Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (LEN)

Avdelningen LEN:s uppdrag är att bedriva utbildning och forskning inom det utbildningsvetenskapliga området, samt utbildning inom språklig kommunikation.

Grundutbildningen vid avdelningen riktar sig mot förskola och skola, en viktig del av välfärdssektorn. Vår forskar- och grundutbildning och våra forskare har etablerade kontakter med fältet.

Utbildning

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

Forskning vid LEN

Forskarutbildning

Nyheter

LiU satsar på AI-labb för framtidens lärande

Linköpings universitet satsar 3 miljoner kronor på AIST-labbet, en ny plattform för forskning och utbildning kring AI i undervisning. Målet är att utveckla och kritiskt ganska hur AI kan förbättra lärande och lärarutbildning.

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Kvinna i trappa.

Den otekniska flickan är en myt

Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet undersöker Ulrika Sultan orsakerna.

Evenemang vid LEN

Publikationer

2025

Sanna Hedrén, Maria Hjalmarsson (2025) Återgå och återuppta: Vikten av pågående relationer och lekar i barns val av aktiviteter i fritidshem Prakktiknära forskning inom pedagogsikt arbete: Pedagogiskt arbete - ett tvärvetenskapligt ämne: rapporter från den femte nationella konferensen i pedagogiskt arbete Linköpings universitet, 16-17 augusti 2023 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Helene Elvstrand, Lina Lago, Kristina Hellberg (2025) "After a while, it became a normal thing": Swedish children's experiences of everyday life in school during the Covid-19 pandemic Child Studies, Vol. 7, s. 41-62 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Carl-Johan Stenberg, Anna Åkerfeldt, Linnéa Stenliden, Cormac McGrath (2025) Teaching with the algorithm: anticipations of AI in teacher education European Journal of Teacher Education, s. 1-21 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Linnéa Stenliden, Linda Mannila (2025) AI-litteracitet för lärare: Att navigera i ett föränderligt utbildningslandskap. Digital kompetens för lärare, s. 211-226 (Kapitel i bok, del av antologi)
Karin Stolpe, Linnéa Stenliden (2025) AI-litteracitet och didaktik i lärarutbildningen
Maria Hjalmarsson, Sanna Hedrén (2025) Freedom, Integrity, and Sociability: Children's Perspectives on Teacher (Non)participation in Swedish School-Age Educare Centers Journal of Research in Childhood Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Fredrik Jeppsson, Linda Lattik Ekvall, Kristina Danielsson, Tünde Puskás, Anita Andersson (2025) Depicting death for children - analysing how death is portrayed in stylistic different ways in children's picture books Scandinavian Journal of Educational Research (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Cecilia Axell, Johan Boström (2025) Att utforska barns syn på teknik och genus med hjälp av artefakter och bilderböcker Teknik i förskolan på vetenskaplig grund: robotar möter enkla maskiner, s. 65-76 (Kapitel i bok, del av antologi)

Kontakta oss

Medarbetare

Organisation