27 september 2022

Knappt har 5G blivit verklighet, då frågan om vad 6G kommer att innebära ställs. Det var utgångspunkten då 2022 IEEE SPS - EURASIP Summer School arrangerades vid Linköping universitet.

Deltagarna vid 2022 IEEE SPS - EURASIP Summer School
Deltagarna på 2022 IEEE SPS - EURASIP Summer School Per Wistbo Nibell
Det var fullsatt till sista stol då 119 personer från 20 länder samlades kring temat “Defining 6G: Theory, Applications, and Enabling Technologies”. Under några intensiva dagar bjöds det på ett digert schema med bland annat keynotes, posterpresentationer och föredrag med efterföljande diskussioner kring sjätte generationens mobilnät.

Erik G. Larsson, professor och chef för avdelningen för kommunikationssystem vid Institutionen för systemteknik (ISY) vid Linköpings universitet. Foto Thor Balkhed - Jag är otroligt imponerad över den energi som vi hade under fyra dagar. Med en fullsatt föreläsningssal och med intressanta föredrag och diskussioner till sista minuten, så kan jag summera det som en enorm framgång. Det säger Erik G. Larsson, professor i kommunikationssystem vid Linköpings universitet. Tillsammans med Petar Popovski från Ålborgs universitet i Danmark var han huvudansvarig för arrangemanget.

- Framgångsreceptet för sommarskolan är att det bjöds på ett oerhört bra program med föreläsare som täckte relevanta ämnen, som är väl kända i fältet och de bästa i sina ämnen. Dessutom var timingen optimal med 6G som tema. Att vi också var ett av de första eventen inom området, där vi kunde ses fysiskt efter alla restriktioner på grund av covid, gjorde att det blev så oerhört lyckat, säger Erik G. Larsson.

Brett och digert program kring 6G

Under sommarskolan bjöds det på keynotes från företagen Ericsson och Huawei. De var mer övergripande i sin karaktär, där respektive företag pekade ut sitt perspektiv och framtidsvision. Sedan bjöds det på föredrag kring tillämpningar som handlade mer om hur behovsbilden ser ut för ny teknologi inom 6G.

En bärande del var de föreläsningar som spände över ett antal teknologiområden, där det runt om i världen pågår febril forskningsaktivitet kring 6G. Exempel på teman var skärningspunkten mellan artificiell intelligens (AI) och trådlös kommunikation, cyberfysiska system, semantisk kommunikation, Internet of Things (IoT) och massiv åtkomst, säkerhet och tillförlitlighet för 6G-system.

Deltagarna hade även möjlighet att ta del av en postersession med cirka 30 posters, företrädesvis från doktorander, som presenterade sina arbeten.

Värdefullt att kunna träffas

Ansvarig för det tekniska programmet var biträdande universitetslektor Zheng Chen vid avdelningen för Kommunikationssystem, Institutionen för systemteknik, vid Linköpings universitet. Hon var också väldigt nöjd när hon summerade 2022 IEEE SPS - EURASIP Summer School.

Foto Karl Öfverström - Det känns väldigt bra att vi kunde bjuda på ett så brett program som vi gjorde. Redan i planeringsstadiet utgick vi ifrån vilka ämnen vi ville inrikta oss på. Sedan tittade vi på vilka som bäst skulle vara lämpade att komma och föreläsa, säger Zheng Chen.

Med inbjudna gästföreläsare från länder som Frankrike, Storbritannien, Danmark, Belgien, Österrike, Spanien och Finland blev det ett mycket uppskattat och varierat program med internationell prägel.

- Det var ett väldigt digert program, men också dynamiskt. En av de viktigaste sakerna tror jag också var att deltagarna faktiskt hade möjlighet att träffas fysiskt på plats. Det är väldigt värdefullt. När jag summerar så gick det faktiskt bättre än vad jag hade hoppats på och jag är väldigt nöjd, säger Chen.

FAKTA: 2022 IEEE SPS - EURASIP Summer School

Organisationskommitté

General Co-chairs:
Erik G. Larsson, ISY, Linköpings universitet, Sverige
Petar Popovski, Ålborgs universitet, Danmark

Technical Chair:
Zheng Chen, ISY, Linköpings universitet, Sverige

Keynote Chair:
Nikolaos Pappas, Linköpings universitet, Sverige

Industry Chair:
Matti Latva-Aho, Uleåborgs universitet, Finland

Sponsorer: IEEE Signal Processing Society och European Association for Signal Processing (EURASIP).

Gulsponsorer: Ericsson och Huawei.

Mer information: 2022 IEEE SPS - EURASIP Summer School