever teknikämnet.
Saknar du någonting?
- Jag är behörig i Teknik och har ett intresse för ämnet och jag tycker matriserna är lätta att följa och de ger mig inspiration och idéer att utveckla. För mina kollegor som inte är lika säkra på ämnet så behövs matrisstödet med länkar och tips till alla matriserna. I dagsläget finns matrisstöd till tema 1 och 2 och i framtiden önskar vi att det finns till alla teman. Jag har hållit en presentation om matriserna och syftet med 200 timmar Teknik för mina kollegor F-6. Många tyckrt verkligen det ät ett bra material. De har fått en större förståelse för vad teknikämnet kan vara och att det inte behöver vara så komplicerat.
Kan 200 timmar Teknik förändra ditt arbetssätt?
- Absolut! Det nya materialet var det jag efterfrågade i teknikundervisningen, det var så jag lärde mig att undervisa i Teknikämnet på lärarutbildningen. Jag har arbetat på fler skolor och teknikundervisningen har sett olika ut, om den ens har funnits ibland. I höst satt jag och min kollega med vår pedagogiska planering för årskurs 1-3 i teknikämnet. Vi tyckte det var svårt att veta om vi verkligen fick med oss det vi skulle i ämnet och hur vi skulle tolka läroplanen. Vi tyckte att vår pedagogiska planering saknade innehåll och därför var det väldigt bra när den regionala konferensen tog upp precis det vi behövde.
Är det enkelt att ”navigera” och hitta bra exempel?
- Jag tycker det är lätt att använda matriserna, men jag vet att några av mina kollegor tycker fortfarande att teknikämnet är svårt. Egna erfarenheter och gammal vana gör att det tar tid innan teknikämnet får den plats det förtjänar i svenska skolan.
Har du en spontan kommentar?
- Spontant hade jag velat ha mer än 200 timmar Teknik i skolan, men med matriserna så känns det som vi är på rätt väg i teknikämnet i alla fall. Bättre med kvalitet än kvantitet!
Hur ofta eller hur mycket tänker du att du kan använda materialet?
- Mina kollegor och jag i årskurs 1 har arbetat med ett tema under höstterminen och ett nu under kommande vårtermin. Sen arbetar jag med Teknik på olika sätt vid andra tillfällen också. Yngre barn älskar att ta reda på hur saker fungerar så det fokuserar jag mycket på i lågstadiet.
Kan du rekommendera materialet för andra?
- Jag hoppas verkligen att fler pedagoger blev inspirerad av matriserna och att de sprids över hela landet. Jag har inspirerat min skola och min rektor ska lyfta det på rektorsmöte i stadsdelen. Jag vill gärna att fler skolor ser möjligheterna med materialet och att likvärdigheten i teknikundervisningen kan bli bättre.
- Jag var inne på CETIS hemsida och läste om den regionala konferensen som skulle anordnas i Göteborg under hösten 2018 och blev nyfiken på seminariet 200 timmar Teknik och att det skulle presenteras ett förslag på arbetsmaterialet (matriserna). Jag har behörighet i teknikämnet och tycker att skolämnet behöver få en mer självklar plats.
Varför ville du testa det?
- Jag tycker att matriserna var klockrena! Något som vi pedagoger har eftersökt en lång tid. Matriserna är tydliga och enkla att förstå. Det är väldigt bra att varje tema visar så tydligt vilka förmågor eleverna utvecklar och vad jag kan koppla det till i det centrala innehållet. Inspirationsmaterialet är ett gediget material som underlättar för många pedagoger som är osäkra på teknikämnet och vad som ska beröras. Förhoppningsvis resulterar det i att fler pedagoger undervisar ”rätt” i teknikämnet, vilket gynnar eleverna och samhället i framtiden. Utmaningen blir att pedagogen arbetar med det som en röd tråd i grundskolan och ger ett bra slutresultat i årskurs 9.
Har du saknat någon form av arbetsmaterial?
