Forskningen profileras av etnografiska metoder och detaljerade videoanalyser för att kartlägga samspel mellan barn och mellan barn och vuxna samt hur barns lärande och socialisation utvecklas och förändras över tid. Centrala forskningsfrågor är vilken roll har emotioner för socialisation och socialt samspel; hur kropp och kroppslighet, och specifikt, beröring, ingår i barns socialisation.
Ett viktigt forskningsområde gäller barns flerspråkighet och hur den främjas både inom kamratgrupper och inom förskola, skola och familj.
Hennes forskning har också uppmärksammat kamratgruppens betydelse för socialisation och hur barn lär av varandra i olika kulturella aktiviteter. I ett internationellt samverkansprojekt om barnfamiljer i Sverige och USA, och förskolor i Sverige och Japan studerar hon olika former av socialisation som sker i samspelet mellan barn och vuxna. Kombinationen av longitudinella ansatser och detaljerade samspelsanalyser synliggör samverkan mellan vidare samhälleliga processer och barns vardagliga handlingar och upplevelser.
Forskningsområden
- Barns tvåspråkighet
- Kamratgruppens sociala processer
- Barns emotioner
- Vardagsmoral
- Beröring i sociala samspel