Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (LEN)

Avdelningen LEN:s uppdrag är att bedriva utbildning och forskning inom det utbildningsvetenskapliga området, samt utbildning inom språklig kommunikation.

Grundutbildningen vid avdelningen riktar sig mot förskola och skola, en viktig del av välfärdssektorn. Vår forskar- och grundutbildning och våra forskare har etablerade kontakter med fältet.

Utbildning

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

Forskning vid LEN

Forskarutbildning

Nyheter

Kvinna i trappa.

Den otekniska flickan är en myt

Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet undersöker Ulrika Sultan orsakerna.

Alma Memišević.

Fritidshemmen effektiviserar barnens fritid

Fritidshemmet är inte längre mest en plats för lek och samvaro för barnen. Istället präglas det av nyttotänkande, där personalen försöker nå mätbara mål och barnens egna intressen får mindre betydelse. Det visar en ny doktorsavhandling från LiU.

Forskare interagerar med en social robot.

De undersöker om en robot kan väcka barns läslust

Forskare på Linköpings universitet undersöker om en läsrobot kan öka läslusten hos fjärdeklassare. Det tvärvetenskapliga projektet förenar forskare inom teknik, kognition och pedagogik och genomförs i samverkan med Utbildningskontoret i Norrköping.

Publikationer

2024

Karin Stolpe, Gunnar Höst (2024) När AI träder in i naturvetenskaps- och teknikklassrummen: Etiska dilemman för lärare ATENA Didaktik (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Karin Wakeham (2024) Ämnesövergripande: en hållbar stad Undervisning för hållbar utveckling: för lärare F-6, s. 133-142 (Kapitel i bok, del av antologi)
Alma Memisevic (2024) I mätningens och lärandets tidevarv behöver även fritiden effektiviseras
Ewa Bergh Nestlog, Kristina Danielsson, Fredrik Jeppsson (2024) Disciplinary content and text structures communicated in the classroom: pathways in science lessons Linguistics and Education (Artikel i tidskrift)
Helene Elvstrand, Lina Lago (2024) Whose main concern?: Constructivist Grounded Theory as a way of gaining closeness to what is important to participants in a study of Swedish school-age educare The Routledge International Handbook of Constructivist Grounded Theory in Educational Research, s. 153-167 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Lina Lago, Karin Bertills, Helene Elvstrand (2024) Mina tillgängliga vuxna: Gästredaktionell introduktion Venue, Vol. 27 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jenny Bengtsson, Eva Bolander (Redaktörskap) (2024) Sexualitet, identitet och relationer i skolan: F-6 och fritidshem
Jenny Bengtsson, Eva Bolander (2024) Inledning Sexualitet, identitet och relationer i skolan: F-6 och fritidshem, s. 7-21- (Kapitel i bok, del av antologi)

Kontakta oss

Medarbetare

Organisation