Summering av lagstiftning som gäller Narkotika, Narkotikaprekursorer, Hälsofarliga varor och så kallade Substanser under utredning.
Narkotika, narkotikaklassade läkemedel
Narkotika får utan tillstånd innehas av föreståndare för vetenskaplig institution som ägs eller stöds av staten, i enlighet med lagen om kontroll av narkotika.
Ämnen som klassas som narkotika listas i Läkemedelsverkets föreskrift om förteckningar över narkotika, denna föreskrift uppdateras regelbundet med nya ämnen. Ändringsföreskrfiter med senaste tillkomna ämnen samt konsoliderade föreskrifter (där ändringar presenteras samlat) finns via Läkemedelsverkets hemsida.
Krav vid hantering av narkotika, narkotikaklassade läkemedel
- Begränsat antal personer ska ha tillgång till narkotika. Inom verksamheten ska det därför dokumenteras i en förteckning vilka personer som har rätt att hantera narkotika. Även vilka narkotiska substanser som hanteras ska förtecknas. Denna förteckning ska uppdateras så fort en förändring sker. Dokumentationen ska sparas i 5 år.
- Narkotikaanteckningar (”journalföring”) ska alltid föras så att all hantering av narkotika och narkotikaklassade läkemedel kan spåras. De mängder som inköps/införs/utförs/förbrukas eller kasseras måste föras löpande (hantering ska också kunna redovisas på anmodan av Läkemedelsverket). Narkotikaanteckningar ska även sammanställas för kalenderår, en sammanställning per år. Dokumentationen ska sparas i 5 år.
- Mängden narkotika och narkotikaklassade läkemedel ska inventeras minst en gång per år och då ska faktiskt mängd jämföras med antecknat lagersaldo i narkotikaanteckningarna.
- Om faktisk mängd och antecknat lagersaldo EJ överensstämmer, ska orsak till avvikelsen anges. Om avvikelse ej kan förklaras ska prefekt/motsvarande informeras. Vid misstanke om svinn/stöld ska prefekt/motsvarande informera säkerhetschefen.
- Föreståndare för vetenskaplig institution behöver inte längre lämna in uppgift till Läkemedelsverket om sin verksamhet med narkotika under det gångna året när det gäller innehav ("årsredovisning"). Detta framgår tyvärr inte av information på Läkemedelsverkets hemsida.
- Andra krav som exempelvis rör redovisning kan finnas vid tillstånd för införsel eller utförsel.
- Krav på förvaringsplats så endast de som har rätt att hantera narkotika har åtkomst, vilket innebär separat förvaring i låst skåp, motsvarande.
Narkotikaprekursorer
Ett sätt att strypa tillgången på olaglig narkotika är att strypa tillgången på de kemikalier som behövs vid tillverkningen. Här pågår bland annat ett samarbete mellan branschorganisationer och myndigheter som Läkemedelsverket, Rikskriminalpolisen och Tullverket.
Ämnen som kräver tillstånd
Kategori 1, exempelvis
- efedrin
- ergometrin
- ergotamin
- klorefedrin
- klorpseudoefedrin
- lysergsyra
- 1-fenyl-2-propanon
- pseudoefedrin
- norefedrin
- N-acetylantranilsyra
- 3,4-meylendioxi-fenylpropan-2-on
- isosafrol
- piperonal
- safrol
- alfa-fenylacetoacetonitil
Ättiksyraanhydrid och röd fosfor - kan krävas registrering av innehav
Däremot krävs registring för innehav av mer än 100 liter av ättiksyraanhydrid (100 liter inom hela LiU, inte inom en specifik verksamhet) och 0,5 kg av röd fosfor under en 12 månadersperiod. Vid planering för att använda stora mängder ättiksyraanhydrid, kontakta LiU:s koordinator för kemikaliehantering.
Ämnen som inte kräver registrering eller tillstånd vid enbart innehav
För innehav av kategori 2B och 3 krävs ingen registrering, det gäller exempelvis:
- antranilsyra
- fenylättiksyra
- piperidin
- kaliumpermanganat
- aceton
- etyleter
- metyletylketon
- toluen
- svavelsyra
- saltsyra
Uppdaterade uppgifter om vika ämnen som klassificeras som narkotikaprekursorer samt blanketter finns på Läkemedelsverkets hemsida om narkotikaprekursorer.
