I dagarna pågår European Edtech Testbed Conversation, i Malmö, en mötesplats för representanter från europeiska testbäddsmiljöer. Syftet med sammankomsten är att dela erfarenheter, metoder och data för att tillsammans bygga mer hållbara, etiska och behovsnära lösningar för utbildningsteknologier. AIST-labbet finns på plats för att etablera sig som en ny testbädd där studenter, forskare, lärare och utvecklare kan mötas och gemensamt utveckla och utvärdera både teknologier och didaktiska lösningar, allt från tekniknära experiment och piloter till implementering och utforskande i autentiska lärmiljöer.
Testbäddar har sedan flera år lyfts fram som en central komponent i förverkligandet av EU:s Digital Education Action Plan 2027 och AIST bygger vidare på erfarenheterna från Ifous Edtest – Sveriges första nationella testbädd för EdTech – som spelat en central roll i att utveckla lärares digitala kompetens och stärka EdTech-bolags innovationsförmåga. Genom AIST ska det bli möjligt att länka ett testbäddsarbete till lärarutbildningar och annan fortbildning, för att höja såväl utbildningskvalitet som och relevans i ett digitalt samhälle i snabb förändring.
För mer information kontakta:
Anna Åkerfeldt, docent i didaktik samt projekt- och processledare vid Ifous.
Ifous EdTest