10 maj 2019

Här har ni dem - årets bidrag från LiU-studenter i tävlingen Delsbo electric. Målet är högt satt: att vinna och kanske slå världsrekord i låg energiförbrukning.

Gänget bakom Rail Snail 3: William Pommer, Joel Bällman, Edin Trumic, David Salomonsson, Erik Bergkvist, Oskar Högberg, Daniel Sarwe, Oskar Werin och Sebastian Granath.

Gruppen bakom miljö-vagnen: John Klahr, Jonathan Ceder, Christine Larshans, Felix Möller, Simon Karlsson, Josef Wallertz, Victor Lewén och Filip Berlin. Sittande: Oskar Hägg

Bygger vidare på fjolåret

I Delsbo Electric gäller det att konstruera rälsbundna fordon med så låg energiförbrukning som det det bara går. Årets tävling avgörs i Delsbo den 25 maj på en 3,4 kilometer lång bana där energiåtgången per person och kilometer (personkilometer) mäts och jämförs. Ekipagen ska vara batteridrivna och rymma mellan två och sex personer.

Vinnarna har flera år i rad slagit världsrekord i låg energiförbrukning. Förra året kom ett av de två LiU-lagen trea i huvudklassen, medan det andra vann innovationspriset med sin inriktning på miljö och hållbarhet.

Årets bidrag ska vara ännu vassare.

- Vi har förbättrat fordonen på en rad punkter. Målet är bättre resultat än förra året, sade studenterna när tågen för första gången testades på räls i mitten av maj.

Fiskkartong i karossen

Rail Snail 3, som den ena vagnen heter, har fått effektivare utväxling och större och hårdare hjul för minskad friktion. Elsäkerheten har också förbättrats jämfört med i fjol.

Det andra tåget (än så länge utan officiellt namn), har lättats från 150 till drygt 100 kilo. Det har utrustats med svagare motor och justerbar utväxling för att varvtalet ska optimeras. Det har också en unik kaross i vattentålig kartong från företaget Stora Enso.

- Från början togs kartongen fram för att paketera fisk. Vi sponsrar studenternas bygge och det är väldigt spännande att se hur materialet kan användas på ett helt annat sätt, sade representanter för företaget som var med vid provkörningen.

Studenternas tågbygge är ett kandidatprojekt under tredje året på Maskinteknikprogrammet. Vid sidan av de två fordonen har en tredje grupp arbetat med modeller och beräkningar för att minimera energiförbrukningen. Det arbetet kommer vara till stor nytta i nästa års tävling.

Läs mer om tävlingen: Delsbo Electric

FOTNOT: Hur gick det då? Jo, Rail Snail kom trea med 1,27 Wh per personkilometer. Det andra tåget, som döptes till Eco Delsbo Truncus, slutade på fjärde plats med 3,64 Wh/pkm. Vinnaren från Högskolan Dalarna, Eximus IV, slog nytt världsrekord med 0,63 Wh/pkm.

Läs om förra årets tävling