Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (LEN)

Avdelningen LEN:s uppdrag är att bedriva utbildning och forskning inom det utbildningsvetenskapliga området, samt utbildning inom språklig kommunikation.

Grundutbildningen vid avdelningen riktar sig mot förskola och skola, en viktig del av välfärdssektorn. Vår forskar- och grundutbildning och våra forskare har etablerade kontakter med fältet.

Utbildning

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

Forskning vid LEN

Forskarutbildning

Nyheter

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Kvinna i trappa.

Den otekniska flickan är en myt

Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet undersöker Ulrika Sultan orsakerna.

Alma Memišević.

Fritidshemmen effektiviserar barnens fritid

Fritidshemmet är inte längre mest en plats för lek och samvaro för barnen. Istället präglas det av nyttotänkande, där personalen försöker nå mätbara mål och barnens egna intressen får mindre betydelse. Det visar en ny doktorsavhandling från LiU.

Evenemang vid LEN

Publikationer

2025

Helene Elvstrand, Lina Lago (2025) ULF som motor för attutveckla fritidshemslärares profession och arbete: Möjligheter och utmaningar för personal i fritidshem att delta i en deltagarorienterad forskningsansats Venue, Vol. 28, Artikel 10 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Helene Elvstrand, Lina Lago, Boström Lena, Magnus Jansson (2025) "Det är inte så roligt när inte Alice är här": Hur aktiviteter och relationer bidrar till och hindrar att barn trivs i fritidshem Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Vol. 11, s. 54-71 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Karin Stolpe, Marlene Johansson Falck, Andreas Larsson (2025) Spatial Constructions of Time: Exploring Co-Speech Gestures in Lectures on Programming Cognitive Semiotics (Artikel i tidskrift)
Charlotte Styrenius Löthman, Tünde Puskas (2025) Peer integration - a free choice? Newly arrived children's participation in free play in Swedish preschools Contemporary Issues in Early Childhood (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Bodil Sundberg, Johanna Andersson, Sofie Areljung, Carina Hermansson, Marianne Skoog (2025) How primary school students use their disciplinary drawings to navigate between everyday and scientific discourses of water CHEMISTRY EDUCATION RESEARCH AND PRACTICE (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Fredrik Jeppsson, Magdalena Kersting, Jesper Haglund, Kristina Danielsson (2025) Dual Lenses on Science Classroom Interaction: A Multimodal and Embodied Analysis of Learning Newton's Laws in a Primary Physics Classroom Science & Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Charlotta Nordlöf, Per Norström, Konrad Schönborn, Jonas Hallström (2025) Easier Said than Done: STEM Subject Integration Through Engineering Design in Swedish Upper Secondary School Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Helene Elvstrand, Björn Haglund, Lina Lago (Redaktörskap) (2025) Special issue: Perspektiv på barn och barndom i fritidshem

Kontakta oss

Medarbetare

Organisation