Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (LEN)

Avdelningen LEN:s uppdrag är att bedriva utbildning och forskning inom det utbildningsvetenskapliga området, samt utbildning inom språklig kommunikation.

Grundutbildningen vid avdelningen riktar sig mot förskola och skola, en viktig del av välfärdssektorn. Vår forskar- och grundutbildning och våra forskare har etablerade kontakter med fältet.

Utbildning

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

På uppdrag av organisationer ger avdelningen uppdragsutbildningar för yrkesverksamma inom förskola, fritidshem och skola. Vi kan även skräddarsy utbildningar som passar just ert behov.

Flickor som gungar.

Fritidshem i fokus

Modulutbildningar som ger inblick i senaste forskningen kring fritidshem. Utbildningarna är flexibla och kan skräddarsys för er verksamhet.

Lärare hjälper barn i ett klassrum.

Språk-, läs-, skriv-, och matematikutveckling i förskolan, 15 hp

För dig som är förskollärare och vill fördjupa dina kunskaper om språk och matematik i förskolan. Utbildningen utgår från ett första- och andraspråksperspektiv och fokuserar på didaktik i verksamheter där barnen har olika språkliga bakgrunder.

Kvinna i föreläsningssal

Nätverk förskolerektorer - Ledarskap för integration

Ett nationellt nätverk för dig som arbetar som förskolerektor i ett socioekonomiskt utsatt område. Nätverket ger dig möjlighet att dela frågor och erfarenheter tillsammans med rektorer från andra skolor och områden.

Forskning vid LEN

Forskarutbildning

Nyheter

LiU satsar på AI-labb för framtidens lärande

Linköpings universitet satsar 3 miljoner kronor på AIST-labbet, en ny plattform för forskning och utbildning kring AI i undervisning. Målet är att utveckla och kritiskt ganska hur AI kan förbättra lärande och lärarutbildning.

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Kvinna i trappa.

Den otekniska flickan är en myt

Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet undersöker Ulrika Sultan orsakerna.

Evenemang vid LEN

Publikationer

2025

Karin Stolpe, Sanna Hedrén (2025) När spelreglerna ändras: vad händer när lärarutbildningens aktörer får sällskap av AI? Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), Vol. 18 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Astrid Berg, Cecilia Axell, Inger Eriksson (2025) Unplugged programming in an early primary technology classroom LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, Vol. 13, Artikel 10 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Charlotta Nordlöf, Susanne Engström, Pernilla Sundqvist (2025) Talking To or Talking Through Teachers: An Analysis of a Digital Teacher's Guide
Jonas Hallström (2025) Book Review: Articulating Publicness in Infrastructure: The History of Municipal Streets, Water and Sanitation in Sweden by Pär Blomkvist (London: IWA Publishing, 2023); 135 pp., $94.00, ISBN 9781789063974 Journal of Transport History, Artikel 00225266251376937 (Artikel, recension) Vidare till DOI
Andreas Larsson, Karin Stolpe, Emelie Fälton (2025) Seeing STEM through the lens of visual culture: Proposing an interdisciplinary approach for exploring educational practices
Cornelia Linderoth, Carl-Johan Stenberg (2025) Welcome to Class Confero: Essays on education, philosophy and politics, s. 20-36 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Cornelia Linderoth, Mina Mani, Konrad Schönborn, Magnus Hultén, Linnéa Stenliden (2025) Defining 'the Force' of artificial intelligence in education: exploring the future of teaching through informed speculation Learning, Media & Technology (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Robert Aman, Lars Wallner (2025) Students constructing empathy through comics: The case of Ukraine Studies in Comics, Vol. 16, s. 25-42 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Kontakta oss

Medarbetare

Organisation