Avdelningen för psykologi (PSY)

Psykologi, läran om människans tänkande och beteende, är ett ämne som ständigt fascinerar. Vid Avdelningen för psykologi utbildar vi psykologer och psykoterapeuter som är rustade för att möta arbetslivets utmaningar och framtida klienter på bästa sätt. Men också kognitionsvetare och personer som fördjupat sig inom psykologiämnet som är redo att omsätta sina kunskaper i praktiken. Vår forskning bidrar bland annat med banbrytande kunskap kring behandling av psykisk ohälsa, kognitiva förmågor hos barn och vuxna, socialt samspel och grupprocesser. 

Forskning inom psykologi

En flykting.

SAHA - digitala insatser för psykisk ohälsa hos flyktingar

Insatser för att upptäcka och främja psykisk hälsa hos flyktingar – utveckling av och forskning på digitala verktyg för bedömning och behandling av ångest, depression, posttraumatisk stress, sömnproblem och migrationsrelaterad psykisk ohälsa.

Fåglar som flyger i en formation över himlen.

Internationellt nätverk för välbefinnande

Vår forskning omfattar hela fältet om vetenskapen om välbefinnande inom olika populationer för att främja hälsa och minska stress inför 2000-talets utmaningar.

Närbild på en kvinnas händer som skriver på en bärbar dator.

Forskningsgruppen för internet, hälsa och klinisk psykologi

Forskningsgruppen arbetar kring en rad olika områden som ångest, depression och hälsoproblem som tinnitus och kronisk smärta. Många projekt arbetar med KBT-behandling via Internet.

En äldre man och ett litet barn tittar på en mobiltelefon tillsammans. De sitter på en soffa i ett väntrum på ett sjukhus.

Att växa upp i en digital värld

Låter vi våra barn använda digitala media för mycket och för tidigt i livet? Innebär tillgången till den digitala världen en hjälp för små barn att lära sig om hur världen fungerar? Den är studien följer 100 barn från spädbarnsåldern och uppåt.

Tre barn äter lunch på förskola.

Förskolemåltider

Det  finns mycket prat om den pedagogiska måltiden men vad händer egentligen när barn och deras lärare äter tillsammans? Detta projekt undersöker hur multimodala resurser underhåller och stödjer ätbeteendet och social interaktion inom förskolan.

En person som kastar överbliven pasta i papperskorgen.

Smaka lite först: Kommunikativa strategier för minskat matsvinn i förskolans måltider

Att minska "tallrikssvinnet" under förskoleluncher är en hårfin balans mellan matpreferenser, mättnad och våga smaka på ny mat. I detta innovativa projekt undersöker vi vilka kommunikationsstrategier som kan bidra till att minska matsvinnet.

En grupp människor sitter i en trång och mörk lokal. De lyssnar på en talare.

WHOLE - Forskning om organisatorisk och social arbetsmiljö

Ledning, organisationsstruktur och belöningssystem är faktorer som kan påverka organisatorisk och social arbetsmiljö. Vi undersöker hur dessa faktorer påverkar individers arbetsupplevelse, förekomst av mobbning, sjukskrivningsnivå och upplevd hälsa.

Barn tittar på sina datorer och telefoner.

Att börja skolan i en digital värld

Skärmtid, teknikförbud och moralpanik - Hur påverkar vår digitala värld våra barns utveckling? Måste vi begränsa den tid vi och barnen använder oss av digitala media eller ger digitala media oss ett försprång i livet?

Regnbåge leksak.

Fysisk, psykisk och reproduktiv hälsa hos hbtq-personer under graviditet, födande och i tidigt föräldraskap

Forskningsprojektet följer hälsa och upplevelser hos hbtq-personer under graviditet, födande och i tidigt föräldraskap, för att bidra till viktig kunskap inom ett outforskat område, både i Sverige och internationellt.

Nyheter

Anett Sundqvist utomhus på Campus Valla, Linköping.

Engelska på skärmen – sämre för svenska barns språk

Fem-åringar som konsumerar mycket digitala medier på engelska får sämre språkförmåga på svenska. Det visar ny forskning från LiU. Därför borde debatten handla mer om innehållets kvalitet och språk än om skärmtid, menar forskarna.

Forskning för hållbar framtid får nära 20 miljoner i bidrag

Ett oväntat samarbete mellan materialvetenskap och beteendevetenskap. Utveckling av bättre tjänster för att hantera klimatförändringarna. Det är två forskningsprojekt vid LiU som får stora stöd från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.

Nathalie Hallin och Hajdi Moche i samtal.

Religiösa är inte mer generösa – med ett undantag

Troende är inte mer generösa än ateister – så länge de inte vet vad mottagaren tror på. Då ökar givmildheten påtagligt, men framför allt för att man ger mer till dem med samma religion. Det visar en undersökning från Linköpings universitet.

Senaste publikationer

2025

Lois Vanhee, Gerhard Andersson, Danilo Garcia, Sverker Sikstroem (2025) The rise of artificial intelligence for cognitive behavioral therapy: A bibliometric overview Applied Psychology: Health and Well-Being, Vol. 17, Artikel e70033 (Artikel, forskningsöversikt) Vidare till DOI
Linda Pettersson, Karin Bertills (2025) Att utveckla samsyn för att öka tillgängligheten till vuxna och bygga trygga relationer Venue, Vol. 27, s. 3-3 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Melanie Svensson, Örjan Dahlström, Marita L. Harringe, Joanna Kvist (2025) Patients follow four clusters of participation in physical exercise after an ACL injury. Results from the NACOX cohort study Journal of Science and Medicine in Sport, Vol. 28, s. 298-304 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Michael Rosander, Helge Hoel, Stefan Blomberg (2025) Protected grounds of discrimination and the risk of workplace bullying Frontiers in Psychology, Vol. 16, Artikel 1488010 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Hugo Wallen, Brjann Ljotsson, Perjohan Lindfors, Erik Forsell, Hugo Hesser, Cecilia Svanborg (2025) Internet-Delivered Exposure-Based Cognitive Behavior Therapy for Irritable Bowel Syndrome: A Clinical Effectiveness Study American Journal of Gastroenterology, Vol. 120, s. 856-863 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Mikael Heimann (2025) Brain Activity Study Showed the Benefits of Parents Reading Printed Books to Their Children Rather Than Using Tablets Acta Paediatrica (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Philip Millroth, August Collsiöö (2025) Improving mental health diagnostic quality through cognitively tractable definitions Nature Mental Health, Vol. 3, s. 393-395 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lis Johles, Peter Molander, Carolina Lundqvist (2025) The role of mindfulness in improving quality of life among student-athletes: a pilot mediation study Frontiers in Psychology, Vol. 16, Artikel 1479584 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Theodor Mejias Nihlén, Tove Lundberg, Matilda Wurm, Anna Malmquist (2025) Transgender and Gender-Diverse Individual's Experiences of Openness and Concealment at Work in Sweden Scandinavian Journal of Psychology (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Leelo Keevallik, Emily Hofstetter, Agnes Lofgren, Sally Wiggins Young (2025) Response cries and syntax Journal of Pragmatics, Vol. 240, s. 91-108 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Avdelningen för psykologis årsrapporter

Årsrapporten ger dig en överblick av den forskning som bedrivs på avdelningen. 

Psykologiavdelningen har flera forskare och forskningsgrupper. Vi täcker ett brett spektrum av ämnen inom psykologin, inklusive kognitiv, utvecklingspsykologi, socialpsykologi, hälsopsykologi och klinisk psykologi.

Utbildningar

Forskarutbildning

Psykologmottagningen

Kontakta oss

Administration

Medarbetare