Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (LEN)

Avdelningen LEN:s uppdrag är att bedriva utbildning och forskning inom det utbildningsvetenskapliga området, samt utbildning inom språklig kommunikation.

Grundutbildningen vid avdelningen riktar sig mot förskola och skola, en viktig del av välfärdssektorn. Vår forskar- och grundutbildning och våra forskare har etablerade kontakter med fältet.

Utbildning

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

Forskning vid LEN

Forskarutbildning

Nyheter

Kvinna i trappa.

Den otekniska flickan är en myt

Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet undersöker Ulrika Sultan orsakerna.

Alma Memišević.

Fritidshemmen effektiviserar barnens fritid

Fritidshemmet är inte längre mest en plats för lek och samvaro för barnen. Istället präglas det av nyttotänkande, där personalen försöker nå mätbara mål och barnens egna intressen får mindre betydelse. Det visar en ny doktorsavhandling från LiU.

Forskare interagerar med en social robot.

De undersöker om en robot kan väcka barns läslust

Forskare på Linköpings universitet undersöker om en läsrobot kan öka läslusten hos fjärdeklassare. Det tvärvetenskapliga projektet förenar forskare inom teknik, kognition och pedagogik och genomförs i samverkan med Utbildningskontoret i Norrköping.

Publikationer

2024

Eva Bolander, Andreas Fejes (2024) Diskursanalys Handbok i kvalitativ analys, s. 108-127 (Kapitel i bok, del av antologi)
Helene Elvstrand, Ronny Högberg, Henrik Nordvall (2024) Analysarbete inom fältforskning Handbok i kvalitativ analys, s. 248-263 (Kapitel i bok, del av antologi)
Daniel Björklund-Flärd (2024) Där en blick är en handling: Träning av visuella rutiner i förarutbildning
Charlotte Styrenius Löthman, Tünde Puskas (2024) Pathways to educational integration: affordances and constraints on migrant children's participation in Swedish preschool teaching activities Early years (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Myrte N. Gosen, Annerose Willemsen, Frans Hiddink (2024) Applying conversation analysis to classroom interactions: students' 'oh'-prefaced utterances and the interactional management of explanations Classroom Discourse (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Magnus Hultén (2024) Naturvetenskap Utbildningshistoria: en introduktion, s. 317-332 (Kapitel i bok, del av antologi)
Karin Stolpe, Gunnar Höst (2024) När AI träder in i naturvetenskaps- och teknikklassrummen: Etiska dilemman för lärare ATENA Didaktik (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Karin Wakeham (2024) Ämnesövergripande: en hållbar stad Undervisning för hållbar utveckling: för lärare F-6, s. 133-142 (Kapitel i bok, del av antologi)

Kontakta oss

Medarbetare

Organisation