Forskningsprojektet utgår från ett Vision III för naturvetenskaplig litteracitet perspektiv och ett kritiskt teoretiskt ramverk. Målet är att öka förståelsen hur undervisning i NO-ämnen i grundskolan påverkar diskussioner om vetenskap, mångfald, demokrati och miljörättvisa. Genom begrepp som bildning, science capital, och agens kommer projektet att fokusera på två områden: hur läroplanen för naturvetenskap realiseras i högstadieklassrum samt vilka diskurser kring syftet med naturvetenskaplig utbildning i grundskolan framförs i lärarutbildning och vad dessa innebär för naturvetenskapslärarens roll i NO-klassrummet. Den första delstudien syftar till att komma åt erfarna NO-lärares tyst kunskap om de didaktiska val som bäst stödjer elevernas bildning i NO-undervisning i grundskolan.
Projektet strävar efter kunskap som kan bidra till den omstrukturering av den naturvetenskapliga läroplanen som många experter anser vara nödvändigt för att förbereda nästa generation på att möta de tekniska och ekologiska utmaningarna i Antropocenen.