E1) Tema: Upptäcka våld i hälso-, sjuk-och tandvården
Allt är inte som vi först tror - om vikten av att uppmärksamma våldsutsatthet hos barn i vården
Peter Wide, barnskyddsteam Östergötland
Mer information kommer
Tandvårdens roll i att upptäcka barn som far illa
Tita Kirkinen, övertandläkare, odontologie doktor
Denna föreläsning belyser tandvårdspersonalens viktiga roll i att identifiera tecken på fysiskt våld och försummelse hos barn. Genom forskningsbaserad kunskap och konkreta exempel ges insikt i hur utsatthet kan ta sig uttryck – både genom fysiska tecken och barnets beteende under behandling. Föreläsningen fokuserar inte bara på att uppmärksamma signaler, utan också på hur tandvårdspersonal kan agera vid oro – med syftet att ge kunskap, verktyg och mod att göra skillnad för barn som riskerar att fara illa.
E2) Tema: Våld och övgrepp mot barn och unga på nätet
The Role of Live Streaming Technology in Facilitating Abuse Against Children
Catharina Drejer , doktorand Oslo Metropolitan university
Live-streamed exploitation represents an established yet understudied form of online child sexual abuse. The rise of internet and live streaming technologies has made this form of abuse possible, creating new avenues for exploitation across borders. This lecture presents findings from a study on live streaming cases from Norway and discusses prevention opportunities and gaps in current protective systems.
Föreläsningen hålls på engelska
Sprickor i systemet- Professionellas erfarenheter och stöd till barn som utsatts för internetrelaterade sexuella övergrepp
Linda Jonsson, lektor och docent i socialt arbete, Marie Cederschiöld högskola
Antalet barn som utsatts för internetrelaterade sexuella övergrepp har ökat. Föreläsningen fokuserar på resultaten från en svensk studie där yrkesverksamma inom socialtjänst, polis, barn- och ungdomspsykiatri och barnmedicin intervjuats om sina erfarenheter av att möta drabbade barn och deras familjer. Resultatet vittnar om ett akut behov av ökad kunskap och anpassade arbetsmetoder. Det tycks också som om stödstrukturen i samband med- och efter avslöjandet ofta fallerar. De intervjuade yrkesverksamma efterlyste samverkansstrukturer och riktlinjer för att förbättra samarbetet mellan myndigheter och andra aktörer för att på bästa sätt kunna stötta de drabbade barnen och deras familjer.
E3) Tema: Hur hanterar skolan elever som utsätts för våld?
Barns röster om skolans respons på våld i nära relationer
Linda Holen Moen, doktorand vid Institutet för specialpedagogik, Oslo universitet och Oslo kommun
Denna föreläsning presenterar resultat från en norsk kvalitativ studie som undersöker hur barn upplever skolans respons på våld i nära relationer – under och efter vistelse på skyddat boende. Studien bygger på intervjuer med barn i åldern 8–16 år och lyfter fram deras egna berättelser om hur lärare, skolkamrater och de själva hanterar erfarenheter av våld i nära relationer i skolkontexten. Med utgångspunkt i teorier om resiliens, barns rättigheter och så kallad paradoxal resiliens diskuteras hur skolan kan fungera som en skyddande arena. Föreläsningen lyfter barns röster som viktiga kunskapskällor i det våldsförebyggande arbetet i skolan.
Skolan som brottsplats
Johannes Lunneblad, professor, Göteborgs universitet
Skolan är den plats där svenska ungdomar oftast blir utsatta för våld av olika slag – och utsätter andra ungdomar för samma sak. Våld i skolan kan leda till upprörda känslor och högljudda meningsutbyten om ”skolans kris”. Skolpersonal får ofta kritik för sitt sätt att hantera kränkningar och våld. Men vilka möjligheter har skolpersonal att hantera situationer där skolan förvandlas till en brottsplats och elever är både förövare och brottsoffer? Och hur ser man på sina egna möjligheter och sitt eget ansvar i sammanhanget?
