Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (LEN)

Avdelningen LEN:s uppdrag är att bedriva utbildning och forskning inom det utbildningsvetenskapliga området, samt utbildning inom språklig kommunikation.

Grundutbildningen vid avdelningen riktar sig mot förskola och skola, en viktig del av välfärdssektorn. Vår forskar- och grundutbildning och våra forskare har etablerade kontakter med fältet.

Utbildning

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

På uppdrag av organisationer ger avdelningen uppdragsutbildningar för yrkesverksamma inom förskola, fritidshem och skola. Vi kan även skräddarsy utbildningar som passar just ert behov.

Flickor som gungar.

Fritidshem i fokus

Modulutbildningar som ger inblick i senaste forskningen kring fritidshem. Utbildningarna är flexibla och kan skräddarsys för er verksamhet.

Utsträckta händer målade som ett rött hjärta.

Estetiska uttryck och kreativa metoder, 4 hp

En utbildning för dig som vill fördjupa dina kunskaper om estetiskt lärande. Prova på och inspireras till att arbeta med drama, bildteater, forumspel, textilt skapande, bild och muntligt berättande i din undervisning.

Lärare undervisar elever i skogen.

Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning - Grundlärare i fritidshem, 7.5 hp

En obligatorisk kurs för dig som är grundlärare i fritidshem och vill meritera dig till nivå 2 enligt nationella professionsprogrammet. I kursen stärker du din kunskap om undervisningsskicklighet.

Forskning vid LEN

Forskarutbildning

Nyheter

LiU satsar på AI-labb för framtidens lärande

Linköpings universitet satsar 3 miljoner kronor på AIST-labbet, en ny plattform för forskning och utbildning kring AI i undervisning. Målet är att utveckla och kritiskt ganska hur AI kan förbättra lärande och lärarutbildning.

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Kvinna i trappa.

Den otekniska flickan är en myt

Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet undersöker Ulrika Sultan orsakerna.

Evenemang vid LEN

Publikationer

2025

Johanna Aringer, Lars Wallner, Ammie Berglund, Kristina Danielsson (2025) Freezing lizards, loving creatures, and flying pigs: tracing students' meaning making about evolution through student-generated comics International Journal of Science Education, s. 1-25 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Helene Berggren (2025) Att närma sig naturvetenskap: De yngsta barnens utforskande i förskolan
Carole Chappuis (2025) Biodiversity Conservation Education Research: Combining European Didactics And Cultural Historical Activity Theory To Enquire About Teachers' Professional Development
Carole Chappuis, Karin Stolpe (2025) Anchoring Action Competence in Education for Biodiversity Conservation: insights from a literature review of interventions in formal school
Lina Lago, Sanna Hedrén (2025) Doing Age and Aged Doings in 10-12‐Year‐Olds' Descriptions of Their Leisure Opportunities Children & society, Artikel chso.13015 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jennifer Cartmel, Patricia Schuler Braunschweig, Helene Elvstrand (2025) Editorial: Extended education - leadership in practice Frontiers in Education, Vol. 10, Artikel 1700884 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Johan Svenningsson, Cecilia Axell, Charlotta Nordlöf (2025) To Choose Technology or Not: Investigating students' perceptions and attitudes toward future work and higher studies
Karin Stolpe, Sanna Hedrén (2025) När spelreglerna ändras: vad händer när lärarutbildningens aktörer får sällskap av AI? Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), Vol. 18 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Kontakta oss

Medarbetare

Organisation