Fotografi av Emil Holmer

Emil Holmer

Universitetslektor, Avdelningschef, Docent

I min forskning studerar jag språk och kommunikation i grupper med olika sensoriska förutsättningar och sociala erfarenheter. Jag söker en beskrivning av den utvecklingspsykologiska grunden för effektiv kommunikation och språkbehandling.

Teckenspråksbaserad lästräning

I mitt avhandlingsarbete undersökte jag läsning hos döva och hörselskadade (D/H) barn som är beroende av teckenspråk för kommunikation. Att förstå skrivet språk är en stor utmaning för alla barn, men extra stor för den här gruppen. I avhandlingsarbetet utvärderade jag effekter på läsutveckling av en teckenspråksbaserad lästräning och tittade på samband mellan teckenspråkskunskaper, minne och läsning. Precis som i tidigare forskning observerade jag samband mellan teckenspråkskunskaper och läsning, vilket pekar på att D/H barn kan utnyttja sina kunskaper i teckenspråk för att lära sig att läsa. Det indikerar också att språkprocesser överlappar olika språkformer.

 

Tänkande och språk hos individer med dövblindhet

Nyligen har jag börjat intressera mig för hur kopplingen mellan tänkande och språk ser ut hos individer med dövblindhet. Litteraturen kring detta är mycket begränsad och våra kunskaper om hur förmåga till kommunikation ser ut i gruppen är därmed otillfredsställande. I ett pågående projekt vill vi undersöka samband mellan kommunikation, språklig känslighet och korttidsminne hos individer med tidig inträffad dövblindhet.

 

Icke-språklig social information

Inom ramarna för min nuvarande post doc kommer jag studera korttidsminne för social information i grupper med eller utan hörselnedsättning. Att kunna avläsa icke-språklig social information är viktigt för hur vi förstår andra. Hur väl vi klarar av att göra detta vid ökande minnesbelastning kan vara avgörande för hur väl vi kan kommunicera, inte minst om vi har en hörselnedsättning som gör det svårt för oss att identifiera den språkliga signalen.

 

Undervisning

Mina återkommande undervisningsuppdrag ligger på Psykologprogrammet och Kognitionsvetenskapliga programmet samt på fristående kurser i Handikappvetenskap (med fokus på psykologi). I huvudsak handleder jag studentgrupper i olika moment, till exempel samtalsövningar och forskningsmetod.

Publikationer

2024

Camilla Warnicke, Krister Schönström, Emil Holmer, Charlotta Plejert (2024) Co-Construction of Orientation in Time and Activities Between an Individual With Deafblindness and Support Persons Scandinavian Journal of Disability Research (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Josefine Andin, Emil Holmer (2024) Differences in the attention network between deaf and hearing individuals Proceedings of the 19th SweCog conference, Stockholm, October 10-11, 2024. (Konferensbidrag)
Andreea Micula, Emil Holmer, Ruijing Ning, Henrik Danielsson (2024) Relationships Between Hearing Status, Cognitive Abilities, and Reliance on Visual and Contextual Cues Ear and Hearing (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Anna Karin Axelsson, Emil Holmer, Krister Schönström, Charlotta Plejert (2024) Strategies to Facilitate Social Interaction with Adults with Congenital Deafblindness: Communication Partner's Perceptions International journal of disability, development and education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jenny Samuelsson, Gunilla Thunberg, Jakob Åsberg Johnels, Lisa Palmqvist, Mikael Heimann, Monica Reichenberg, Mats Lundälv, Emil Holmer (2024) The potential impact of literacy intervention on speech soundproduction in students with intellectual disability andcommunication difficulties Clinical Linguistics & Phonetics (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Organisation