Utbildning
Som programansvarig för Psykologprogrammet arbetar jag framförallt med utbildningens kvalitet och genomförande. En roll som jag har haft sedan dec 2022. Det är en ynnest att få upprätthålla och utveckla en god utbildning för framtida psykologer med så många drivna och konstruktivt kritiska studenter och lärare på programmet.
På Psykologprogrammet är jag kursansvarig för kurserna Introduktion till psykologi som ämne och profession (735g31), Forskningsmetodik 1 - Grunder och teorier (735g71) och Utvecklingspsykologi 4 - Vuxenliv och åldrande (735g79). I övrigt så undervisar jag i utvecklingspsykologi och kvalitativa metoder på andra kurser på samma utbildning.
Jag har också erfarenhet av att bland annat ha undervisat på de Kognitionsvetenskapliga programmen, HR-programmen, och fristående kurser i Psykologi och Beteendevetenskap.
Forskning
Jag disputerade 2016 i Kognitionsvetenskap på ämnet prospektivt minne hos äldre och hur dessa formar och använder sin fysiska omgivning på sätt som hjälper eller stjälper prospektivt minnande, dvs. förmågan att komma ihåg vad en ska göra vid rätt tillfälle. Äldre presterar lika bra och ibland bättre än yngre när förmågan att komma ihåg vad en ska göra testas i vardagssituationer. En förklaring till detta är att äldre har en mer utvecklad förmåga att forma och använda omgivningen på intelligenta sätt. För att förklara mina observationer använde jag ett teoretiskt verktyg som kallas för distribuerad kognition, som tidigare främst använts i professionella högteknologiska högriskmiljöer för att förstå tänkande, så som minne, och prestation som något som uppstår i samspelet mellan människor och deras omgivningar.
Det är med denna teoretiska ansats och med ingången att äldre har en bra förmåga att använda och forma omgivningen för att hantera vardagsaktiviteter jag också har studerat hur personer med en demensdiagnos, Alzheimers i synnerhet, hanterar vardagssituationer i samspel med omgivningen. Samtidigt som det finns en förmåga att undersöka så skapar sjukdomsförloppet utmaningar för bland annat förmågan att använda omgivningen, som i sin tur ställer nya krav på den fysiska miljöns utformning.
I närtid ingår jag i projekt som studerar samspelet mellan resenärer liksom oskyddande trafikanter och självkörande fordon. Utmaningar ligger i att förstå hur fordonen på ett begripligt och säkert sätt ska förmedla vad de gör, ser och planerar att göra.
Tidigare har jag också ingått i projekt som studerat beslutsfattande och mer specifikt relationer mellan olika kognitiva förmågor och risk- och nyttobedömningar.