Naturvetenskapernas didaktik

En elev sitter i ett klassrum med VR-glasögon.
Fotograf: AnnaStills

Naturvetenskapernas didaktik är en forskningsmiljö som bedriver forskning i anslutning till lärarutbildningen vid Linköpings universitet.

Forskningen i naturvetenskapernas didaktik i Norrköping kännetecknas av mångfald och ett intresse för hur elever och lärare skapar mening genom att använda olika representationsformer. Det är våra frågor och problemställningar som i hög grad avgör vilka forskningsansatser vi antar. Kärnan består av praktiknära forskning som syftar till att förstå och problematisera villkor för lärande, utbildning och undervisning i förskola, fritidshem, skola, vid science center och lärarutbildning. Forskningen bedrivs i nära samarbete med den teknikdidaktiska miljön och med forskargrupper runt om i Sverige och utomlands.

Våra kunskapsområden

Forskningsprojekt

Doktorandprojekt

Hållbarhetsundervisning inom naturvetenskaplig didaktik

Manuel Fernández Santana, doktorand
Projektet undersöker hur värderingar och känslor påverkar undervisningen om hållbarhet och kan motivera till beteendeförändring. Det fokuserar också på hur visualiseringar kan skapa meningsfulla diskussioner om hållbarhetsfrågor. Projektet riktar sig till lärarstudenter inom naturvetenskap som undersöker hållbarhetsfrågor ur historiska och pedagogiska perspektiv. En central del är att förstå de etiska och moraliska övervägandena som formar deras syn på hållbarhetsundervisning, både som individer och framtida lärare.

Undervisning om bevarande av biologisk mångfald

Carole Chappuis, doktorand
Projektet undersöker undervisning om bevarande av biologisk mångfald och fokuserar på hur lärare genomför initiativ för att bevara mångfalden tillsammans med sina elever. Det fokuserar särskilt på hur lärare implementerar dessa initiativ i sina lektioner och vilka dilemman de möter i undervisningen. Syftet är att förstå hur dessa metoder kan utvecklas inom den formella skolan för att stödja en hållbar framtid. Studien undersöker lärarnas roll i hållbarhetsundervisning och undervisningens betydelse för att driva på den gröna omställningen.

Olika perspektiv på AI inom utbildning

Cornelia Linderoth, doktorand

Projektet undersöker olika åsikter om AI i utbildning, med särskilt intresse för naturvetenskapslärare i årskurs 7–9. Detta undersöks genom att analysera hur införandet av AI påverkar bedömningspraktiker, och hur lärarnas föreställningar formar deras uppfattning om AI:s användning i undervisningen. Vidare granskar projektet rådgivande policydokument kring AI och dess roll i skolsystemet på global nivå, för att belysa internationella föreställningar och förhoppningar kopplade till AI i utbildning. Genom att fokusera på naturvetenskapslärare i årskurs 7 – 9 syftar projektet till att förstå hur dessa lärare upplever och anpassar sig till AI-teknologier i sina bedömningspraktiker.vv

Realisering av grundskolans bredare syften genom NO-undervisning

Celeste Zimmermann, doktorand

Forskningsprojektet utgår från ett Vision III för naturvetenskaplig litteracitet perspektiv och ett kritiskt teoretiskt ramverk. Målet är att öka förståelsen hur undervisning i NO-ämnen i grundskolan påverkar diskussioner om vetenskap, mångfald, demokrati och miljörättvisa. Genom begrepp som bildning, science capital, och agens kommer projektet att fokusera på två områden: hur läroplanen för naturvetenskap realiseras i högstadieklassrum samt vilka diskurser kring syftet med naturvetenskaplig utbildning i grundskolan framförs i lärarutbildning och vad dessa innebär för naturvetenskapslärarens roll i NO-klassrummet. Den första delstudien syftar till att komma åt erfarna NO-lärares tyst kunskap om de didaktiska val som bäst stödjer elevernas bildning i NO-undervisning i grundskolan.
Projektet strävar efter kunskap som kan bidra till den omstrukturering av den naturvetenskapliga läroplanen som många experter anser vara nödvändigt för att förbereda nästa generation på att möta de tekniska och ekologiska utmaningarna i Antropocenen.

Kontakt

Relaterat innehåll