Mina forskningsprojekt:
Förskoleforskning
Inskolning i förskolan
Projektet syftar till att undersöka förskolepedagogers resonemang om inskolning i förskolan under förändring, från en längre ca 14 dagars inskolning med fokus på lämning och avsked till en nyare form av inskolning där barn inskolas snabbt med föräldrar närvarande under hela inskolningstiden i syfte att skapa trygghet för barnen.
Metoden är fokusgrupper, sju förskoleteam intervjuades under våren 2012.
Forskningsfrågor:
- Vilka professionella positioner anser förskollärarna vara viktiga och nya i den familjecentrerade introduktionen?
- Vilka typer av föräldraidentiteter skapas i förskollärarsamtalen om familjecentrerad inskolning?
Utvecklingssamtal i förskolan – en bedömningspraktik
Projektet undersöker vad som karaktäriserar förskolans utvecklingssamtal och det som görs i samtalen utifrån barnens, föräldrarnas och pedagogernas perspektiv.
Det empiriska materialet består av inspelade utvecklingssamtal, frågeformulär/blanketter som används i samtalen samt intervjuer.
Genuspedagogik i förskolan
Denna studie syftar till att belysa olika arbetslags förståelse av arbete med genuspedagogik i förskolan.
Följande områden undersöktes:
- Föräldrars deltagande i genuspedagogiskt arbete i förskolan
- Diskurser i, av förskolepersonal ofta använda, genusrelaterade " handböcker"
- Varför, vad och hur genuspedagogiskt arbete bedrivs i förskolan från pedagogperspektiv – en kritisk granskning
Fritidshemsforskning
Inkludering på fritidshemmet
Studien tar sin utgångspunkt i fritidshemmet som en inkluderande praktik. Det övergripande syftet är att studera hur de institutionella villkoren på fritidshem bidrar till inkludering, exkludering och delaktighet på fritidshemmet utifrån barnens perspektiv.