Forskningen i naturvetenskapernas didaktik i Norrköping kännetecknas av mångfald. Det är våra frågor och problemställningar som i hög grad avgör vilka forskningsansatser vi antar. Kärnan består av praktiknära forskning som syftar till att förstå och problematisera villkor för lärande, utbildning och undervisning i förskola, fritidshem, skola, vid science center och lärarutbildning. Forskningen bedrivs i nära samarbete med den teknikdidaktiska miljön och med forskargrupper runt om i Sverige och utomlands.
Exempel på pågående forskningsprojekt:
- Lärande av teknik och naturvetenskap på fritidshemmet (doktorandprojekt, Alma Memisevic)
- De yngsta barnens möten med natur och teknik i förskolan (doktorandprojekt, Helene Berggren).
- Barns egna bilder i lärande av naturvetenskap (post-doc, Johanna Andersson)
- Animation och digitala verktyg möter NO-ämnets traditioner i år 3-4 (projekt finansierat av Skolforskningsinstitutet med Magnus Hultén och Astrid Berg)