04 februari 2020

Alla gillar väl stora maskiner? Som doktorand på Avdelningen för fluida och mekatroniska system är Samuel Kärnell med och utvecklar framtidens mobila arbetsmaskiner. ”Annorlunda och roligt”, säger han om forskarstudierna.

Samuel Kärnell, doktorand i hydraulik.
Samuel Kärnell i labbet där han utför de praktiska delarna av sin forskning. Till vänster lyftkranen som han arbetar mest med. Foto: Mikael Sönne

Berätta, vad gör du!

- Forskningsprojektet där jag ingår ska ta fram lösningar för hydraulsystem som drivs av elmotorer. Den övergång till eldrift vi nu ser början på innebär helt nya förutsättningar och gör det mer intressant att utveckla nya hydraulsystem. För stunden tittar jag på interaktionen mellan elmotor och en ny typ av hydraulpump. Projektet drivs i samarbete mellan LiU och ett antal företag inom Hudiksvalls Hydraulikkluster.

Varför doktorerar du?

Samuel Kärnell, doktorand i hydraulik.

- För att det är en väldigt bra möjlighet till att fördjupa sig inom något jag tycker är skoj och är intresserad av.

Hur är det att doktorera?

- Annorlunda och roligt, skulle jag säga. Man får i princip betalt för att sitta och fundera och göra sådant som ingen annan gjort förut. Man vet inte vad som kommer ut i slutänden, och den ovissheten är ju lite av själva grejen med forskning. Det är väldigt fritt och man har stora möjligheter att påverka sitt arbete. Det blir helt enkelt vad man gör det till.

Vad är bäst/roligast?

- Utöver det där om frihet är det också kul att få åka runt och träffa en massa duktiga människor. Och att de av någon oklar anledning faktiskt lyssnar på vad man har att säga. Möjligheterna till att åka utsocknes tycker jag också är tillfredsställande i sig. Hittills har studierna lett mig till bland annat USA, Ryssland, Tyskland och det exotiska Finland.

Vad gör ditt ämne så intressant?

- Alla tycker väl om stora maskiner? Jag har i alla fall alltid varit fascinerad av sådana och att få vara med och utveckla framtidens arbetsmaskiner, såsom grävlastare och lastbilskranar, är därför såklart intressant. Det handlar dels om att minska maskinernas energiförbrukning men också om körbarhet och dynamik. Man ska dock komma ihåg att det i slutändan trots allt handlar om att man ska få någonting att röra på sig. Det är reglering och systemperspektiv som gäller, så ämnet är inte så begränsat som det kanske först kan tyckas.

Skulle du rekommendera andra att doktorera?

- Ja! Man bör vara beredd på att det kan bli mycket självständigt arbete och eget ansvar. Men är man självständig och engagerad i ämnet, då är det verkligen att rekommendera.

Något tips om någon funderar på att doktorera?

- Att prata med doktorander i det aktuella ämnet. Man kan få många olika skildringar av tillvaron och det kan ju vara trevligt att veta vad man ger sig in på.