Avdelningen för funktionsnedsättning och samhälle (FUSA)

Många människor är, av olika orsaker, förhindrade att delta i arbetsliv, sociala sammanhang eller i fritidsaktiviteter. Vid avdelningen forskar vi kring orsaker bakom och konsekvenser av funktionshinder, hos olika grupper med funktionsnedsättning. Fokus ligger på kognition, kommunikation och lärande, det vill säga på de processer som sker i hjärnan när vi tar emot, bearbetar och förmedlar information. Vår forskning berör också sociala dimensioner av funktionshinder.

En stor del av vår forskning handlar om hörsel och dövhet, men vår forskning handlar också om förutsättningar för kognition, kommunikation och lärande i andra grupper, till exempel personer med intellektuell funktionsnedsättning eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Syftet med vår forskning är att öka kunskapen om funktionshinder och därmed bidra till att förbättra möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att känna sig delaktiga i samhället.

Forskning

Forskningsprojekt

Familj som promenerar i höstlandskap.

SocioFunk - Sociala perspektiv på funktionsnedsättning

Vi arbetar tvärvetenskapligt och kombinerar socialt arbete med sociologi, psykologi, pedagogik, arbetsterapi och rättsvetenskap för att skapa en djupare förståelse för de komplexa utmaningar som människor med funktionsnedsättning möter i samhället.

Äldre par tittar på varandra, utomhus

Mekanismer och behandling vid åldersrelaterad hörselnedsättning

Studier utförda under de senaste 10 åren visar att åldersrelaterad hörselnedsättning ökar risken för att drabbas av demens.

Linnécentrum Head

Arbetsminne i visuellt brus

Vi undersöker hur hjärnan hanterar otydliga tecken under olika minnesbelastningar och hur minneshanteringen förändras över tid.

Öppna seminarier

Seminarier - Disability Research

Öppna seminarier anordnade av Avdelningen funktionsnedsättning och samhälle.

Seminarierna hålls på engelska. Du kan också delta i seminarierna via Zoom
https://liu-se.zoom.us/join (777-453-534).

Inga seminarier inplanerade nu.

Fristående kurs

Forskarutbildning

Publikationer

2026

Carine Signoret, Josefine Andin, Örjan Dahlström (2026) Neural correlates of form- and meaning-based predictability during speech perception Brain and Cognition, Vol. 192, Artikel 106379 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2025

Ulrika Marklund, Henrik Danielsson, Bjorn Lyxell, Christina Samuelsson (2025) Spontaneous use of gestures during vocabulary testing in toddlers with cochlear implants Logopedics, Phoniatrics, Vocology (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Erik Marsja, Carine Signoret, Victoria Stenbäck (2025) The digital workplace and meeting accessibility: A qualitative study on listening effort in video meetings for employees with hearing loss Work: A journal of Prevention, Assessment and rehabilitation, Artikel 10519815251398498 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Silke Kniffert, Ivan Buljan, Flavio Azevedo, Peter Babincak, Lucija Batinovic, Thomas Rhys Evans, Sara Garofalo, Christopher Graham, Lucianne Groenink, Malika Ihle, Miloslav Klugar, Lucia Kocisova, Michal Kohut, Nikolaos Kostomitsopoulos, Sean Lacey, Anita Lunic, Ana Marusic, Thomas Nordstrom, Charlotte R. Pennington, Daniel Pizzolato, Ulf Toelch, Marta Topor, Miro Vukovic, Michiel R. de Boer (2025) Research methodology education in Europe: a multi-country, cross-disciplinary survey of current practices and perspectives RESEARCH INTEGRITY AND PEER REVIEW, Vol. 10, Artikel 24 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Magnus Ivarsson, Lina Homman, Henrik Danielsson (2025) Is mental health problems measurement equivalent across disability, gender, age, and cohort in children? Findings from a Swedish national survey Scandinavian Journal of Public Health (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Kristina Burum, Björn Lyxell, Simon Sundstrom (2025) Understanding theory of mind in school age: Insights from cochlear implant users and typically developing peers Deafness and Education International (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Birgitta Thorslund, Jenny Söderman, Erik Marsja, H. Selander (2025) Developing variations of a driving simulator screening test: A step toward fairer driver tests and safer drivers ICTCT 37th conference Berlin, Germany 23-24 Oktober, 2025: Data and methods for evidence-based safety measures and applications, s. 21-23 (Konferensbidrag)
Martha M. Shiell, Sergi Rotger-Griful, Martin Skoglund, Gitte Keidser, Johannes Zaar (2025) Speech-in-Noise Ability and Signal to Noise Ratio Predict the Timing of Hearing-Impaired Listeners' Intertalker Saccades When Observing Conversational Turn-Taking: An Explorative Investigation Ear and Hearing, Vol. 46, s. 1652-1660 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Hanna Bonitz, Lorenz Fiedler, Mareike Finke, Björn Lyxell, Thomas Lunner, Alejandro Lopez Valdes, Andreas Buchner, Dorothea Wendt (2025) Listening Effort and Memory Effort in Cochlear Implant Users: A Pupillometry Study Ear and Hearing, Vol. 46, s. 1613-1626 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Josefine Andin, Rachel Ellis, Elisabeth Ingo, Peter Nordqvist (2025) Effects of remote work and hearing loss status on well-being and communication in individuals with hearing loss before, during, and after the COVID-19 pandemic: a retrospective survey study International Journal of Audiology (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Avhandlingar

Medarbetare

Kontakt