Samuelsson, M. (2025). Didaktiska möjligheter – felsvar, misstag och missuppfattningar. I M. Porko-Hudd, P-Å Roswall & S. Westerlund (red.), Slöjd i utbildning och samhället. Studentlitteratur.
Samuelsson, M., Wedin, A-S., Sandström Prytz, C., Appelgren, C., & Höög, M-L. (2025). Simuleringsbaserad träning av undervisnings- och ledarskapsförmågor. I E. Montecinos (Red.), Uppdragsutbildning - ett viktigt instrument för livslångt lärande och kompetensförsörjning: Slutrapporter från utvecklingsprojekt inom uppdragsutbildning 2023, (s. 59-80). Linköpings universitet.
Samuelsson, M., & Ekholm, M. (2024). Elevsynpunkter som grund för lärares kompetensutveckling. Pedagogisk forskning i Sverige, 29(1-2), 190-203.
Samuelsson, M., Samuelsson, J., Friberg, B., Hansson, U., & Rosenkvist, M. (2024). Undervisning med uppseendeväckande brister – så blev den signifikant bättre. Skrifter från Forum för ämnesdidaktik, nr.17. Linköpings universitet.
Samuelsson, M. (2024). Procedurer till stöd för undervisningslogistiken. I A. S Pihlblad (red.), Undervisa! Didaktiska nycklar för lärare. (s. 117-128). Gleerups.
Samuelsson, M., Samuelsson, J., Thorsten, A., & Sveider, C. (2022). Lärarstudenters möten med didaktiska dilemman i en virtuell praktik. I S. Lundmark & J. Kontio (red.), Digitala didaktiska dilemman. Natur & Kultur.
Samuelsson, M., & Thorsten, A. (2022). Didaktiskt ledarskap. I: A. Pihlgren, & M. Jensen (red.), Lärarens ledarskap - professionell pedagogisk praktik. Gleerups.
Thorsten, A., Samuelsson, M., Meckbach, J., Heiskanen, C., & Mohlin, A. (2021). Lärares överväganden kring att leda undervisning. Educare, 4, 213–241.
Westerlund, S., & Samuelsson, M. (2021). Lära sig stå ut – ett bidrag till varför vi har slöjd i skolan. Techne, 28(3), 63-77.
Karlberg, M., & Samuelsson, M. (2021). Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering. Natur & Kultur.
Samuelsson, M. (2021). Lita på mig, jag är din lärare – om lärares trovärdighetssignalering. I M. Karlberg & M. Samuelsson (red.), Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering. Natur & Kultur.
Samuelsson, M., & Thorsten A. (red.), (2022). Ledarskap för lärande. Utveckling, lärande och forskning – praktiknära forskning nr 1. Linköpings universitet.
Samuelsson, M. (2021). Att vara viktig på riktigt: Skickliga lärares ledarskap i och utanför klassrummet. Högskolan Väst.
Samuelsson, M. (2019). Att hantera vardagsnära utmaningar mot ett socialt system: Ur blivande lärares perspektiv. Nordic Studies in Education, 3, 228-243.