Centrum för affärsmodellsinnovation - CBMI

AI skapat bild på en fiktiv stad i akvarell teknik.

Vid Centrum för affärsmodellsinnovation (CBMI) bedrivs forskning om hur företag kan skapa uthållig konkurrenskraft genom nya affärsmodeller och affärslogiker. Forskningen fokuserar på nya möjligheter för konkurrenskraft och värdeskapande för såväl enskilda företag som industriella ekosystem och samhället i stort.

Vår forskning befinner sig i framkanten av den internationella forskningsfronten och bedrivs i nära samverkan med näringsliv och offentliga organisationer.

Graf i blågröna färger som visar att Business model innovation innefattar Value proposition, Value creation och Value Capture
Affärsmodellsinnovation är en nyckelstrategi för att skapa konkurrenskraft i dagens dynamiska marknadsmiljö. Det handlar om förmågan att ständigt utveckla och vid behov omdefiniera sitt värdeerbjudande samt processerna för att skapa och fånga värde. En central del av affärsmodellsinnovation är att säkerställa att dessa processer inte bara är väl utformade, utan också flexibla och samordnade med varandra, både inom och över organisatoriska gränser. Fokus på värdeskapande och efterföljande värdefångst är också en central del av övergången till den cirkulära ekonomin.

Forskningen vid CBMI utförs främst inom tre forskningsspår:

  • Tjänstefiering (servitization) och tjänstebaserade affärsmodeller
  • Proaktiva marknadsstrategier och digitalisering
  • Hållbarhet i globala värdekedjor

Vid frågor om forskningen som sker på CBMI, kontakta centrets föreståndare Christian Kowalkowski eller någon av de seniora forskningsledarna inom respektive spår.

Håll dig uppdaterad med våra senaste aktiviteter och publikationer genom att följa CMBI på LinkedIn.

Forskning på CBMI

Mission

Syftet med centret är att samla spetsforskning om nya möjligheter för värdeskapande genom nära samverkan mellan forskare, näringsliv och offentliga organisationer.

Forskare

Doktorander

Publikationer

Här är de fem senaste publikationerna inom vårt område.

2025

Christian Kowalkowski, Victoria Kramer, Sertan Eravci, Anna Salonen, Wolfgang Ulaga (2025) Selling and sales management for successful servitization: A systematic review and research agenda Journal of Personal Selling & Sales Management (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Christian Kowalkowski, Victoria Kramer, Sertan Eravci, Anna Salonen, Wolfgang Ulaga (2025) Selling and sales management for successful servitization: a systematic review and research agenda Journal of Personal Selling & Sales Management (Artikel, forskningsöversikt) Vidare till DOI
Alexey Sklyar, David Sörhammar, Christian Kowalkowski, Bård Tronvoll (2025) Digital service orientation: unlocking servitization in service operations and service sales International Journal of Operations & Production Management, Vol. 13, s. 117-139 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Tanvir Ahmed, Christian Kowalkowski (2025) The new industry playbook: digital service innovation in multi-platform ecosystems Journal of Enterprise Information Management (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Brenda Nansubuga, Christian Kowalkowski, Hugo Guyader (2025) Service experience in the access economy: managing experiences in mobility services Handbook of Service Experience, s. 362-378 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI

Relaterad forskning inom industriell ekonomi

Om vår avdelning och institution