Om Teknik tillsammans

I inspirationsmaterialet presenteras idéer och metoder som kan vara till stöd när man planerar och genomför teknikmoment tillsammans med elever. Där föreslås också en enkel arbetsmodell som ger elever möjligheter att stegvis utveckla sina teknikkunskaper.

Koppling till läroplan och revideringar

Två kvinnliga studenter håller upp pappersark med rörliga motiv.

Vi arbetar med förbättringar och revideringar av materialet och tre av dem är reviderade utifrån Lgr11 och de övriga fyra är utarbetade efter den tidigare läroplanen.

Tittar man i det reviderade materialet kan man i de inledande avsnitten se i en matris hur arbetsområdena kan kopplas till det centrala innehållet i Lgr11 genom att i varje arbetsområde presenteras ett antal förmågor och dessa är kopplade till det centrala innehållet och de långsiktiga målen i Lgr11. Arbetspassens mål har i vissa fall skrivits om så att det framgår vilka förmågor som ska tränas under arbetet.

I de olika arbetsområdena presenteras koppling till kursplaner med utgångspunkt i teknikämnets centrala innehåll och vilka förmågor som eleverna ska få möjlighet att utveckla. Teknikinnehållet i förskolans och anpassade skolans läroplaner täcks också av dessa.

 

Ett material för stöd och metoder

I inspirationsmaterialet presenteras idéer och metoder som kan vara till stöd när man planerar och genomför teknikmoment tillsammans med en barngrupp. Där föreslås också en enkel arbetsmodell som ger barn möjligheter att stegvis utveckla sina teknikkunskaper. Inspirationsmaterialet ger också möjligheter att integrera teknik med andra arbetsområden och skolämnen.

Alla arbetsområden har ett gemensamt upplägg

Varje arbetsområde inleds med att barnen utför ett antal småuppgifter, där den första tar sin utgångspunkt i omvärlden. Syftet med småuppgifterna är att eleverna stegvis utvecklar kunskaper som de behöver för att kunna genomföra huvuduppgiften. Den berör och belyser till stor del det arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar som beskrivs i kursplanen. Ofta handlar det om att tillverka en produkt eller utveckla en konstruktion. I ett eller flera arbetspass görs ytterligare kopplingar till omvärlden. Syftet är att sätta tekniken i ett sammanhang och synliggöra tekniken runt omkring oss. Samtliga arbetsområden innehåller moment där barnen designar och presenterar olika förslag på lösningar - enskilt, i smågrupper eller helklass. Dessutom finns inslag som innebär att barnen ska fatta beslut eller ta ställning. I slutet av arbetsområdena finns utvärderingar för både elever och lärare. Läs mer om hur man arbetar med materialet under huvudrubriken Arbetsområdenas upplägg.

I svenska styrdokument, förskolans, anpassade skolans och grundskolans, finns ett flertal mål med anknytning till teknik. Teknik tillsammans ger goda möjligheter att arbeta mot de långsiktiga målen och med det centrala innehållet.

För mer information: Skolverkets styrdokument för teknikämnet

gruppövning med flera kort med text.

Stad i förändring - tekniska system i staden är vårt senast färdigställda område, från 2020 och just nu pågår arbetet med att ta fram ett nytt område - Värld i förändring, där tyngdpunkten ligger på de tekniska system som uppstår vid e-handel, som transporter och lagring. Målgruppen för det kommande materialet är årskurs 7-9.

Fakta och tillgänglighet

The Nuffield Foundation

Teknik tillsammans bygger på ett läromedel som utvecklats i England av The Nuffield Foundation.
The Nuffield Foundation är en av Storbritanniens mest välkända välgörenhetsstiftelser, grundad 1943 av William Morris, som grundade Morris Motors 1919 – ett välkänt engelskt bilmärke, åtminstone för veteranbilsintresserade. Morris, adlad Lord Nuffield, ville att hans stiftelse skulle bidra till att utveckla den sociala välfärden. Forskning och praktiska experiment var två nyckelområden.

Under årens lopp har the Nuffield Foundation satsat stora belopp på insatser riktade mot skolan. För mer information se:
Teachers The Nuffield Foundation
Nuffield Design & technology

Utgivare

CETIS, Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan, är utgivare för det webbaserade undervisningsmaterialet Teknik tillsammans samt för innehållet på denna webbplats.

För mer information om CETIS, se:
CETIS webbplats

Copyright: Detta verk är skyddat av upphovsrättslagen!

Kopiering utöver lärares rätt att kopiera för undervisningsbruk enligt BONUS-avtal, är förbjuden. För information om avtalet hänvisas till BONUS. Den som bryter mot lagen om upphovsrätt kan åtalas av allmän åklagare och dömas till böter eller fängelse i upp till två år samt bli skyldig erlägga ersättning till upphovsman/rättsinnehavare.

Copyright © Maria Svensson, Ann Zetterqvist och CETIS.
Illustratör: Åsa Fredricson, IllustreraMera

Teknik tillsammans by CETIS is licensed under a Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar 2.5 Sverige License.
Based on a work at www.tekniktillsammans.se.

Är webbplatsen tillgänglig?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Teknik tillsammans omfattar tunga dokument på cirka 60 sidor per arbetsområde. Syftet är att lärare ska kunna ladda ner och skriva ut dem. I dag finns åtta arbetsområden i pdf:format med text, tabeller och flera olika typer av illustrationer. Vill du läsa mer om undantag från tillgänglighetskraven finns information på Myndigheten för digital förvaltning.
Händer, en sax och en pappersmodell av en katt.

Till Teknik tillsammans startsida