Teknikundervisning

Teknikundervisning

Inspiration för teknikundervisning

CETIS arbetar aktivt för att utveckla inspirations- och undervisningsmaterial för grundskolans lärare, samt andra med intresse för teknikämnet. Samtidigt stöttar vi andra aktörer genom råd och information om teknikämnets innehåll och mål.

CETIS strävar efter att erbjuda lärare inspiration, motivation och insikter i hur man kan planera och genomföra undervisningen. Allt för att elever ska få den kunskap i ämnet som de har rätt till.

I varje ämnes syfte framgår det vilket ansvar undervisningen har för att eleverna ska kunna utveckla de kunskaper och förmågor som anges. Det viktiga är alltså att eleverna ges förutsättningar att utveckla de kunskaper och förmågor som är framskrivna och att det centrala innehållet hinner behandlas inom den timtid som ämnet har.

Ta del av våra material här nedan.

Inspirationsmaterial i teknikämnet - från förskola till och med gymnasiet

Två damer sitter vid ett bord och pekar på materail om 200 timmar.

200 timmar teknik för åk 1 - 9

200 timmar Teknik i grundskolan – men hur ska man tänka och välja. CETIS vill inspirera dig som undervisar i Teknik i hur man kan använda de 200 timmarna fördelat på nio årskurser.

Två tjejer sitter vid ett bord och läser på papper.

Teknikområden för förskolan

CETIS har utarbetat ett koncept med syfte att inspirera till att ytterligare utveckla arbetet med teknik i förskolan. Att på ett naturligt sätt prata om teknik i förskolan behöver inte vara krångligt och svårt!

Person sitter och läser tidning med titel

Från ved till www - inspiration för åk 7-9

Det här är ett undervisningsmaterial som har sin grund i Jan Garnerts skrift Från ved till www – när framtiden blev elektrisk. Det riktar sig främst till lärare i Teknik för årskurs 7–9.

Person sitter och skriver på en dator om LYFTIS.

LYFTIS - för skolutveckling

Ett fritt stödmaterial för struktur i utveckling av skolans teknikämne. Långsiktigt stärker upplägget kompetens, förutsättningar och undervisning. Genom Lyftis kan skolor aktivt arbeta för att kontinuerligt utveckla sin teknikundervisning.

Personer sitter vid ett bord med en laptop och tittar på blanketter med titeln

Teknik tillsammans - färdiga arbetsområden för F-6

Teknik tillsammans är ett webbaserat undervisningsmaterial i teknik för barn från förskola till årskurs 6. Huvudsyftet är att barn ska utveckla sina kunskaper om teknik och teknikens betydelse för människan, samhället och naturen.

Logotyp för Globala målen.

Teknikinnehåll i Globala målen för åk 7-9 och gymnasiet

Mycket av innehållet i Globala målen kräver teknikkunskaper. Det här är ett inspirationsmaterial om hur teknikundervisningens kunskapsinnehåll kan vara del av Globala målen för hållbar utveckling.

CETIS Röda tråden-dokument

Teknik i barnlitteratur - tekniksagor

Kan vi hjälpa kreativitet på traven?

Kreativitet och Teknik - hur kan vi göra?

På Teknikens hus i Luleå har pedagoger arbetat med kreativitet och hur
man kan hjälpa till att finna den.

Idé:

Kan man hjälpa kreativiteten på traven?
Innan man ställer den frågan kan det vara på sin plats att först ställa sig några andra frågor:
• Vad är kreativitet?
• Varför har kreativitet blivit ett så gångbart begrepp och varför vill vi stimulera den?
• Hur hänger kreativitet och teknik ihop?

Vad är kreativitet?

På något sätt handlar kreativitet om att se bortom invanda mönster, att våga ta steget ut i det oprövade, att våga gå utanför de upptrampade stigarna.
Kreativitet förutsätter därmed mod. Läs artiklen för inspiration och exempel. 

Begreppsbubblor