Avdelningen för funktionsnedsättning och samhälle (FUSA)

Många människor är, av olika orsaker, förhindrade att delta i arbetsliv, sociala sammanhang eller i fritidsaktiviteter. Vid avdelningen forskar vi kring orsaker bakom och konsekvenser av funktionshinder, hos olika grupper med funktionsnedsättning. Fokus ligger på kognition, kommunikation och lärande, det vill säga på de processer som sker i hjärnan när vi tar emot, bearbetar och förmedlar information. Vår forskning berör också sociala dimensioner av funktionshinder.

En stor del av vår forskning handlar om hörsel och dövhet, men vår forskning handlar också om förutsättningar för kognition, kommunikation och lärande i andra grupper, till exempel personer med intellektuell funktionsnedsättning eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Syftet med vår forskning är att öka kunskapen om funktionshinder och därmed bidra till att förbättra möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att känna sig delaktiga i samhället.

Forskning

Forskningsprojekt

transparent bild, platshållare

SocioFunk - Sociala perspektiv på funktionsnedsättning

Vi arbetar tvärvetenskapligt och kombinerar socialt arbete med sociologi, psykologi, pedagogik och rättsvetenskap för att skapa en djupare förståelse för de komplexa utmaningar som människor med funktionsnedsättning ofta möter i samhället.

Äldre par tittar på varandra, utomhus

Mekanismer och behandling vid åldersrelaterad hörselnedsättning

Studier utförda under de senaste 10 åren visar att åldersrelaterad hörselnedsättning ökar risken för att drabbas av demens.

Linnécentrum Head

Arbetsminne i visuellt brus

Vi undersöker hur hjärnan hanterar otydliga tecken under olika minnesbelastningar och hur minneshanteringen förändras över tid.

Öppna seminarier

Seminarier - Disability Research

Öppna seminarier anordnade av Avdelningen funktionsnedsättning och samhälle.

Seminarierna hålls på engelska. Du kan också delta i seminarierna via Zoom
https://liu-se.zoom.us/join (777-453-534).

Inga seminarier inplanerade nu.

Fristående kurs

Forskarutbildning

Publikationer

2025

Thomas Nordstrom, Linda Falth, Henrik Danielsson (2025) Evaluating the Simple View of Reading Model: Longitudinal Testing and Applicability to the Swedish Language Education Sciences, Vol. 15, Artikel 260 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Magnus Ivarsson, Henrik Danielsson, Christine Imms (2025) Measurement issues in longitudinal studies of mental health problems in children with neurodevelopmental disorders BMC Psychology, Vol. 13, Artikel 267 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Ruijing Ning, Emil Holmer, Henrik Danielsson, Carine Signoret, Andreea Micula, Jerker Rönnberg (2025) Working memory capacity moderates the effect of hearing aid experience on phonological processing performance Frontiers in Neuroscience, Vol. 19, Artikel 1519934 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Johanna Wilroth, Emina Alickovic, Martin Skoglund, Carine Signoret, Jerker Rönnberg, Martin Enqvist (2025) Improving Tracking of Selective Attention in Hearing Aid Users: The Role of Noise Reduction and Nonlinearity Compensation eNeuro, Vol. 12, Artikel 2025 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Magnus Ivarsson, Henrik Danielsson, Lena Almqvist, Christine Imms (2025) Enhancing cognitive accessibility in assessments for children with neurodisability: development and implementation of an adaptation tracking questionnaire. Disability and Rehabilitation, s. 1-10 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Christina Samuelsson, Ulrika Marklund, Björn Lyxell, Henrik Danielsson (2025) The use of gestures in book reading and play situations related to vocabulary in young children with cochlear implants Clinical Linguistics & Phonetics (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Erik Marsja, Emil Holmer, Victoria Stenbäck, Andreea Micula, Carlos Tirado, Henrik Danielsson, Jerker Rönnberg (2025) Fluid Intelligence Partially Mediates the Effect of Working Memory on Speech Recognition in Noise Journal of Speech, Language and Hearing Research, Vol. 68, s. 399-410 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Andreea Micula, Emil Holmer, Ruijing Ning, Henrik Danielsson (2025) Relationships Between Hearing Status, Cognitive Abilities, and Reliance on Visual and Contextual Cues Ear and Hearing, Vol. 46, s. 433-443 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

Rickard Carlsson, Lucija Batinovic, Natalie Hyltse, André Kalmendal, Thomas Nordström, Marta Topor (2024) A Beginner's Guide to Open and Reproducible Systematic Reviews in Psychology Collabra: Psychology, Vol. 10 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Anna Karin Axelsson, Magnus Ivarsson, Henrik Danielsson, Anna Ullenhag (2024) Contributing factors for participation and independence in children and youths with disabilities Scandinavian Journal of Occupational Therapy, Vol. 31, Artikel 2432332 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Avhandlingar

Medarbetare

Kontakt