Om tvåstegsverifiering

Med tvåstegsverifiering minskar du risken att okända loggar in på ditt konto och missbrukar det. Tvåstegsverifiering bidrar med en extra bekräftelse på att det är du och ingen annan som loggar in på ditt LiU-konto när du befinner dig utanför campus. Du har även möjlighet att neka inloggningsförsök som du inte känner igen.

Om du varit student tidigare eller har en ny telefon

  1. Om du har varit student på LiU tidigare eller har en ny telefon: börja med att rensa dina enheter som du tidigare har angett i LiU:s system innan du sätter upp din tvåstegsverifering på nytt. Det gör du via https://reset.tsv.liu.se.
  2. Fortsätt sedan med att följa manualen för tvåstegsverifiering för att lägga till din nya enhet.

Ny student

Kom igång och lägg till tvåstegsverifiering på ditt konto genom att följa manualen för tvåstegsverifiering.

Viktigt när du redan har tvåstegsverifiering

Verifiering utanför campus

När du aktiverat tvåstegsverifiering och befinner dig utanför våra campus och ska logga in på IT-tjänster behöver du verifiera din inloggning med hjälp av appen Microsoft Authenticator i din mobiltelefon.

Du kommer att meddelas vid inloggning när du behöver verifiera dig. Se till att ha notiser påslagna i appen.

På campus har du alltid åtkomst till LiU-resurser utan tvåstegsverifiering om du använder Eduroam-nätverket.

Stoppa obehöriga försök till inloggning

Får du en verifieringsförfrågan i appen vid något tillfälle när du själv inte håller på att logga in på ditt konto: välj att neka inloggningen. Det kan vara någon annan som försöker använda dina kontouppgifter, vilket du med tvåstegsverifiering har möjlighet att hindra.

Väljer du att neka en inloggning får du en följdfråga om du vill rapportera denna händelse som ett bedrägeriförsök. Väljer du att göra det skickas ett ärende till LiU:s IT-säkerhetsgrupp.

Återställ tvåstegsverifiering

Har du varit student tidigare, har en ny telefon eller problem med tvåstegsveriferingen? Du kan återställa tvåstegsverifieringen med hjälp av bank-id och ställa in den på nytt. Besök den här sidan för att återställa med bank-id: reset.tsv.liu.se

Har du som är student inte bank-id behöver du kontakta Infocenter för att få hjälp. Om du som medarbetare inte har bank-id, kontakta din kontoadministratör.