Varför projektet behövs
Skolan i projektet har under flera år arbetat med teamlärarskap i tvålärarsystem. Resultaten varierar mellan olika skolor i kommunen, vilket visar att det finns potential att ytterligare stärka undervisningens effektivitet.
Forskning och erfarenhet pekar särskilt på betydelsen av:
- tydliga förklaringar och modeller
- visuellt och språkligt stöd
- strukturerad repetition
- undervisning med hög träffsäkerhet
Genom att utveckla dessa delar kan undervisningen bli mer inkluderande och leda till bättre resultat.
Nuläge
Undervisningsanalyser genomförs varje termin men tenderar ofta att bli övergripande. Personalgruppen har fått introduktion till olika undervisningsutvecklande arbetssätt, och intresset för att fördjupa och konkretisera arbetet med undervisningsutveckling är stort.
Förväntade effekter
- Fördjupad förståelse för ämnesinnehållet hos eleverna
- Mer träffsäker och effektiv undervisning
- Ökad måluppfyllelse i svenska och matematik
- En starkare grund inför övergången till högstadiet