Avdelningen för funktionsnedsättning och samhälle (FUSA)

Många människor är, av olika orsaker, förhindrade att delta i arbetsliv, sociala sammanhang eller i fritidsaktiviteter. Vid avdelningen forskar vi kring orsaker bakom och konsekvenser av funktionshinder, hos olika grupper med funktionsnedsättning. Fokus ligger på kognition, kommunikation och lärande, det vill säga på de processer som sker i hjärnan när vi tar emot, bearbetar och förmedlar information. Vår forskning berör också sociala dimensioner av funktionshinder.

En stor del av vår forskning handlar om hörsel och dövhet, men vår forskning handlar också om förutsättningar för kognition, kommunikation och lärande i andra grupper, till exempel personer med intellektuell funktionsnedsättning eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Syftet med vår forskning är att öka kunskapen om funktionshinder och därmed bidra till att förbättra möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att känna sig delaktiga i samhället.

Forskning

Öppna seminarier

Seminarier - Disability Research

Öppna seminarier anordnade av Avdelningen funktionsnedsättning och samhälle.

Seminarierna hålls på engelska. Du kan också delta i seminarierna via Zoom 
https://liu-se.zoom.us/join (777-453-534).

Inga seminarier inplanerade nu. 

Fristående kurs

Forskarutbildning

Publikationer

2024

Freja Thurén, Gustaf Wadenholt, Erik Marsja (2024) Towards a Self-Driving Future: A study on the factors influencing behavioral intentions to use autonomous buses PROCEEDINGS OF THE 19TH SWECOG CONFERENCE, s. 135-137 (Konferensbidrag)
Ivar Winroth, Arne Borjesson, Peter M. Andersen, Thomas Karlsson (2024) Cognitive deficits in ALS patients with SOD1 mutations Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Marta Topor, Philippe Bonnet, Veronika Cheplygina, Vibeke Hoyrup Dam, Lorna Wildgaard (2024) A grassroots approach to peer support by the Danish Reproducibility Network BMC Research Notes, Vol. 17, Artikel 256 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Andreea Micula, Emil Holmer, Ruijing Ning, Henrik Danielsson (2024) Relationships Between Hearing Status, Cognitive Abilities, and Reliance on Visual and Contextual Cues Ear and Hearing (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Indre Genelyte, Cristina Joy Torgé, Lina Homman (2024) Resilient workers and resilient markets - lessons from the work life courses
Johan Blomkvist, Mattias Forsblad (Kristiansson), Henrik Danielsson, Mattias Arvola, Mikael Wiberg (2024) Issues in future autonomous public transport solutions for children with intellectual disabilities Proceedings of DRS2024 Boston: Resistance, Recovery, Reflection, Reimagination : Design Research Society International Conference (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Ann-Marie Ohrvall, Birgitta Wennberg, Pia Käcker, Helene Lidström (2024) Experiences of participation in people with intellectual disability, in relation to service support received, and views from professionals in the field of disability Journal of Intellectual Disabilities (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jenny Almqvist Nae, Anastasia Nystrom, Francesca Luccini, Mans Magnusson, Eva Ekvall Hansson (2024) Video exposure through virtual reality can improve older people's ability to manage postural instability caused by distortive visual environments PLOS ONE, Vol. 19, Artikel e0306834 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Gunilla Thunberg, Anna Nyman, Karin Nilsson (2024) Kommunikation, språk och läs- och skrivförmåga vid intellektuell funktionsnedsättning Grundbok i logopedi, s. 115-124 (Kapitel i bok, del av antologi)
Victoria Stenbäck, Erik Marsja, Henrik Lindqvist, Simon Sundström (2024) How's school going?: Psychosocial health and peer relations in school for children who are deaf or hard of hearing 7th International Conference on Cognitive Hearing Science for Communication (Konferensbidrag)

Avhandlingar

Medarbetare

Kontakt