Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (LEN)

Avdelningen LEN:s uppdrag är att bedriva utbildning och forskning inom det utbildningsvetenskapliga området, samt utbildning inom språklig kommunikation.

Grundutbildningen vid avdelningen riktar sig mot förskola och skola, en viktig del av välfärdssektorn. Vår forskar- och grundutbildning och våra forskare har etablerade kontakter med fältet.

Utbildning

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

Forskning vid LEN

Forskarutbildning

Nyheter

LiU satsar på AI-labb för framtidens lärande

Linköpings universitet satsar 3 miljoner kronor på AIST-labbet, en ny plattform för forskning och utbildning kring AI i undervisning. Målet är att utveckla och kritiskt ganska hur AI kan förbättra lärande och lärarutbildning.

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Kvinna i trappa.

Den otekniska flickan är en myt

Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet undersöker Ulrika Sultan orsakerna.

Evenemang vid LEN

Publikationer

2025

Cecilia Axell, Johan Boström (2025) Att utforska barns syn på teknik och genus med hjälp av artefakter och bilderböcker Teknik i förskolan på vetenskaplig grund: robotar möter enkla maskiner, s. 65-76 (Kapitel i bok, del av antologi)
Linda Häll, Tünde Puskas (2025) Doing Being Orten: Managing Commonplace Super-Diversity in Swedish School-Age Educare Children & society (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lina Lago, Helene Elvstrand, Kristina Hellberg (2025) Parenting Under Pressure: Raising School-Age Children with Disabilities During a Pandemic in Sweden Scandinavian Journal of Disability Research, Vol. 27, s. 214-226 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Pernilla Sundqvist, Susanne Engström, Charlotta Nordlöf (2025) 45The teacher's guide's way of communicating with the teacher -within the subject of technology Design and Technology Education: An International Journal, Vol. 30, s. 45-62 (Artikel i tidskrift)
Emma Mainza Chilufya, Mattias Arvola, Susanne Severinsson, Anna Martín Bylund, Linnéa Stenliden, Arezou Mortazavi, Tom Ziemke (2025) The BookBot Project: Conceptual Design of a Social Robot Facilitating Reading Motivation Chatbots and Human-Centered AI: 8th International Workshop, CONVERSATIONS 2024, Thessaloniki, Greece, December 4–5, 2024, Revised Selected Papers, s. 132-149 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Magdalena Andersson (2025) Känslors plats i grundskolans NO-undervisning: Praktiknära studier om förundran och meningsskapande kring evolutionära processer
Magdalena Andersson, Christina Ottander, Bodil Sundberg (2025) Att skapa en känsla för evolution: högstadieelevers epistemiska känslor och meningsskapande om naturligt urval Forskul - Forskning om undervisning och lärande, Vol. 13 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lars Björklund (2025) Bokrecension: Tyst kunskap. En teoretisk ram för praktiknära forskning Högre Utbildning, Vol. 15, s. 1-4 (Artikel, recension)

Kontakta oss

Medarbetare

Organisation