Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (LEN)

Avdelningen LEN:s uppdrag är att bedriva utbildning och forskning inom det utbildningsvetenskapliga området, samt utbildning inom språklig kommunikation.

Grundutbildningen vid avdelningen riktar sig mot förskola och skola, en viktig del av välfärdssektorn. Vår forskar- och grundutbildning och våra forskare har etablerade kontakter med fältet.

Utbildning

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

Forskning vid LEN

Forskarutbildning

Nyheter

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Kvinna i trappa.

Den otekniska flickan är en myt

Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet undersöker Ulrika Sultan orsakerna.

Alma Memišević.

Fritidshemmen effektiviserar barnens fritid

Fritidshemmet är inte längre mest en plats för lek och samvaro för barnen. Istället präglas det av nyttotänkande, där personalen försöker nå mätbara mål och barnens egna intressen får mindre betydelse. Det visar en ny doktorsavhandling från LiU.

Publikationer

2025

Linda Lattik Ekvall, Fredrik Jeppsson (2025) Semiotik som verktyg för bildanalys för bildlärare och bildlärarstudenter Venue (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Marianne Skoog, Sofie Areljung, Johanna Andersson, Carina Hermansson, Bodil Sundberg (2025) Sharpening the gaze, sharpening the pencil: supporting observational drawing in primary education Journal of Biological Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jonas Hallström (2025) Back to the Future: (Re)imagining a History-based Technology Curriculum A Collection of Dreams about the Future of Technology Education: A Festschrift in Honour of Marc J. de Vries, s. 60-73 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Charlotta Nordlöf (2025) The Role of Technology Education in Facing the World of Tomorrow: A Perspective based on Knowledge Traditions A Collection of Dreams about the Future of Technology Education: A Festschrift in Honour of Marc J. de Vries, s. 32-43 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Lars Wallner, Magnus Jansson (2025) Transformations of Digital to Analogue: Children Bringing Popular Culture Artefacts and Media into Swedish School-Age Educare International Journal for Research on Extended Education, Vol. 12, s. 59-71 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jakob Cromdal, Daniel Björklund, Mathias Broth (2025) What the mirrors won't tell: Instructing the blind spot check in driver training Journal of Pragmatics, Vol. 235, s. 26-42 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

Andreas Larsson, Charlotta Nordlöf, Jonte Bernhard, Jonas Hallström (Redaktörskap) (2024) Från teori till teknikundervisning
Mattias Arvola, Anna Martín Bylund, Linnéa Stenliden (2024) Jump around or sit still and read: Physical activity and reading in primary school Journal of Literary Education, Vol. 8, s. 49-67 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Kontakta oss

Medarbetare

Organisation