Hälsofarlig vara
Hälsofarliga varor är ämnen som på grund av sina inneboende egenskaper medför fara för människors liv eller hälsa och som används eller kan antas användas i syfte att uppnå berusning eller annan påverkan. För att begränsa tillgången krävs det tillstånd från Folkhälsomyndigheten (FHM) innan man får använda ett ämne som klassas som hälsofarlig vara. På Folkhälsomyndighetens webbplats finns information om hälsofarlig vara och om hur man söker tillstånd.
Vilka ämnen är hälsofarlig vara?
Den senaste uppdateringen av vilka ämnen som omfattas av kraven för hälsofarlig vara finns i bilagan till Förordning om förbud mot vissa hälsofarliga varor. Den nya versionen av bilagan ligger alltid sist i webbdokumentet, så ett tips är att scrolla nerifrån.
Ansökan om tillstånd
Ansökan gäller i ett kalenderår januari - december och i ansökan vill Folkhälsomyndigheten ha följande uppgifter:
- En ansökan där det anges vilka hälsofarliga varor som avses, mängder som ska hanteras ska anges, var de användas osv. vilket anges i blankett/motsvarande via FHM:s webbplats
- Då det är LiU som ansöker (utifrån organisationsnummer) ska någon ansvarig för LiU:s verksamhet bestyrka den här typen av ansökningar och FHM vill därför ha underskrift av firmatecknare, alternativt ska en fullmakt finnas för den sökande. Se nedan om fullmakt.
- Någon typ av intyg som styrker den sökandes behörighet att hantera och ansvara för hälsofarlig vara krävs
Om fullmakt
- Eftersom en fullmakt kan användas mer än en gång underlättas ansökningsprocessen av att slippa skaffa underskrift av firmatecknare varje år då man ansöker om denna typ av tillstånd per kalenderår. Vilka som är firmatecknare vid LiU framgår ur särskilt Rektorsbeslut, "generell rätt att teckna universitetets firma" dessa beslut finns i LiUdok och uppdateras oftats årligen.
- Vid LiU finns en mall framtagen för fullmakt avseende FHM som ska användas för detta ändamål, och den kan gälla i max fem år. Därefter får en ny fullmakt tas fram om den fortfarande behövs.
- Prefekt/motsvarande ska finnas på sändlista, så hen får kännedom om att sådant tillstånd söks vid institutionen/motsvarande.
- Använd vid LiU framtagen mall till fullmakt.
- Fullmakten ska sedan skickas till FHM på det sätt FHM anger.
- Alla dokumentet i ärendet ska diarieföras vid berörd institution vid LiU.
Om Intyg av behörighet
- För att underlätta för de sökande vid ansökningsprocessen vid LiU har en mall tagits fram för att intyga den sökandes behörighet, denna bör användas för detta ändamål, och kan gälla i max ett år. Därefter får ett nytt intyg tas fram om det fortfarande behövs.
- Sökandes avdelningschef ska skriva under intyget (en chef med fördelade arbetsmiljöuppgifter från prefekt/motsvarande). Avdelningschef bedöms vara en lämplig att skriva under denna typ av intyg, då hen bör kunna bedöma att en person är anställd vid LiU, i en roll och med uppgifter som gör att hen har ett behov att använda sig av vissa hälsofarliga varor, samt att hen har ett labb med utrymmen lämpliga för hanteringen. Hen bör också kunna bedöma att den sökande är person som är insatt i gällande lagstiftning och tillser att hanteringen sker i enlighet med lagstiftning. För att underlätta för avdelningschef i dennes bedömning finns därför möjlighet att även enhetschef/forskningsledare/motsvarande skriver under ansökan om hen bättre kan bedöma lämpligheten. Men, avdelningschef SKA alltid skriva under, oavsett underskrift från enhetschef/motsvarande.
- Prefekt/motsvarande ska finnas på sändlista, så hen får kännedom att sådant tillstånd söks vid institutionen/motsvarande.
- Använd vid LiU framtagen mall för intyg av behörighet.
- Intyget ska sedan laddas upp elektroniskt i FHM:s portal, därefter skickas originalet med post till FMH tillsammans med övriga handlingar i ärendet.
- Det inskannade dokumentet ska diarieföras vid berörd institution vid LiU ihop med övriga handlingar och ansökan.