Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (LEN)

Avdelningen LEN:s uppdrag är att bedriva utbildning och forskning inom det utbildningsvetenskapliga området, samt utbildning inom språklig kommunikation.

Grundutbildningen vid avdelningen riktar sig mot förskola och skola, en viktig del av välfärdssektorn. Vår forskar- och grundutbildning och våra forskare har etablerade kontakter med fältet.

Utbildning

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

Forskning vid LEN

Forskarutbildning

Nyheter

LiU satsar på AI-labb för framtidens lärande

Linköpings universitet satsar 3 miljoner kronor på AIST-labbet, en ny plattform för forskning och utbildning kring AI i undervisning. Målet är att utveckla och kritiskt ganska hur AI kan förbättra lärande och lärarutbildning.

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Kvinna i trappa.

Den otekniska flickan är en myt

Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet undersöker Ulrika Sultan orsakerna.

Evenemang vid LEN

Publikationer

2025

Cornelia Linderoth, Carl-Johan Stenberg (2025) Welcome to Class Confero: Essays on education, philosophy and politics, s. 20-36 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Cornelia Linderoth, Mina Mani, Konrad Schönborn, Magnus Hultén, Linnéa Stenliden (2025) Defining 'the Force' of artificial intelligence in education: exploring the future of teaching through informed speculation Learning, Media & Technology, s. 1-15 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Robert Aman, Lars Wallner (2025) Students constructing empathy through comics: The case of Ukraine Studies in Comics, Vol. 16, s. 25-42 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Katarina Sperling, Linnéa Stenliden, Linda Mannila, Jonas Hallström, Charlotta Nordlöf, Fredrik Heintz (2025) Perspectives on AI literacy in Middle School Classrooms: An Integrative Review Postdigital Science and Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Anna Martín Bylund, Linnéa Stenliden, Mattias Arvola (2025) Slow Torture, Magic Books or Potentially Worth Further Exploring: Mapping Young Students' Thoughts About Reading and Creative Alternatives PCE2025 Conference Proceedings (Konferensbidrag)
Eva Reimers, Anna Martín Bylund, Linnéa Stenliden (2025) Constructions of a reading crisis - representation of PIRLS 2021 in public discourses Discourse. Studies in the Cultural Politics of Education, s. 1-9 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Anna Perez, Maria Svensson, Jonas Hallström (2025) Exploring teacher educators' experience on programming in primary technology teacher education International journal of technology and design education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Johanna Aringer, Lars Wallner, Ammie Berglund (2025) Students learning about evolution through a comic book Evolution: Education and Outreach, Vol. 18, Artikel 8 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Kontakta oss

Medarbetare

Organisation