Forskning där lärares ledarskap och ämnesundervisning kopplas ihop är idag sällsynt. Det kan bero på att det finns två etablerade, ofta separerade, forskningsfält. Det ena fältet är forskning om ledarskap i klassrummet, som på engelska benämns Classroom Management. Det andra fältet är olika typer av ämnesdidaktisk forskning.
I forskargruppen FoDiL sammanförs dessa båda forskningsfält till det vi kallar didaktiskt ledarskap. Detta begrepp kan förenklat beskrivas som att leda genom att undervisa eller att undervisa genom att leda. Det innebär att identifiera och synliggöra de ledarskapsfärdigheter- och förmågor en lärare behöver i sin undervisning för att eleverna ska kunna nå en optimal kunskapsmässig och social utveckling.
Vår förhoppning är att forskargruppens intresse för systematiska studier av lärares didaktiska ledarskap kommer att bidra med användbar kunskap för och i lärares praktik. Vi hoppas också att våra studier ska ge blivande och verksamma lärare nya och mer precisa verktyg för att stötta elevers lärande på ett vetenskapligt grundat sätt.