Avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande (PVL)

Vi lyfter fram det livslånga lärandet, med särskilt fokus på vuxnas lärande i vuxenutbildning, folkbildning och yrkesutbildning. 

Här finns både en av världens största vuxenpedagogiska forskningsmiljöer och Sveriges enda utbildning till folkhögskollärare. Vi har också en yrkesdidaktisk inriktning som omfattar såväl ungdomars som vuxnas lärande i yrkesutbildning, och här utbildar vi yrkeslärare. Mimer, ett nationellt nätverk och program för folkbildningsforskning har också sitt säte vid avdelningen.

En internationell prägel innebär att vi har omfattande samarbete med olika delar av världen, bland annat i magisterprogrammet Adult Learning and Global Change, som genomförs i samverkan mellan fyra universitet på fyra kontinenter.

Inom avdelningen drivs även Mimer, det nationella programmet för folkbildningsforskning, redaktionsarbetet för den europeiska vuxenpedagogiska forskningstidskriften RELA, European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, och för den nordiska forskningstidskriften om yrkesutbildning NJVET, Nordic Journal of Vocational Education and Training.

Tillsammans med den arbetslivspedagogiska forskning som bedrivs inom Avdelningen för pedagogik och sociologi är forskningen om vuxnas lärande vid IBL ledande i Sverige och framstående även internationellt. Internationell forskningssamverkan drivs bland annat med University of Technology i Sydney, University of Western Cape, Kapstaden, University of British Columbia, Vancouver, University of Stirling, Stirling.

Grundutbildning

Inom avdelningen bedrivs omfattande grundutbildning. Dels finns folkhögskollärarprogrammet (F-programmet), som Linköpings universitet är ensamt om att kunna erbjuda i Sverige, och Yrkeslärarprogrammet. Dessutom finns fristående kurser för den som vill utveckla sin kunskap om vuxnas lärande i bland annat vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning. En annan unik utbildning är the Intercontinental Master's Programme in Adult Learning and Global Change.

Kontakt

Forskning vid PVL

Skriftserier

Studier av vuxenutbildning och folkbildning

I vår skriftserie Studier av vuxenutbildning och folkbildning (tidigare Studier av vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning) publicerar vi rapporter inom detta forskningsområde. Skrifterna finns tillgängliga i vår publikationsdatabas.

Skriftserien Studier av vuxenutbildning och folkbildning (länk till publikationsdatabasen Diva)

Utbildning

Kvinna undervisar vuxna elever. Läraren har en grå tröja, svart halsduk och rakat hår.

Folkhögskollärare, 60 hp

Är du övertygad om att skolan kan förändra samhället? Utbildningen till folkhögskollärare passar dig som redan har ämneskunskaper och som vill möta och undervisa vuxenstuderande på folkhögskola eller studieförbund.

Kvinna i kockmössa står i ett restaurangkök och tittar in i kameran

Yrkeslärare, 90 hp

Det här är lärarutbildningen för dig som har mycket goda yrkeskunskaper inom något ämne och som vill föra dessa kunskaper vidare som lärare i gymnasieskolan eller som pedagog eller utbildare.

Tre studenter med olika etnicitet sitter och samtalar på en gräsmatta

Adult Learning and Global Change, 60 hp

Kunskap om globalisering kräver inlärningsförmåga i situationer som spänner över stora kulturella och geografiska klyftor. Utbildningen är ett samarbete mellan två universitet på olika kontinenter, vilket gör den unik.

Konferenser

Uppdragsverksamhet

Avdelningen genomför många uppdrag inom vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning. Det handlar om såväl uppdragsutbildningar som utvärderingar, utredningar och andra utvecklingsuppdrag. Uppdragen inom högre utbildning innebär även stora interna engagemang i universitetets Didacticum.

En kvinna skrattar i en klassrumsmiljö.

Att leda vuxenutbildning, 7.5 hp

Den här utbildningen är för dig som är rektor inom kommunal vuxenutbildning och vill fördjupa dig i vuxenutbildningens framväxt, organisation, uppdrag och mål, med fokus på dess ledning.