- Jag har saknat ett material som tydligt visar vilka förmågor eleverna tränar i teknikämnet. Det är lätt att missa vissa delar och alla pedagoger har olika åsikter och erfarenheter om vad som är viktigt i ämnet. När det finns färdiga matriser skapar det en mer likvärdig undervisning. Mina kollegor i förskoleklass blev också inspirerade av materialet och önskar att ett liknande material utvecklas för dem. Det är viktigt att börja så tidigt som möjligt med att fånga teknikintresset!
Hur planerar du att använda materialet?
- Jag och mina kollegor i årskurs 1 har redan genomfört ett tema från matriserna (leksaker) och nu har vi planerat för tema nummer två under vårterminen (köket, prylar och källsortering). Vi samplanerar vår undervisning så att alla elever får möta ämnet Teknik på ett likvärdigt sätt. Ämnet är även lätt att koppla ihop med andra skolämnen och teman.
Arbete med temat Leksaker från matris nummer 2 i inspirationsmaterialet 200 timmar Teknik
Arbete med temat Leksaker från matris variant 2 i inspirationsmaterialet 200 timmar Teknik.
Vad är positivt med materialet?
- Matriserna kan bidra till att vi går mot en mer likvärdig undervisning i teknikämnet. Det är teman som skapar ett intresse hos eleverna så de får en positiv bild av vad teknik kan vara och att det inte behöver vara så svårt. Framtiden kräver teknikkunniga människor som är vana vid att reflektera och arbeta kring frågor som berör människan och tekniken. Dessutom kommer miljöaspekten inom tekniken att bli en viktig del och en utmaning för kommande generationer, därför behöver våra elever teknikämnet.
Saknar du någonting?
- Jag är behörig i Teknik och har ett intresse för ämnet och jag tycker matriserna är lätta att följa och de ger mig inspiration och idéer att utveckla. För mina kollegor som inte är lika säkra på ämnet så behövs matrisstödet med länkar och tips till alla matriserna. I dagsläget finns matrisstöd till tema 1 och 2 och i framtiden önskar vi att det finns till alla teman. Jag har hållit en presentation om matriserna och syftet med 200 timmar Teknik för mina kollegor F-6. Många tyckrt verkligen det ät ett bra material. De har fått en större förståelse för vad teknikämnet kan vara och att det inte behöver vara så komplicerat.
Kan 200 timmar Teknik förändra ditt arbetssätt?
- Absolut! Det nya materialet var det jag efterfrågade i teknikundervisningen, det var så jag lärde mig att undervisa i Teknikämnet på lärarutbildningen. Jag har arbetat på fler skolor och teknikundervisningen har sett olika ut, om den ens har funnits ibland. I höst satt jag och min kollega med vår pedagogiska planering för årskurs 1-3 i teknikämnet. Vi tyckte det var svårt att veta om vi verkligen fick med oss det vi skulle i ämnet och hur vi skulle tolka läroplanen. Vi tyckte att vår pedagogiska planering saknade innehåll och därför var det väldigt bra när den regionala konferensen tog upp precis det vi behövde.
Är det enkelt att ”navigera” och hitta bra exempel?
- Jag tycker det är lätt att använda matriserna, men jag vet att några av mina kollegor tycker fortfarande att teknikämnet är svårt. Egna erfarenheter och gammal vana gör att det tar tid innan teknikämnet får den plats det förtjänar i svenska skolan.
Har du en spontan kommentar?
- Spontant hade jag velat ha mer än 200 timmar Teknik i skolan, men med matriserna så känns det som vi är på rätt väg i teknikämnet i alla fall. Bättre med kvalitet än kvantitet!
Hur ofta eller hur mycket tänker du att du kan använda materialet?
- Mina kollegor och jag i årskurs 1 har arbetat med ett tema under höstterminen och ett nu under kommande vårtermin. Sen arbetar jag med Teknik på olika sätt vid andra tillfällen också. Yngre barn älskar att ta reda på hur saker fungerar så det fokuserar jag mycket på i lågstadiet.
Kan du rekommendera materialet för andra?
- Jag hoppas verkligen att fler pedagoger blev inspirerad av matriserna och att de sprids över hela landet. Jag har inspirerat min skola och min rektor ska lyfta det på rektorsmöte i stadsdelen. Jag vill gärna att fler skolor ser möjligheterna med materialet och att likvärdigheten i teknikundervisningen kan bli bättre.