21 juni 2018

Med låg energiförbrukning, solpaneler och en kaross nästan helt i trä vann studenter från Linköpings universitet innovationspriset vid tävlingen Delsbo Electric som avgjordes 26 maj.

Energi i centrum

I Delsbo Electric tävlar ingenjörsstudenter från hela Sverige om att bygga tåg med extremt låg energiförbrukning. Vinnaren av tävlingen har flera år satt världsrekord i energiförbrukning mätt per person och kilometer.

I samband med tävlingen delas ett innovationspris ut till det fordon som anses mest nyskapande. I år gick utmärkelsen till studenter från Civilingenjörsprogrammet för maskinteknik och deras tåg Helios – konstruerat med ett genomgående miljö- och hållbarhetstänkande. Förutom den låga energiförbrukningen är hela fordonen byggt i förnyelsebara material och drivs med hjälp av solpaneler på taket.

- Det är ett fint koncept som inspirerar oss till att tänka på energieffektivitet under hela livscykeln, inte bara när tåget är i användning. Vi vill belöna nyfikenhet och kreativitet och Helios innebär verkligen båda delarna, säger Paul Bogatir, chef för Hudiksvalls hydraulikkluster och ordförande tävlingsjuryn.

Nytänkande

Lars Gustavsson, huvudansvarig för Delsbo Electric, är lika positiv till bidraget från LiU:

- Jakten på låg energiförbrukning gör att de tävlande tvingas ta bort allt som konsumerar energi. Ibland gör det att innovationerna hämmas. Med det här priset vill vi uppmärksamma nya sätt att tänka, ny teknologi och ny design, säger han.

Emil Fernlund i det vinnande laget säger att man är "otroligt stolta" över utmärkelsen. Målet var hela tiden att vinna just innovationspriset, men flera andra bidrag höll också hög klass och konkurrensen var hård. En viktig orsak till segern var att laget tog hänsyn till energiförbrukningen under tågets hela livscykel.

Samhällsvinster

- Vi har även visat att tåg med solpaneler kan köras på räls där elektricitet inte finns. Det kan medföra stora samhällsvinster i dessa områden, säger han.

Vad är det viktigaste ni har lärt er?

- Den stora lärdomen är nog att arbeta sammansvetsat och att ta sig an problemen som en grupp. Att arbeta med människor med olika erfarenheter, styrkor och svagheter gör att man får möjligheten att lyfta varandras koncept och idéer, vilket vi verkligen lyckats med, säger Emil Fernlund.

Huvudtävlingen i Delsbo Electric vanns av Eximus III, Högskolan i Dalarna, med 0,63 Wh per personkilometer. Det andra bidraget från Linköping - Rail Snail 2 - kom trea med 1,09 Wh/pkm. Helios slutade på femte plats med 1,89 Wh/pkm.

Se filmen från årets tävling

Kontakt

Senaste nytt från LiU

Serverrum,data på svart skärm.

Maskinpsykologi – en brygga till generell AI

AI som är lika intelligent som människor kan bli möjlig tack vare psykologiska inlärningsmodeller, kombinerat med vissa typer av AI. Det menar Robert Johansson som i sin avhandling har utvecklat begreppet maskinpsykologi.

Forskning för hållbar framtid får nära 20 miljoner i bidrag

Ett oväntat samarbete mellan materialvetenskap och beteendevetenskap. Utveckling av bättre tjänster för att hantera klimatförändringarna. Det är två forskningsprojekt vid LiU som får stora stöd från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.

Innovativ idé för effektivare cancerbehandlingar prisas

Lisa Menacher har tilldelats Christer Giléns stipendium 2024 inom området statistik och maskininlärning för sin masteruppsats. Hon har använt maskininlärning i ett försök att göra val av cancerbehandling mer effektivt.