Junior upphandlare

Tillbaka till lediga jobb
Ref LiU-2025-01794
Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt skapar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss!

Vi söker nu en junior upphandlare till Linköpings universitet.

Som en av regionens största arbetsgivare erbjuder vi ett intressant jobb i en spännande miljö där du har goda möjligheter att vidareutveckla dig själv som person och din kompetens. Som upphandlare hos oss kommer du ha ett arbete som är både utvecklande och varierande.

Om jobbet

I rollen kommer du att arbeta med både upphandling och administrativa uppgifter utanför upphandlingsprocessen. Som upphandlare kommer du att genomföra upphandlingar av både varor och tjänster, under och över tröskelvärdet, men av mindre komplex natur. Du kommer även vid behov stötta andra upphandlare i deras uppdrag. Att arbeta som upphandlare innebär många kontakter med beställare och leverantörer. Universitetets inköpsbehov är av mycket skiftande karaktär vilket avspeglas i upphandlingsuppdragen. Du har en projektledande och konsultativ roll i de upphandlingar som du ansvarar för. 

Du arbetar i hela upphandlingsprocessen från behovs- och marknadsundersökning till utformning av avtal och dokumenthantering. I arbetsuppgifterna ingår också att förvalta ramavtal och att tillsammans med enhetens avtalscontroller medverka i de uppföljningar som sker under den tid som avtalen gäller. Du kommer även att ge råd och stöd i inköps- och upphandlingsfrågor till verksamheten.

I den administrativa delen av jobbet kommer du att vara första kontakten in till enheten och ansvara för att fördela och besvara inkommande mail från hela LiU. Andra uppgifter som ingår i rollen är bland annat att ansvara för beställningar för enhetens och avdelningens räkning, agera mötessekreterare samt hantera hemsida och mallar. Rollen ställer höga krav på noggrannhet, problemlösningsförmåga och servicekänsla. Du kommer både att ansvara för självständiga uppgifter och assistera såväl kollegor som chef i deras arbete.

Om dig

Rollen passar dig som är i början av din kariär och vill utvecklas hos en stor arbetsgivare, samtidigt som du bidrar med ny och aktuell kunskap och nytt perspektiv. Hos oss har du stora möjligheter att bredda din kompetens, skapa nätverk och samarbeta med kompetenta kollegor.

Vi söker dig som samarbetar väl med andra och som har en mycket god kommunikativ förmåga. Du har ett strukturerat arbetssätt genom att du driver, organiserar och prioriterar ditt arbete effektivt och håller de tidsramar som ställts upp. Du är självgående, noggrann och kan hantera flera ärenden parallellt.

Vi vill att du har:

  • Flerårig yrkesutbildning inom inköp eller likvärdig utbildning (slutförd senast augusti 2025), alternativt har erhållit motsvarande kunskaper genom praktiskt arbete med offentlig upphandling både över och under tröskelvärdet
  • Goda kunskaper i regelverket inom offentlig upphandling
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
  • Goda kunskaper i digitala verktyg såsom word och excel.

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av offentliga inköp
  • Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter relevanta för anställningen

Din arbetsplats

Du kommer att arbeta inom Upphandlingsenheten på Campus Valla i Linköping, som är en del av den gemensamma förvaltningen vid LiU. Enheten har idag en enhetschef och tio medarbetare, som samordnar och genomför upphandlingar, ger råd, information och utbildning i upphandlingsfrågor till hela universitetet samt följer upp och vårdar avtal och leverantörskontakter. Enheten är ett professionellt stöd inom upphandling och arbetar för att utveckla det strategiska och långsiktiga perspektivet i upphandlingsverksamheten.

Vi använder upphandlingsverktyget Mercell TendSign.

Läs mer om vår verksamhet här.

Om anställningen

Heltid, tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas.

Tillträde: Enligt överenskommelse, tidigast 18 augusti

Lön och förmåner

Linköpings universitet tillämpar individuell lönesättning. 

Våra förmåner omfattar bland annat friskvård och goda semester- och pensionsvillkor. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete viss del av din arbetstid när verksamhetens behov och arbetsuppgifterna medger detta.

Läs mer om förmåner för anställda här.

Fackliga kontaktpersoner

Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.

Ansökan

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och ansökningsbrev senast den 27 april. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.

Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.

Välkommen med din ansökan!


Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner

Karin Jarheden

HR-partner

013-28 18 56

karin.jarheden@liu.se

Caroline Taube

Upphandlingschef

013-28 69 41

caroline.taube@liu.se

Länk till den här sidan