Fotografi av Martin Larsson

Martin Larsson

Biträdande universitetslektor

När företag ingår i relationer med andra företag bör dessa relationer inte bara kosta i form av tid och resurser utan också tillföra ett mervärde. Att beskriva detta värde, och att förstå hur man kan öka värdet, är vad min forskning handlar om.

Relationer kan möjliggöra ett bredare värdeskapande

När företag ingår i relationer med andra företag bör alltså dessa relationer inte bara kosta i form av tid och resurser utan också tillföra ett mervärde. Att beskriva detta värde, och att förstå hur man kan öka värdet, är viktigt.

Jag är doktorand på avdelningen Industriell ekonomi och intresserar mig för frågor som rör affärsförhandlingar och relationer mellan företag. Min forskning baseras på en diskussion kring värdebegreppet vilket hjälper mig att förstå hur beslutsfattare resonerar men också att beskriva de effekter som relationer har på överenskommelser mellan företag. Förutom forskningen läser jag doktorandkurser och undervisar på 20 %.

Publikationer

2023

Martin Hoshi Larsson (2023) The formation of complex business arrangements: A within-firm dual case study

2022

Harald Brege, Martin Larsson, Fredrik Lindeberg (2022) Deregulating net neutrality: Exploring the impact of increased participation of technical actors in business model networks

2018

Martin Hoshi Larsson (2018) The role of context, activities, and organization, in Value-Based Procurement

2017

Martin Hoshi Larsson, Daniel Ellström (2017) Dynamic and static pricing in open-book accounting Qualitative Research in Accounting & Management/Emerald, Vol. 14, s. 21-37 Vidare till DOI

2016

Martin Hoshi Larsson, Jakob Rehme (2016) A Multiple Case Study on How SMEs Negotiate

Forskning

Korta fakta

Akademisk examen

  • Master i Internationell Industriell Ekonomi, Linköpings universitet, 2010

Undervisning

  • TEIE17 Industriell Ekonomi
  • TETS23 Inköp
  • TEIE42 Industriell försäljning
  • TEIM07 Industriell marknadsanalys

Uppdrag

  • Representant från LiU i Tillväxtledarskapsföretagen tillsammans med ALMI.