Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (LEN)

Avdelningen LEN:s uppdrag är att bedriva utbildning och forskning inom det utbildningsvetenskapliga området, samt utbildning inom språklig kommunikation.

Grundutbildningen vid avdelningen riktar sig mot förskola och skola, en viktig del av välfärdssektorn. Vår forskar- och grundutbildning och våra forskare har etablerade kontakter med fältet.

Utbildning

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

Forskning vid LEN

Forskarutbildning

Nyheter

Kvinna i trappa.

Den otekniska flickan är en myt

Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet undersöker Ulrika Sultan orsakerna.

Alma Memišević.

Fritidshemmen effektiviserar barnens fritid

Fritidshemmet är inte längre mest en plats för lek och samvaro för barnen. Istället präglas det av nyttotänkande, där personalen försöker nå mätbara mål och barnens egna intressen får mindre betydelse. Det visar en ny doktorsavhandling från LiU.

Forskare interagerar med en social robot.

De undersöker om en robot kan väcka barns läslust

Forskare på Linköpings universitet undersöker om en läsrobot kan öka läslusten hos fjärdeklassare. Det tvärvetenskapliga projektet förenar forskare inom teknik, kognition och pedagogik och genomförs i samverkan med Utbildningskontoret i Norrköping.

Publikationer

2025

Jonas Hallström, Konrad Schönborn (2025) Design‑based thinking in problem solving in technology and across the STEM disciplines Ways of Thinking in STEM‑based Problem Solving: Teaching and Learning in a New Era, s. 153-162 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Jakob Cromdal, Daniel Björklund-Flärd, Mathias Broth (2025) What the mirrors won't tell: Instructing the blind spot check in driver training Journal of Pragmatics, Vol. 235, s. 26-42 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

Sanna Hedrén (2024) Reflekterande arbetssätt i fritidshem
Monica Orwehag, Helene Elvstrand (2024) Fritidshemmets pedagogik: från då till nu
Karin Bertills, Helene Elvstrand, Lina Lago (2024) Praktiknära forskning och skolutveckling - en modell för samverkan Venue, Vol. 26 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lina Lago, Karin Bertills, Helene Elvstrand (2024) Mina tillgängliga vuxna: Gästredaktionell introduktion Venue, Vol. 27 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Anna Perez, Maria Svensson, Jonas Hallström (2024) Teaching programming in Technology teacher education: Revealing student teachers' perceptions Design and Technology Education: An International Journal, Vol. 29, s. 280-294 (Artikel i tidskrift)
Katarina Sperling (2024) BEYOND F(AI)TH: Hur artificiell intelligens introduceras och materialiseras i skolan

Kontakta oss

Medarbetare

Organisation