Avdelningen för funktionsnedsättning och samhälle (FUSA)

Många människor är, av olika orsaker, förhindrade att delta i arbetsliv, sociala sammanhang eller i fritidsaktiviteter. Vid avdelningen forskar vi kring orsaker bakom och konsekvenser av funktionshinder, hos olika grupper med funktionsnedsättning. Fokus ligger på kognition, kommunikation och lärande, det vill säga på de processer som sker i hjärnan när vi tar emot, bearbetar och förmedlar information. Vår forskning berör också sociala dimensioner av funktionshinder.

En stor del av vår forskning handlar om hörsel och dövhet, men vår forskning handlar också om förutsättningar för kognition, kommunikation och lärande i andra grupper, till exempel personer med intellektuell funktionsnedsättning eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Syftet med vår forskning är att öka kunskapen om funktionshinder och därmed bidra till att förbättra möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att känna sig delaktiga i samhället.

Forskning

Forskningsprojekt

Tre lego huvuden.

SocioFunk - Sociala perspektiv på funktionsnedsättning

Vi arbetar tvärvetenskapligt och kombinerar socialt arbete med sociologi, psykologi, pedagogik, arbetsterapi och rättsvetenskap för att skapa en djupare förståelse för de komplexa utmaningar som människor med funktionsnedsättning möter i samhället.

Äldre par tittar på varandra, utomhus

Mekanismer och behandling vid åldersrelaterad hörselnedsättning

Studier utförda under de senaste 10 åren visar att åldersrelaterad hörselnedsättning ökar risken för att drabbas av demens.

Linnécentrum Head

Arbetsminne i visuellt brus

Vi undersöker hur hjärnan hanterar otydliga tecken under olika minnesbelastningar och hur minneshanteringen förändras över tid.

Öppna seminarier

Seminarier - Disability Research

Öppna seminarier anordnade av Avdelningen funktionsnedsättning och samhälle.

Seminarierna hålls på engelska. Du kan också delta i seminarierna via Zoom
https://liu-se.zoom.us/join (777-453-534).

Inga seminarier inplanerade nu.

Fristående kurs

Forskarutbildning

Publikationer

2025

Victoria Stenbäck, Mathias Hällgren, Erik Marsja (2025) Speech recognition under masking: Age, hearing, and machine learning classification Acta Psychologica, s. 105461- (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Åsa Elwér, Evelina Rennes, Karin Nilsson, Lina Cederborg, Daniel Holmer, Arne Jönsson (2025) Including people in the automatic text adaptation process: empirical findings from students with intellectual disability Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, s. 1-19 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Erik Marsja, Sam Thellman, Anna Anund (2025) Trust in automated shuttle buses predicts intention to use and behavioral expectations Transportation Research Interdisciplinary Perspectives (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Mattias Ekberg, Josefine Andin, Carine Signoret, Stefan Stenfelt, Jenny Jacobsson (2025) Effects of mild-to-moderate sensorineural hearing loss and linear amplification on vocal emotion recognition in middle-aged-older individuals PLOS ONE, Vol. 20, Artikel e0322867 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Mattias Ekberg (2025) Uppfattning av känslor som uttrycks genom rösten vid hörselnedsättning: Insikter från känslouttrycksakustik
Anne Husted Henriksen, Marta Topor, Gustav Bog Petersen, Rasmus Ahmt Rohde, Linn Damsgaard, Anne-Mette Veber Nielsen, Andreas Wulff-Abramsson, Guido Makransky, Jacob Wienecke (2025) Embodied Learning Using Virtual Reality and Mirrors Can Enhance Letter-Sound Knowledge in 6-7-Year-Old Children Journal of Computer Assisted Learning, Vol. 41, Artikel e70090 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lina Homman, Lilly Augustine, Mats Granlund (2025) Mental health in children with and without disabilities in a register-based Swedish sample supports the two-continua model: a latent class analysis BMC Public Health, Vol. 25, Artikel 2167 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lisa Palmqvist, Mikael Heimann, Jenny Samuelsson, Gunilla Thunberg, Monica Reichenberg, Mats Lundälv, Emil Holmer (2025) The role of fluid intelligence and socioeconomic status on reading development in students with intellectual disability: The mediated role of early literacy skills and moderation by socioeconomic status Acta Psychologica, Vol. 258, Artikel 105246 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Erik Witte, Thomas Björkstrand, Krister Schönström, Henrik Danielsson, Emil Holmer (2025) A Swedish Sign Language Database of Video-Recorded Sign-Pseudosign Pairs With Matching Neighborhood Density and Phonotactic Probability Journal of Speech, Language and Hearing Research, s. 1-14 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lisa Palmqvist, Emil Holmer, Jenny Samuelsson, Gunilla Thunberg, Monica Reichenberg, Mats Lundälv, Mikael Heimann (2025) Comparison of the effects of single- and multicomponent reading instructions on phonological awareness and reading skills for children with intellectual disability in Sweden Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, s. 1-18 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Avhandlingar

Medarbetare

Kontakt