Språk och läsutveckling i förskolan

Bokhyllor med barnböcker.
Fotograf: blackred

Vi undersöker hur läsmiljöer och samtal om text och bild kan integreras i förskolans undervisning för att främja språkutveckling och litteraturintresse.

Projektet syftar till att generera kunskap om hur högläsning och förskolebibliotek kan användas som pedagogiska verktyg i förskolans utbildning. Genom aktionsforskning i samverkan mellan förskollärare och forskare studeras hur dessa resurser kan bidra till barns språkutveckling och engagemang i text, bild och berättelser.

Varför projektet behövs

Språk och kommunikation är ett prioriterat målområde enligt Norrköpings kommuns utvecklingsplan för förskolan 2023–2026. Kartläggningen Hitta språket visar att många barn som börjar i förskoleklass har utmaningar med att uttrycka sig, förstå instruktioner och återge händelser. Det finns ett behov av att stärka språkutvecklingen redan i förskolan.
Underlag från projektets förskolas kvalitetsarbete visar att tillgängliga och stimulerande läsmiljöer behöver utvecklas. Förskolan har påbörjat arbetet med att etablera ett förskolebibliotek och utveckla högläsningspraktiken, men analysen pekar på behovet av fördjupad didaktisk kompetens inom området.

Så ser nuläget ut

Förskolan är i uppstartsfasen av ett förskolebibliotek och har initierat ett utvecklingsarbete kring högläsning. Det finns ett identifierat behov av att fördjupa kunskapen om hur dessa inslag kan integreras i undervisningen på ett systematiskt och forskningsförankrat sätt.

Begreppsförklaring

Aktionsforskning: En forskningsmetod där praktiker och forskare samarbetar för att undersöka och utveckla verksamheten genom systematiska och reflekterande insatser.

Förväntade effekter

Didaktiska strategier för högläsning och arbete med bilderböcker.
Förbättrade förutsättningar för barn att delta i samtal om text och bild.
Utveckling av tillgängliga och inspirerande läsmiljöer i förskolan.

Forskare i projektet

Mer om praktiknära forskning

Organisation