E4) Tema: Frihetsberövade barn och unga
Lagstiftning om unga lagöverträdare över 15 år
Åklagarmyndigheten
Mer information kommer
Att lösa mellanmänsklig kontakt i en kontext byggd för isolering
Christian Norén, avdelningschef, Kriminalvården
Hur lyckas man lösa 4 timmars mellanmänsklig kontakt i en kontext som är byggd för det motsatta? Vilka utmaningar skapas för verksamheten, för personalen och hur hanteras komplexiteten? I en värld som ska hantera flera olika lagkrav, vad ska man göra när dessa kolliderar med varandra? Kan man definiera vilka lagkrav som är ”viktigast”, och vem skall i så fall göra den distinktionen?
E5) Tema: Insatser inom socialtjänsten
Utökade hembesöksprogram: En tidig förebyggande insats
Gunilla Lönnberg, Med. Dr., Uppsala universitet
Föreläsningen kommer handla om hur utökade hembesök främjar samverkan mellan barnhälsovård, socialtjänst, mödrahälsovård och tandvård och på vilka sätt det kan ha en hälsofrämjande och förebyggande effekt. Resultat som presenteras kommer från en omfattande utvärdering av en satsning Socialstyrelsen gjorde på uppdrag av Regeringen 2021. Fokus kommer vara på resultaten från intervjuer med föräldrar och personal, som tagit del av respektive arbetat med hembesöken, vilka visar att arbetssättet skapar tillit dem emellan. Implementeringstips kommer också delas och likaså preliminära resultat från en nationell registerbaserad studie om utökade hembesöks effekter på barns hälsa.
Vilket stöd behöver regioner och kommuner för att organisera och vidareutveckla familjecentraler?
Rikard Tordön, leg.psykolog, utredare och Johanna Sohl, socionom, utredare, Barnafrid och utredare, representant Socialstyrelsen
Vilket stöd behöver regioner och kommuner för att organisera och vidareutveckla familjecentraler? Den frågan arbetar Socialstyrelsen med just nu och i mars 2026 ska uppdraget slutredovisas till regeringen. Utredare från Socialstyrelsen berättar om erfarenheter såhär långt och vad som är i kikaren. Barnafrid berättar om erfarenheter utifrån enkäter 2024 och 2025 till landets familjecentraler samt dialog med Föreningen för familjecentralers främjande (FFFF) och familjecentraler. Seminariet ger exempel på framgångsfaktorer för en god samverkan på och i familjecentraler.
E6) Tema: Umgänge och vårdnad
Barns umgänge med förälder vid uppgifter om våld
Johan Melander Hagborg, leg. psykolog och universitetslektor i psykologi, Göteborgs universitet, Linnéa Bruno, doktor i sociologi, docent och universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap, Stockholms universitet
Föreläsningen presenterar resultat från en studie om barns psykiska hälsa och delaktighet vid umgänge med en förälder som utövat eller misstänks ha utövat våld. Att exponeras för våld, även indirekt, kan påverka barns psykiska och kognitiva utveckling negativt. Att främja barns resiliens är därför viktigt för att förebygga framtida våld, särskilt då många våldsutövare själva varit utsatta som barn. Umgänge med en våldsutövande förälder innebär ökad risk för fortsatt utsatthet, men forskning om dess effekter är begränsad. Samtidigt är det viktigt att kunna avgöra när umgänge är positivt, för att undvika onödiga ingrepp i föräldra-barnrelationen.
iRiSk familjerätt: risk och skyddsbedömningar för våldsutsatta barn i vårdnads, boende-, och umgängesutredningar
Maria Eriksson, professor, Marie Cederschiöld högskola
Under föreläsningen diskuteras hur metodstödet iRiSk kan användas inom ramen för socialtjänstens vårdnads-, boende- och umgängesutredningar vid rättsliga tvister angående barnet. iRiSk-intervjuer kan beskrivas som ett strukturerat stöd till handläggares professionella bedömningar i ärenden där barn själva direkt utsatts för våld eller har upplevt våld mot en omsorgsperson. Metodstödet är uppbyggt för att stödja handläggare i en stegvis bedömning. Det innehåller dels komponenter som handlar om informationsinsamling, dels ett stöd för analys och bedömning av risk. Ursprungligen konstruerades intervjuerna för att användas inom ramen för barnavårdsutredningar och utrednings- och dokumentationssystemet BBIC. Under 2022-2023 har ett pilotprojekt genomförts i samarbete med en lokal socialtjänst för att pröva iRiSk i familjerätten, och metodstödet har anpassats utifrån resultatet av pilotprojektet.