Fotografi av Jonas Nordmark

Jonas Nordmark

Universitetslektor

Ett centralt tema i det mesta jag gör rör det som i forskningen kallas demokratifostran, och som också återspeglas mycket i min forskning samt i min undervisning på lärarutbildningarna.

Presentation

Som forskare och lärare på Linköpings Universitet försöker jag bidra med kunskap om vad innebär att undervisa barn och unga om samhälle och demokrati. Framförallt intresserar mig den övergripande frågan om hur vi vuxna ser på, motiverar samt lägger upp undervisningen om det demokratiska samhälle som barn och unga förväntas förvalta och utveckla i framtiden. Ett starkt delintresse i detta är titta på hur vi i samhällskunskapsämnet förmedlar kunskaper men också normer om samhället, genom bruk av bildspråk som metaforer, analogier och bildliga exempel i text. Ett annat delintresse är också att studera hur läraren gestaltas som kunskapsmässigt och demokratiskt ideal i styrdokument och lärarhandledningar.

Publikationer

Aktuella publikationer

Omslag för publikation ''
Jonas Nordmark, Eva Bolander (2025)

Utbildning och Demokrati , Vol.33 , s.15-40 Vidare till DOI

Omslag för publikation ''
Jonas Nordmark, Linda Jonsson, Niclas Månsson (2025)

De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik: för kunskap och bildning , s.153-171

2025

Jonas Nordmark, Linda Jonsson, Niclas Månsson (2025) Samhällskunskap: som verktygslåda och moralisk kompass De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik: för kunskap och bildning, s. 153-171 (Kapitel i bok, del av antologi)
Jonas Nordmark, Eva Bolander (2025) Vem är den goda läraren?: Föränderliga lärarideal i undervisning om sexualitet och relationer Utbildning och Demokrati, Vol. 33, s. 15-40 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

Jonas Nordmark, Sigrun Ertesvåg, Tuula Koljonen, Henrik Lindqvist, Marcus Samuelsson, Anja Thorsten, Grete Sørensen Vaaland (2024) Searching for approaches employed by teachers to address students' incorrect answers
Johannes Rytzler, Linda Jonsson, Jonas Nordmark, Tom Storfors (2024) Tänka och handla som en lärare: utbildningsvetenskaplig kärna ur didaktiska och pedagogiska perspektiv
Eva Bolander, Jonas Nordmark (2024) The good teacher in the spotlight: Changing teacher ideals in the teaching of sexuality and relationships

Forskning

Organisation