Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (LEN)

Avdelningen LEN:s uppdrag är att bedriva utbildning och forskning inom det utbildningsvetenskapliga området, samt utbildning inom språklig kommunikation.

Grundutbildningen vid avdelningen riktar sig mot förskola och skola, en viktig del av välfärdssektorn. Vår forskar- och grundutbildning och våra forskare har etablerade kontakter med fältet.

Utbildning

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

Forskning vid LEN

Forskarutbildning

Nyheter

LiU satsar på AI-labb för framtidens lärande

Linköpings universitet satsar 3 miljoner kronor på AIST-labbet, en ny plattform för forskning och utbildning kring AI i undervisning. Målet är att utveckla och kritiskt ganska hur AI kan förbättra lärande och lärarutbildning.

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Kvinna i trappa.

Den otekniska flickan är en myt

Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet undersöker Ulrika Sultan orsakerna.

Evenemang vid LEN

Publikationer

2025

Jonas Hallström (2025) Vad är teknik i förskolan?: En teknikfilosofisk och didaktisk inledning Teknik i förskolan på vetenskaplig grund: Robotar möter enkla maskiner, s. 18-33 (Kapitel i bok, del av antologi)
Pernilla Sundqvist, Jonas Hallström, Jesper Haglund, Johan Boström (Redaktörskap) (2025) Teknik i förskolan på vetenskaplig grund: Robotar möter enkla maskiner
Linda Mannila, Jonas Hallström, Charlotta Nordlöf, Fredrik Heintz, Katarina Sperling, Linnéa Stenliden (2025) Framing AI Literacy for K-12 Education: Insights from Multi-Perspective and International Stakeholders ACE '25: Proceedings of the 27th Australasian Computing Education Conference, s. 85-94 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Björn Citrohn (2025) Fysiska modeller i designprojekt: Om teknikkunskaper och didaktiska relationer i högstadiets teknikundervisning
Helene Elvstrand, Lina Lago (2025) ULF som motor för attutveckla fritidshemslärares profession och arbete: Möjligheter och utmaningar för personal i fritidshem att delta i en deltagarorienterad forskningsansats Venue, Vol. 28, Artikel 10 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Helene Elvstrand, Lina Lago, Boström Lena, Magnus Jansson (2025) "Det är inte så roligt när inte Alice är här": Hur aktiviteter och relationer bidrar till och hindrar att barn trivs i fritidshem Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Vol. 11, s. 54-71 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Karin Stolpe, Marlene Johansson Falck, Andreas Larsson (2025) Spatial Constructions of Time: Exploring Co-Speech Gestures in Lectures on Programming Cognitive Semiotics (Artikel i tidskrift)
Charlotte Styrenius Löthman, Tünde Puskas (2025) Peer integration - a free choice? Newly arrived children's participation in free play in Swedish preschools Contemporary Issues in Early Childhood (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Kontakta oss

Medarbetare

Organisation