Undervisning för ökad måluppfyllelse

Ett barn leker hoppa hage på lekplatsen utomhus en solig dag.
Fotograf: goodmoments

På en mångkulturell F–6-skola kan språkliga utmaningar påverka elevernas lärande och deras möjligheter att nå kunskapsmålen. Projektet syftar till att stärka undervisningen i svenska och matematik så att den bättre möter elevernas behov och ger dem en stabil grund inför högstadiet.

Genom att analysera undervisningen mer systematiskt och utveckla arbetssätt som skapar tydlighet, stödstrukturer och goda förutsättningar för repetition och förståelse vill vi höja både kvaliteten och precisionen i undervisningen. Fokus ligger på att göra lärandet mer tillgängligt för alla elever – oavsett språkbakgrund.

Varför projektet behövs

Skolan i projektet har under flera år arbetat med teamlärarskap i tvålärarsystem. Resultaten varierar mellan olika skolor i kommunen, vilket visar att det finns potential att ytterligare stärka undervisningens effektivitet.
Forskning och erfarenhet pekar särskilt på betydelsen av:

  • tydliga förklaringar och modeller
  • visuellt och språkligt stöd
  • strukturerad repetition
  • undervisning med hög träffsäkerhet

Genom att utveckla dessa delar kan undervisningen bli mer inkluderande och leda till bättre resultat.

Nuläge

Undervisningsanalyser genomförs varje termin men tenderar ofta att bli övergripande. Personalgruppen har fått introduktion till olika undervisningsutvecklande arbetssätt, och intresset för att fördjupa och konkretisera arbetet med undervisningsutveckling är stort.

Förväntade effekter

  • Fördjupad förståelse för ämnesinnehållet hos eleverna
  • Mer träffsäker och effektiv undervisning
  • Ökad måluppfyllelse i svenska och matematik
  • En starkare grund inför övergången till högstadiet

Forskare i projektet

Mer om praktiknära forskning

Organisation