Centrum för affärsmodellsinnovation - CBMI

AI skapat bild på en fiktiv stad i akvarell teknik.

Vid Centrum för affärsmodellsinnovation (CBMI) bedrivs forskning om hur företag kan skapa uthållig konkurrenskraft genom nya affärsmodeller och affärslogiker. Forskningen fokuserar på nya möjligheter för konkurrenskraft och värdeskapande för såväl enskilda företag som industriella ekosystem och samhället i stort.

Vår forskning befinner sig i framkanten av den internationella forskningsfronten och bedrivs i nära samverkan med näringsliv och offentliga organisationer.

Graf i blågröna färger som visar att Business model innovation innefattar Value proposition, Value creation och Value Capture
Affärsmodellsinnovation är en nyckelstrategi för att skapa konkurrenskraft i dagens dynamiska marknadsmiljö. Det handlar om förmågan att ständigt utveckla och vid behov omdefiniera sitt värdeerbjudande samt processerna för att skapa och fånga värde. En central del av affärsmodellsinnovation är att säkerställa att dessa processer inte bara är väl utformade, utan också flexibla och samordnade med varandra, både inom och över organisatoriska gränser. Fokus på värdeskapande och efterföljande värdefångst är också en central del av övergången till den cirkulära ekonomin.

Forskningen vid CBMI utförs främst inom tre forskningsspår:

  • Tjänstefiering (servitization) och tjänstebaserade affärsmodeller
  • Proaktiva marknadsstrategier och digitalisering
  • Hållbarhet i globala värdekedjor

Vid frågor om forskningen som sker på CBMI, kontakta centrets föreståndare Christian Kowalkowski eller någon av de seniora forskningsledarna inom respektive spår.

Håll dig uppdaterad med våra senaste aktiviteter och publikationer genom att följa CMBI på LinkedIn.

Forskning på CBMI

Mission

Syftet med centret är att samla spetsforskning om nya möjligheter för värdeskapande genom nära samverkan mellan forskare, näringsliv och offentliga organisationer.

Forskare

Doktorander

Publikationer

Här är de fem senaste publikationerna inom vårt område.

2025

Leeya Hendricks, Paul Matthyssens, Christian Kowalkowski (2025) The Co-evolution of actor engagement and value Co-creation on digital platforms International Journal of Production Economics, Vol. 279, Artikel 109467 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

Marco Paiola, Roberto Grandinetti, Christian Kowalkowski, Mario Rapaccini (2024) Digital servitization strategies and business model innovation: The role of knowledge-intensive business services Journal of engineering and technology management, Vol. 74, Artikel 101846 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Suvi Nenonen, Kaj Storbacka, Alexey Sklyar, Hans Kjellberg (2024) Identifying effective market-shaping strategies: A fuzzy-set qualitative comparative analysis approach Industrial Marketing Management, Vol. 123, s. 12-30 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Brenda Nansubuga, Christian Kowalkowski (2024) Moving to subscriptions: service growth through business model innovation in consumer and business markets Journal of Service Management, Vol. 35, s. 185-215 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lisa Lundin, Daniel Kindström (2024) Managing digitalized touchpoints in B2B customer journeys Industrial Marketing Management, Vol. 121, s. 88-99 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Relaterad forskning inom industriell ekonomi

Om vår avdelning och institution