En manlig lärare pratar med en student i klassrummet.

Komvux – organisering och förutsättningar för vuxnas lärande

För dig som arbetar på Komvux och vill stärka din kunskap om vuxnas lärande och vad som särskiljer Komvux som utbildningsform när det gäller dess organisering och förutsättningar.

En man diskuterar med läraren i en klassrumsmiljö.

Vuxenpedagogisk verkstad

För dig som leder vuxnas lärande, och vill få en pedagogisk verktygslåda för vuxnas lärande. Utbildningen ger dig den senaste teoretiska kunskapen från LiU:s forskare tillsammans med ett lärorikt erfarenhetsutbyte mellan er kursdeltagare.

Med kunskap att ge den rätta bilden av folkhögskolan

Som enda lärosäte i Sverige examinerar LiU folkhögskollärare. Cecilia Lindholm tog sin examen genom uppdragsutbildningarna FUD och hon tror att möjligheten att ta examen är viktig för att stärka folkhögskolan som utbildningsform.

Forskarutbildning

Forskarseminarium

Forskarseminariet för yrkesdidaktik och yrkesutbildning

Forskarseminariet anordnas av den yrkesdidaktiska forskningsmiljön vid PVL

Tid: 10:15–12:00. Vi bjuder på smörgås från kl. 10:00.
Plats: Konferensrum Blackbox IBL Campus Valla, Hus D, plan 3. Vi planerar att erbjuda möjlighet att delta på distans, mer information kommer om detta!

Kontaktpersoner är Per Andersson och Sofia Nyström.

Seminarier våren 2024

Fredag 8 mars

Jan Axelsson, Karlstads universitet.

Sammansvetsande yrkesämnesdidaktik – en studie om transformation, variation och interaktion i svetsundervisning

Jan Axelsson presenterar sin licentiatuppsats som är resultaten från ett praktiknära forskningsprojekt i verkstadsmiljö på gymnasiet. Projektet drevs i samverkan mellan forskare och yrkeslärare på ett industritekniskt program med inriktning svetsteknik. Presentationen behandlar hur transformation av ämnesinnehåll och yrkeskunnande blir till undervisning där den tentativa undervisningsteorin CAVTA (Conversation Analysis and Variation Theory Approach) används. Utifrån konkreta exempel visas hur lärare systematiskt utvecklar sin undervisning genom att synliggöra ett lärandeobjekt och dess förväntade kritiska aspekter, samtidigt som elever ges möjlighet att i interaktion med lärare uppvisa sin förståelse för det som ska läras. Presentationen avslutas med en kort information om det av Skolforskningsinstitutet finansierade forskningsprojektet Yrkesämnesdidaktiska förhållningssätt. Detta projekt påbörjades 2023 och det syftar till att utveckla undervisning i andra yrkesämnen än svetsning.

 

Forskarseminariet vuxenutbildning och folkbildning

Tid: Fredagar 10:15–12:00. Vi bjuder på smörgås från kl. 10:00.
Plats: Konferensrum Greyhound.
Kontaktperson är Andreas Fejes.

Sidan uppdateras löpande med information om kommande seminarier.

Seminarier våren 2024   

Fredag 15 mars

Fredag 12 april

Ingela Portfelt, universitetslektor Karlstads universitet, presenterar sin forskning. Mer information kommer snart. 

Fredag 26 april

Tema hållbarhet med Diana Holmqvist och Natalia Tomczyk Lövfors. Mer information kommer. 

Fredag 3 maj kl 13-15

Besök av ESREAS styrelse.
Observera tiden!

Fredag 17 maj

Helena Iacobaeus, doktorand i statsvetenskap vid LiU, presenterar paper för feedback - What’s in a name? How street level bureaucrats label citizens while enhancing digital citizenship. 

Andreas Lagerlöf, doktorand IBL/PVL, presenterar artikelutkast för kommentarer och återkoppling.

Fredag 31 maj

90-procentseminarium Louise Malmström. Granskare är docent Ola Segnestam Larsson vid Marie Cederschiöld högskola.

Fredag 14  juni

Relaterat innehåll

Medarbetare

Organisation