Centrum för affärsmodellsinnovation - CBMI

Kugghjul och händer
ALotOfPeople

Vid Centrum för affärsmodellsinnovation (CBMI) bedrivs forskning om hur nya affärsmodeller och affärslogiker kan skapa uthållig konkurrenskraft. Vår forskning fokuserar på nya möjligheter för värdeskapande för såväl enskilda företag som industriella ekosystem och samhället i stort.

Forskningen inom CBMI sker i fyra forskningsspår

Vår forskning befinner sig i framkanten av den internationella forskningsfronten och bedrivs i nära samverkan med näringsliv och offentliga organisationer.

  • Tjänstefiering (servitization) och tjänstebaserade affärsmodeller 
  • Proaktiva marknadsstrategier
  • Hållbarhet i globala värdekedjor
  • Teknologidriven affärsmodellsinnovation

Vid frågor om forskningen som sker på CBMI, kontakta Jakob Rehme eller någon av de seniora forskningsledarna inom respektive spår.

Läs mer om CBMI på engelska sidor

Vision

Syftet med centret är att samla spetsforskning om nya möjligheter för värdeskapande genom nära samverkan mellan forskare, näringsliv och offentliga organisationer.

Sociala medier

Följ oss på sociala medier

Följ gärna CBMI på LinkedIn och/eller på Twitter där vi bland annat publicerar uppdateringar om våra aktiviteter och publiceringar.

LinkedIn

Twitter/ X @CBMI_LiU

Forskning på CBMI

Forskare

Publikationer

Här är de fem senaste publikationerna inom vårat område.

2023

Joona Keranen, Mario Kienzler, Anna Salonen, Harri Terho, Dirk Totzek (2023) Gain-sharing in performance-based contracting: How risk and fairness drive business customers willingness-to-switch to a gain-sharing arrangement Industrial Marketing Management, Vol. 115, s. 172-184 Vidare till DOI
Emelie Havemo (2023) Sustainable Trajectories for Business Model Innovation Journal of Business Models, Vol. 11, s. 58-67 Vidare till DOI
Daniel Kindström, Hannu Makkonen, Valtteri Kaartemo (2023) Delineating the fuzzy front end of market shaping Industrial Marketing Management, Vol. 112, s. 51-59 Vidare till DOI
Jonas Holmqvist, Christian Kowalkowski (2023) Traceability in luxury: Harnessing B2B relationships to enhance ethical practices in the luxury industry Industrial Marketing Management, Vol. 111, s. 257-267 Vidare till DOI
Joona Keraenen, Dirk Totzek, Anna Salonen, Mario Kienzler (2023) Advancing value-based selling research in B2B markets: A theoretical toolbox and research agenda Industrial Marketing Management, Vol. 111, s. 55-68 Vidare till DOI

Relaterad forskning inom industriell ekonomi

Om vår avdelning och institution