Fotografi av Emil Holmer

Emil Holmer

Biträdande professor, Avdelningschef

I min forskning studerar jag språk och kommunikation i grupper med olika sensoriska förutsättningar och sociala erfarenheter. Jag söker en beskrivning av den utvecklingspsykologiska grunden för effektiv kommunikation och språkbehandling.

Teckenspråksbaserad lästräning

I mitt avhandlingsarbete undersökte jag läsning hos döva och hörselskadade (D/H) barn som är beroende av teckenspråk för kommunikation. Att förstå skrivet språk är en stor utmaning för alla barn, men extra stor för den här gruppen. I avhandlingsarbetet utvärderade jag effekter på läsutveckling av en teckenspråksbaserad lästräning och tittade på samband mellan teckenspråkskunskaper, minne och läsning. Precis som i tidigare forskning observerade jag samband mellan teckenspråkskunskaper och läsning, vilket pekar på att D/H barn kan utnyttja sina kunskaper i teckenspråk för att lära sig att läsa. Det indikerar också att språkprocesser överlappar olika språkformer.

 

Tänkande och språk hos individer med dövblindhet

Nyligen har jag börjat intressera mig för hur kopplingen mellan tänkande och språk ser ut hos individer med dövblindhet. Litteraturen kring detta är mycket begränsad och våra kunskaper om hur förmåga till kommunikation ser ut i gruppen är därmed otillfredsställande. I ett pågående projekt vill vi undersöka samband mellan kommunikation, språklig känslighet och korttidsminne hos individer med tidig inträffad dövblindhet.

 

Icke-språklig social information

Inom ramarna för min nuvarande post doc kommer jag studera korttidsminne för social information i grupper med eller utan hörselnedsättning. Att kunna avläsa icke-språklig social information är viktigt för hur vi förstår andra. Hur väl vi klarar av att göra detta vid ökande minnesbelastning kan vara avgörande för hur väl vi kan kommunicera, inte minst om vi har en hörselnedsättning som gör det svårt för oss att identifiera den språkliga signalen.

 

Undervisning

Mina återkommande undervisningsuppdrag ligger på Psykologprogrammet och Kognitionsvetenskapliga programmet samt på fristående kurser i Handikappvetenskap (med fokus på psykologi). I huvudsak handleder jag studentgrupper i olika moment, till exempel samtalsövningar och forskningsmetod.

Publikationer

2025

Lisa Palmqvist, Mikael Heimann, Jenny Samuelsson, Gunilla Thunberg, Monica Reichenberg, Mats Lundälv, Emil Holmer (2025) The role of fluid intelligence and socioeconomic status on reading development in students with intellectual disability: The mediated role of early literacy skills and moderation by socioeconomic status Acta Psychologica, Artikel 105246 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Erik Witte, Thomas Björkstrand, Krister Schönström, Henrik Danielsson, Emil Holmer (2025) A Swedish Sign Language Database of Video-Recorded Sign-Pseudosign Pairs With Matching Neighborhood Density and Phonotactic Probability Journal of Speech, Language and Hearing Research, s. 1-14 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lisa Palmqvist, Emil Holmer, Jenny Samuelsson, Gunilla Thunberg, Monica Reichenberg, Mats Lundälv, Mikael Heimann (2025) Comparison of the effects of single- and multicomponent reading instructions on phonological awareness and reading skills for children with intellectual disability in Sweden Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, s. 1-18 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Ruijing Ning, Emil Holmer, Henrik Danielsson, Carine Signoret, Andreea Micula, Jerker Rönnberg (2025) Working memory capacity moderates the effect of hearing aid experience on phonological processing performance Frontiers in Neuroscience, Vol. 19, Artikel 1519934 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Erik Marsja, Emil Holmer, Victoria Stenbäck, Andreea Micula, Carlos Tirado, Henrik Danielsson, Jerker Rönnberg (2025) Fluid Intelligence Partially Mediates the Effect of Working Memory on Speech Recognition in Noise Journal of Speech, Language and Hearing Research, Vol. 68, s. 399-410 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskning

Organisation