Som lärare i biologi och naturkunskap har jag alltid haft ett brinnande intresse för naturvetenskaplig utbildning och undervisning. Detta intresse har gradvis utvecklats till en forskningsinriktning, och mitt avhandlingsprojekt syftar till att undersöka naturvetenskaplig undervisning på Komvux.
Projektet är förankrat i läroplansteori och strävar efter att analysera undervisningen från styrdokument till praktik. Målet är att få en djupare förståelse för hur naturvetenskapliga ämnen undervisas inom Komvux, med ett särskilt fokus på lärarnas perspektiv.
Jag anser att lärarna utgör de centrala tolkarna av läroplaner och ämnesplaner. Genom sitt arbete blir lärare nyckelaktörer i att förvandla riktlinjer till den praktiska verklighet som utspelar sig inom klassrummens, eller lärplattformens, "väggar". I min forskning utforskar jag bland annat hur lärarna påverkas av en mängd olika faktorer som både möjliggör och begränsar deras planering och genomförande av undervisningen.