Industriell ekonomi (INDEK)

Industriell ekonomi är en avdelning vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling. Vi är en av de större i Sverige inom forskning och utbildning med inriktning mot affärsutveckling, ekonomisk styrning och industriell marknadsföring.

En hand håller i en laptopnespix

Forskning

Forsknings- och forskarutbildningsämnena inom avdelningen är industriell marknadsföring och ekonomiska informationssystem. Dessa har många beröringspunkter inom affärsutveckling och styrning av verksamheter, exempelvis nya affärsmodeller som är baserade på modern informationsteknologi. Inom forskningsområdet industriell marknadsföring har tre huvudsakliga forskningsspår utkristalliserats: Industriella tjänster, innovationssystem skog och trä, tillväxt i små och medelstora företag.  Forskningsområdet ekonomiska informationssystem bedriver forskning inom följande fyra områden: Strategisk IT-användning, med fokus på organisering kring IT-utnyttjande, strategisk ekonomistyrning, extern redovisning och revision samt IT och produktivitet.

Forskningsverksamheter

Senaste publikationer

2024

Marco Paiola, Roberto Grandinetti, Christian Kowalkowski, Mario Rapaccini (2024) Digital servitization strategies and business model innovation: The role of knowledge-intensive business services Journal of engineering and technology management, Vol. 74, Artikel 101846 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Alf Westelius (2024) Homo academicus as Guild, Employment, and Attitude: The Academy in Transition Debating ‘Homo Academicus’ in Management and Organization: Ontological Assumptions and Practical Implication, s. 275-304 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Mojtaba Hosseini, Staffan Brege, Tomas Nord (2024) When market leads innovation: The interplay of internationalisation, innovation and productivity among Swedish wood manufacturing SMEs The World Economy (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Suvi Nenonen, Kaj Storbacka, Alexey Sklyar, Hans Kjellberg (2024) Identifying effective market-shaping strategies: A fuzzy-set qualitative comparative analysis approach Industrial Marketing Management, Vol. 123, s. 12-30 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Brenda Nansubuga, Christian Kowalkowski (2024) Moving to subscriptions: service growth through business model innovation in consumer and business markets Journal of Service Management, Vol. 35, s. 185-215 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Utbildning

Industriell ekonomi

Industriell marknadsföring

Ekonomiska informationssystem

Utbildningsprogram

Masterprofiler

Nyheter

Fem lärare som fått diplom och blommor tittar glada in i kameran

Studenternas omdömen hyllar skickliga lärare

Varje år delas "Iplom" ut till de kurser som fått högst betyg i studenternas kursutvärderingar. I år har flera kurser särskilt utmärkt sig för sin höga undervisningskvalitet och det stora engagemanget från lärarna.

Manlig doktorand på campus.

Han studerar hur AI kan användas i kommunal handläggning

Kan artificiell intelligens förenkla och automatisera processen för begäran av allmän handling hos en myndighet? Doktoranden Micael Frideros vid LiU ska följa ett sådant försök.

Kvinnlig forskare i kontors- och undervisningsmiljö.

Affärsmodellen kan sätta fart på bilpoolen

Skulle du sälja bilen och gå med i en bilpool i stället? LiU-forskaren Brenda Nansubuga har studerat flera delningstjänster och drar slutsatsen att affärsmodeller som kombinerar flera olika transportmedel kan ha lättare att bli lönsamma.

Kontakt

Kontakter för examensarbete inom Ekonomiska informationssystem, Industriell ekonomi och Industriell marknadsföring

Besöksadress

Avdelningen för Industriell ekonomi
Infart 1, Hans Meijers väg
A-huset, ingång 13-15, Campus Valla

Postadress

Linköpings universitet

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Avdelningen för industriell ekonomi
Linköpings universitet
581 83 Linköping   

Organisation