Undervisningsmoduler i miljökemi för gymnasieskolan

Kemist i labbet
Fotograf: Jenny Widén

Projektet utvecklar undervisningsmoduler i miljökemi för gymnasiet. Med ljud, video, övningar och laborationer får elever och lärare stöd att diskutera kemikaliers roll i samhället och miljöproblem. Materialet sprids nationellt via lärarfortbildning.

Idag larmar forskarsamhället om att vi passerat gränsen för hur mycket kemisk miljöförorening de globala ekosystemen klarar av. Samtidigt är kemikalier en förutsättning för vårt moderna samhälle.

Vi står inför samhällsutmaningen att utveckla strategier för att upptäcka, minska och förebygga kemisk miljöförorening och dess effekter. För att åstadkomma det behöver vi öka allmänhetens medvetande kring frågan och därtill säkra kompetensförsörjning i många branscher. Trots att detta är en av vår tids stora utmaningar, saknas läromedel om miljökemi för gymnasieskolan och lärare saknar stöd för att undervisa om aktuella hållbarhetsfrågor. Det här projektet ska därför ta fram undervisningsmoduler om miljökemi för gymnasieskolan.

Modulerna utvecklas i samråd med yrkesverksamma lärare och prövas ut i elevgrupper. Modulerna kombinerar ljud- och videomaterial med övningsuppgifter, laborationer och diskussionspunkter. Dessa färdiga lektioner, med tillhörande lärarhandledning, utgör ett underlag för att diskutera kemikaliers betydelse i dagens och framtidens samhälle, vad som gör somliga kemikalier till miljöproblem och hur dessa kan undvikas eller åtgärdas. Materialet sprids till lärare nationellt via lärarfortbildning online och vid fysiska workshops, ordnade av Kemilärarnas Resurscentrum (KRC).

Organisation