Avdelningen för funktionsnedsättning och samhälle (FUSA)

Många människor är, av olika orsaker, förhindrade att delta i arbetsliv, sociala sammanhang eller i fritidsaktiviteter. Vid avdelningen forskar vi kring orsaker bakom och konsekvenser av funktionshinder, hos olika grupper med funktionsnedsättning. Fokus ligger på kognition, kommunikation och lärande, det vill säga på de processer som sker i hjärnan när vi tar emot, bearbetar och förmedlar information. Vår forskning berör också sociala dimensioner av funktionshinder.

En stor del av vår forskning handlar om hörsel och dövhet, men vår forskning handlar också om förutsättningar för kognition, kommunikation och lärande i andra grupper, till exempel personer med intellektuell funktionsnedsättning eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Syftet med vår forskning är att öka kunskapen om funktionshinder och därmed bidra till att förbättra möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att känna sig delaktiga i samhället.

Forskning

Öppna seminarier

Seminarier - Disability Research

Öppna seminarier anordnade av Avdelningen funktionsnedsättning och samhälle.

Seminarierna hålls på engelska. Du kan också delta i seminarierna via Zoom 
https://liu-se.zoom.us/join (777-453-534).

Inga seminarier inplanerade nu. 

Fristående kurs

Forskarutbildning

Publikationer

2024

Marta Topor, Anne Husted Henriksen, Rasmus Ahmt Rohde, Anna Bugge, Emma Bundgard Fals, Ida Jacobsen, Keenie Andersen, Jacob Wienecke (2024) Developmental coordination disorder questionnaire - translation and adaptation into Danish Scandinavian Journal of Occupational Therapy, Vol. 31, Artikel 2423698 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Camilla Warnicke, Krister Schönström, Emil Holmer, Charlotta Plejert (2024) Co-Construction of Orientation in Time and Activities Between an Individual With Deafblindness and Support Persons Scandinavian Journal of Disability Research (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Abhijna Neramballi, Carine Signoret, Tomohiko Sakao, John Gero (2024) Validation of a procedure for examining the neurocognitive characteristics of design for sustainability activities
Lucija Batinovic, Kalmendal Andre (2024) Community Augmented Meta-Analysis of Evidence in Learning and Didactics META-REP 2024 (Konferensbidrag)
Lauren K. Dillard, Carolina M. Der, Ariane Laplante-Lévesque, De Wet Swanepoel, Peter R. Thorne, Bradley McPherson, Victor de Andrade, John Newall, Hubert D. Ramos, Annette Kaspar, Carrie L. Nieman, Jackie L. Clark, Shelly Chadha (2024) Service delivery approaches related to hearing aids in low- and middle-income countries or resource-limited settings: A systematic scoping review PLOS Global Public Health, Vol. 4, Artikel e0002823 (Artikel, forskningsöversikt) Vidare till DOI
Beverly A. Wright, Ruijing Ning (2024) A transient memory lapse in humans 1-3 h after training npj Science of learning, Vol. 9, Artikel 63 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Josefine Andin, Emil Holmer (2024) Differences in the attention network between deaf and hearing individuals Proceedings of the 19th SweCog conference, Stockholm, October 10-11, 2024. (Konferensbidrag)
Karin Nilsson, Åsa Elwér, David Messer, Lucy Henry, Henrik Danielsson (2024) Developmental Trajectories of Reading Ability in Adolescents with Intellectual Disabilities International journal of disability, development and education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Freja Thurén, Gustaf Wadenholt, Erik Marsja (2024) Towards a Self-Driving Future: A study on the factors influencing behavioral intentions to use autonomous buses PROCEEDINGS OF THE 19TH SWECOG CONFERENCE, s. 135-137 (Konferensbidrag)
Ivar Winroth, Arne Borjesson, Peter M. Andersen, Thomas Karlsson (2024) Cognitive deficits in ALS patients with SOD1 mutations Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Avhandlingar

Medarbetare

Kontakt