Ungdomar som influencers: Hur är det att vara en kändis på nätet?

En streamers skrivbord

Det här är en studie som undersöker hur barn och ungdomar upplever livet som influencers och hur detta påverkar deras vardag och relationer.

Om forskningen

Idag är sociala medier en stor del av många barns liv. De spelar, chattar med kompisar, skapar videor och följer sina favorit-vloggare och influencers. Hur funkar det för barn själva när de blir kända på nätet och börjar få betalt av företag för att marknadsföra produkter?

I det här projektet undersöker vi hur barn och unga ser på att vara en professionell influencer eller internetkändis. Vi pratar med barn och unga mellan 9 och 18 år som har samarbeten med företag och är stora på sociala medier. Hur upplever de att vara barn och samtidigt ha ett jobb som influencer? Och hur påverkar det relationerna till vuxna, vänner och skola?

Det här projektet ger en unik inblick i hur unga influencers lever sina digitala liv och hur de hanterar allt som kommer med kändisskapet.

Vill du vara med och berätta om hur det är att vara influencer?

En tjej som håller en mobiltelefon i förgrunden
Fotograf: David Brohede

Är du mellan 9 och 18 år och aktiv på sociala medier? Vi vill höra din historia!

Hur känns det att vara känd på nätet, samarbeta med företag och kanske till och med tjäna pengar? Nu har du chansen att berätta hur det verkligen är att vara influencer.

Vi vill prata med både dig, och kanske även med dina föräldrar, för att förstå hur det formar ditt liv – både online och offline. Självklart får du vara anonym.

Låter det intressant? Registrera dig och bli en del av vår forskning om unga influencers.

Forskarna berättar om studien

Vad forskningen kan leda till: Nya insikter om livet som influencer

Test Illustration Barnafrid

Bättre koll på hur unga lever online

Genom att lyssna på vad barn och unga själva tycker, kan vi lära oss mer om hur de upplever sitt digitala liv och kändisskapet. Det hjälper vuxna att förstå både det roliga och det jobbiga med att vara influencer.

Illustration av en tonåring i samtal med en vuxen

Unga influencers får göra sina röster hörda

Det är viktigt att ungas röster hörs i en värld där vuxna ofta bestämmer, och forskningen vill se till att det inte bara är vuxnas perspektiv som räknas.

Illustration av tonåring tittar ner i marken

Bättre balans mellan jobb och fritid

Forskarna vill också ta reda på hur unga influencers kan hitta en bra balans mellan sitt jobb på sociala medier och sin fritid, så att de inte känner för mycket press.

Om forskarna Ylva och Anna

En porträttbild på Ylva Ågren.

Ylva Ågren

Projektledare, universitetslektor vid Göteborgs universitet

Ylva Ågren forskar om hur barn skapar kultur, konsumerar och uttrycker sig online. Hon är också intresserad av barns rättigheter i samband med sociala medier. Centralt i Ylvas forskning är att ta barnens perspektiv som utgångspunkt och förstå hur de ser på sin digitala vardag och hur de använder sociala plattformar för att uttrycka sig och skapa.

Med en bakgrund inom barnkulturforskning, undersöker Ylva den värld av mediekultur som barn möter varje dag, både som konsumenter och kreatörer.

Porträttbild av Anna Sparrman som medverkar i avsnittet.

Anna Sparrman

Professor vid Linköpings universitet

Anna Sparrman forskar om hur bilder och visuella saker formar vårt sätt att se på världen, särskilt när det gäller barn. Hon är intresserad av frågor som: Vem får synas i vårt samhälle? Och hur förstår barn det de ser och upplever varje dag? Hennes forskning handlar även om hur barn och vuxna "görs" och förstås genom det vi ser och använder.

Anna studerar bland annat hur normer och värderingar om barn, konsumtion och kultur skapas och sprids genom visuella medier och i vardagen. Hon fokuserar mycket på barn i åldrarna 6-12 år.

Mer information och kontakt